Siirry suoraan sisältöön

Ajankohtaiset teologiset suuntauksetLaajuus (2 op)

Tunnus: AJA0202A15S

Laajuus

2 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa analysoida ajankohtaisia teologisia suuntauksia
- tuntee ajankohtaista kirkosta ja kirkossa käytävää keskustelua ja ymmärtää sen teologisia taustoja

Sisältö

- ajankohtaiset teologiset suuntaukset
- ajankohtainen, kirkkoa koskeva keskustelu

Lisätiedot

AHOT 12/2018
Yliopistolliset teologian opinnot

Ilmoittautumisaika

01.03.2022 - 18.03.2022

Ajoitus

10.10.2022 - 18.11.2022

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kirkolliset tutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Sosionomi (AMK), diakoniatyö
  • Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
  • Kati Jansa
Ryhmät
  • A47sosd
    A47sosd
  • A47sosn
    A47sosn
  • Diak
    Diak yhteinen
  • E47sosd
    E47sosd

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa analysoida ajankohtaisia teologisia suuntauksia
- tuntee ajankohtaista kirkosta ja kirkossa käytävää keskustelua ja ymmärtää sen teologisia taustoja

Sisältö

- ajankohtaiset teologiset suuntaukset
- ajankohtainen, kirkkoa koskeva keskustelu

Opetusmenetelmät

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus:
•Opiskelija hahmottaa erilaisten muutostrendien jatkuvan vaikutuksen kirkossa
Opiskelija tunnistaa omaa aikaansa lähinnä olevien liikehdintöjen ja muutosvoimien vaikutuksen
•Opiskelija saa kokonaiskuvan nykyhetken kirkossa vaikuttavista teologisista suuntauksista ja ajankohtaiskysymyksistä
•Opiskelija ymmärtää kirkollisten muutostekijöiden aatteellisen ja yhteiskunnallisen taustan
Opiskelija oppii analysoimaan kirkollisessa keskustelussa käytettävää argumentaatiota
Opintosuorituksen kuvaus
Opintojakson aloitus (läsnäolo välttämätön)
Johdantoluento kokonaisuuden sisältöön ja tavoitteisiin
•Tavoitteiden ja työtapojen tarkentaminen suhteessa opiskelijoiden aiempaan osaamiseen ja alan osaamisvaatimuksiin.
Luento-opetus
- Ajankohtaisuus, konteksti ja muutoshaasteet kirkon opissa ja elämässä
•Kirkollisten muutostekijöiden aatteellinen ja yhteiskunnallinen tausta
•Johdatus kirkollisen keskustelun analyysiin
- Esimerkkejä ajankohtaisista teologisista suuntauksista ja keskusteluista
Oppimistehtävä, vaihtoehto 1 (Ryhmätehtävä) Ajankohtaisen teologisen keskustelun analyysi:
Muodostetut ryhmät (3-5 opiskelijaa) valitsevat tutustuttavakseen yhden ajankohtaisen, ryhmää kiinnostavan kirkollisen keksustelunaiheen. Opiskelijat perehtyvät siitä käytävään keskusteluun seuraamalla sanoma- ja aikakausilehtiä, internet –lähteitä ja tutkimuskirjallisuutta. Aineisto analysoidaan erityisesti argumentaation näkökulmasta. Keskeistä on selvittää, miten ja millaisin argumentein keskustelijat perustelevat kantojaan, ja mitkä taustaoletukset vaikuttavat heidän mielipiteisiinsä.
Opettaja voi tarvittaessa tukea ryhmää aiheen valinnassa ja aineiston löytämisessä.
Opiskelijat laativat aineiston pohjalta kirjallisen raportin, jossa esitellään keskustelu ja siinä esitetyt keskeiset puheenvuorot perusteluineen. Keskustelua ja sen argumentaatiota arvioidaan raportissa kriittisesti. Kirjallisen raportin pituus 5-10 sivua vakioasetteluin.
Ryhmät esittelevät aiheensa seminaaripäivässä ja tukevat sitä valitsemallaan havainnollistavalla aineistolla tai toiminnallisella tavalla. Verkkototeutuksessa tehtävä palautetaan kirjallisena raporttina oppimisalustalle toisten luettavaksi ja kommentoitavaksi.
Oppimistehtävä vaihtoehto 2 (yksilötehtävä) Pohtiva essee ajankohtaisesta teologisesta kirjallisuudesta.
Opiskelija valitsee yhden ajankohtaisen, teologiseen tutkimukseen perustuvan kirjan, kirjoittaa siitä pohtivan esseen ja kertoo keskeisistä oivalluksistaan muille seminaarissa. Verkkototeutuksessa esseet palautetaan keskustelualueelle ja niistä käydään keskustelua siellä.
Tarkemmat ohjeet annetaan lähiopetuksen yhteydessä ja oppimisalustalla.

Oppimateriaalit

Sihvola, J. (2011). Maailmankansalaisen uskonto. Helsinki: Otava.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Muu kirjallisuus ks. oppimisalusta

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opinto-ohjaajan kanssa käydyn HOPS-keskustelun pohjalta vaihtoehtoinen suoritustapa: Tentti kirjasta Sihvola, J. (2011). Maailmankansalaisen uskonto. Helsingissä: Otava.

Lisätiedot

AHOT 12/2018
Yliopistolliset teologian opinnot

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Numeerinen 1-5

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

01.03.2022 - 18.03.2022

Ajoitus

15.08.2022 - 23.09.2022

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kirkolliset tutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Sosionomi (AMK), diakoniatyö
  • Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
  • Kati Jansa
Ryhmät
  • A47sosd
    A47sosd
  • A47sosn
    A47sosn
  • Diak
    Diak yhteinen
  • E47sosd
    E47sosd

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa analysoida ajankohtaisia teologisia suuntauksia
- tuntee ajankohtaista kirkosta ja kirkossa käytävää keskustelua ja ymmärtää sen teologisia taustoja

Sisältö

- ajankohtaiset teologiset suuntaukset
- ajankohtainen, kirkkoa koskeva keskustelu

Opetusmenetelmät

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus:
•Opiskelija hahmottaa erilaisten muutostrendien jatkuvan vaikutuksen kirkossa
Opiskelija tunnistaa omaa aikaansa lähinnä olevien liikehdintöjen ja muutosvoimien vaikutuksen
•Opiskelija saa kokonaiskuvan nykyhetken kirkossa vaikuttavista teologisista suuntauksista ja ajankohtaiskysymyksistä
•Opiskelija ymmärtää kirkollisten muutostekijöiden aatteellisen ja yhteiskunnallisen taustan
Opiskelija oppii analysoimaan kirkollisessa keskustelussa käytettävää argumentaatiota
Opintosuorituksen kuvaus
Opintojakson aloitus (läsnäolo välttämätön)
Johdantoluento kokonaisuuden sisältöön ja tavoitteisiin
•Tavoitteiden ja työtapojen tarkentaminen suhteessa opiskelijoiden aiempaan osaamiseen ja alan osaamisvaatimuksiin.
Luento-opetus
- Ajankohtaisuus, konteksti ja muutoshaasteet kirkon opissa ja elämässä
•Kirkollisten muutostekijöiden aatteellinen ja yhteiskunnallinen tausta
•Johdatus kirkollisen keskustelun analyysiin
- Esimerkkejä ajankohtaisista teologisista suuntauksista ja keskusteluista
Oppimistehtävä, vaihtoehto 1 (Ryhmätehtävä) Ajankohtaisen teologisen keskustelun analyysi:
Muodostetut ryhmät (3-5 opiskelijaa) valitsevat tutustuttavakseen yhden ajankohtaisen, ryhmää kiinnostavan kirkollisen keksustelunaiheen. Opiskelijat perehtyvät siitä käytävään keskusteluun seuraamalla sanoma- ja aikakausilehtiä, internet –lähteitä ja tutkimuskirjallisuutta. Aineisto analysoidaan erityisesti argumentaation näkökulmasta. Keskeistä on selvittää, miten ja millaisin argumentein keskustelijat perustelevat kantojaan, ja mitkä taustaoletukset vaikuttavat heidän mielipiteisiinsä.
Opettaja voi tarvittaessa tukea ryhmää aiheen valinnassa ja aineiston löytämisessä.
Opiskelijat laativat aineiston pohjalta kirjallisen raportin, jossa esitellään keskustelu ja siinä esitetyt keskeiset puheenvuorot perusteluineen. Keskustelua ja sen argumentaatiota arvioidaan raportissa kriittisesti. Kirjallisen raportin pituus 5-10 sivua vakioasetteluin.
Ryhmät esittelevät aiheensa seminaaripäivässä ja tukevat sitä valitsemallaan havainnollistavalla aineistolla tai toiminnallisella tavalla. Verkkototeutuksessa tehtävä palautetaan kirjallisena raporttina oppimisalustalle toisten luettavaksi ja kommentoitavaksi.
Oppimistehtävä vaihtoehto 2 (yksilötehtävä) Pohtiva essee ajankohtaisesta teologisesta kirjallisuudesta.
Opiskelija valitsee yhden ajankohtaisen, teologiseen tutkimukseen perustuvan kirjan, kirjoittaa siitä pohtivan esseen ja kertoo keskeisistä oivalluksistaan muille seminaarissa. Verkkototeutuksessa esseet palautetaan keskustelualueelle ja niistä käydään keskustelua siellä.
Tarkemmat ohjeet annetaan lähiopetuksen yhteydessä ja oppimisalustalla.

Oppimateriaalit

Sihvola, J. (2011). Maailmankansalaisen uskonto. Helsinki: Otava.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Muu kirjallisuus ks. oppimisalusta

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opinto-ohjaajan kanssa käydyn HOPS-keskustelun pohjalta vaihtoehtoinen suoritustapa: Tentti kirjasta Sihvola, J. (2011). Maailmankansalaisen uskonto. Helsingissä: Otava.

Lisätiedot

AHOT 12/2018
Yliopistolliset teologian opinnot

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Numeerinen 1-5

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

07.02.2022 - 18.02.2022

Ajoitus

23.05.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kirkolliset tutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 70

Koulutus
  • Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
  • Sosionomi (AMK), diakoniatyö
  • Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
  • Helena Kauppila
  • Kati Jansa
  • Sanna Jattu
Ryhmät
  • Diak
    Diak yhteinen

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa analysoida ajankohtaisia teologisia suuntauksia
- tuntee ajankohtaista kirkosta ja kirkossa käytävää keskustelua ja ymmärtää sen teologisia taustoja

Sisältö

- ajankohtaiset teologiset suuntaukset
- ajankohtainen, kirkkoa koskeva keskustelu

Opetusmenetelmät

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus:
•Opiskelija hahmottaa erilaisten muutostrendien jatkuvan vaikutuksen kirkossa
Opiskelija tunnistaa omaa aikaansa lähinnä olevien liikehdintöjen ja muutosvoimien vaikutuksen
•Opiskelija saa kokonaiskuvan nykyhetken kirkossa vaikuttavista teologisista suuntauksista ja ajankohtaiskysymyksistä
•Opiskelija ymmärtää kirkollisten muutostekijöiden aatteellisen ja yhteiskunnallisen taustan
Opiskelija oppii analysoimaan kirkollisessa keskustelussa käytettävää argumentaatiota
Opintosuorituksen kuvaus
Opintojakson aloitus (läsnäolo välttämätön)
Johdantoluento kokonaisuuden sisältöön ja tavoitteisiin
•Tavoitteiden ja työtapojen tarkentaminen suhteessa opiskelijoiden aiempaan osaamiseen ja alan osaamisvaatimuksiin.
Luento-opetus
- Ajankohtaisuus, konteksti ja muutoshaasteet kirkon opissa ja elämässä
•Kirkollisten muutostekijöiden aatteellinen ja yhteiskunnallinen tausta
•Johdatus kirkollisen keskustelun analyysiin
- Esimerkkejä ajankohtaisista teologisista suuntauksista ja keskusteluista
Oppimistehtävä, vaihtoehto 1 (Ryhmätehtävä) Ajankohtaisen teologisen keskustelun analyysi:
Muodostetut ryhmät (3-5 opiskelijaa) valitsevat tutustuttavakseen yhden ajankohtaisen, ryhmää kiinnostavan kirkollisen keksustelunaiheen. Opiskelijat perehtyvät siitä käytävään keskusteluun seuraamalla sanoma- ja aikakausilehtiä, internet –lähteitä ja tutkimuskirjallisuutta. Aineisto analysoidaan erityisesti argumentaation näkökulmasta. Keskeistä on selvittää, miten ja millaisin argumentein keskustelijat perustelevat kantojaan, ja mitkä taustaoletukset vaikuttavat heidän mielipiteisiinsä.
Opettaja voi tarvittaessa tukea ryhmää aiheen valinnassa ja aineiston löytämisessä.
Opiskelijat laativat aineiston pohjalta kirjallisen raportin, jossa esitellään keskustelu ja siinä esitetyt keskeiset puheenvuorot perusteluineen. Keskustelua ja sen argumentaatiota arvioidaan raportissa kriittisesti. Kirjallisen raportin pituus 5-10 sivua vakioasetteluin.
Ryhmät esittelevät aiheensa seminaaripäivässä ja tukevat sitä valitsemallaan havainnollistavalla aineistolla tai toiminnallisella tavalla. Verkkototeutuksessa tehtävä palautetaan kirjallisena raporttina oppimisalustalle toisten luettavaksi ja kommentoitavaksi.
Oppimistehtävä vaihtoehto 2 (yksilötehtävä) Pohtiva essee ajankohtaisesta teologisesta kirjallisuudesta.
Opiskelija valitsee yhden ajankohtaisen, teologiseen tutkimukseen perustuvan kirjan, kirjoittaa siitä pohtivan esseen ja kertoo keskeisistä oivalluksistaan muille seminaarissa. Verkkototeutuksessa esseet palautetaan keskustelualueelle ja niistä käydään keskustelua siellä.
Tarkemmat ohjeet annetaan lähiopetuksen yhteydessä ja oppimisalustalla.

Oppimateriaalit

Sihvola, J. (2011). Maailmankansalaisen uskonto. Helsinki: Otava.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Muu kirjallisuus ks. oppimisalusta

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opinto-ohjaajan kanssa käydyn HOPS-keskustelun pohjalta vaihtoehtoinen suoritustapa: Tentti kirjasta Sihvola, J. (2011). Maailmankansalaisen uskonto. Helsingissä: Otava.

Lisätiedot

AHOT 12/2018
Yliopistolliset teologian opinnot

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Numeerinen 1-5

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

13.09.2021 - 05.10.2021

Ajoitus

21.03.2022 - 29.04.2022

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kirkolliset tutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 70

Koulutus
  • Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
  • Sosionomi (AMK), diakoniatyö
  • Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
  • Helena Kauppila
  • Sanna Jattu
Ryhmät
  • Diak
    Diak yhteinen

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa analysoida ajankohtaisia teologisia suuntauksia
- tuntee ajankohtaista kirkosta ja kirkossa käytävää keskustelua ja ymmärtää sen teologisia taustoja

Sisältö

- ajankohtaiset teologiset suuntaukset
- ajankohtainen, kirkkoa koskeva keskustelu

Opetusmenetelmät

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus:
•Opiskelija hahmottaa erilaisten muutostrendien jatkuvan vaikutuksen kirkossa
Opiskelija tunnistaa omaa aikaansa lähinnä olevien liikehdintöjen ja muutosvoimien vaikutuksen
•Opiskelija saa kokonaiskuvan nykyhetken kirkossa vaikuttavista teologisista suuntauksista ja ajankohtaiskysymyksistä
•Opiskelija ymmärtää kirkollisten muutostekijöiden aatteellisen ja yhteiskunnallisen taustan
Opiskelija oppii analysoimaan kirkollisessa keskustelussa käytettävää argumentaatiota
Opintosuorituksen kuvaus
Opintojakson aloitus (läsnäolo välttämätön)
Johdantoluento kokonaisuuden sisältöön ja tavoitteisiin
•Tavoitteiden ja työtapojen tarkentaminen suhteessa opiskelijoiden aiempaan osaamiseen ja alan osaamisvaatimuksiin.
Luento-opetus
- Ajankohtaisuus, konteksti ja muutoshaasteet kirkon opissa ja elämässä
•Kirkollisten muutostekijöiden aatteellinen ja yhteiskunnallinen tausta
•Johdatus kirkollisen keskustelun analyysiin
- Esimerkkejä ajankohtaisista teologisista suuntauksista ja keskusteluista
Oppimistehtävä, vaihtoehto 1 (Ryhmätehtävä) Ajankohtaisen teologisen keskustelun analyysi:
Muodostetut ryhmät (3-5 opiskelijaa) valitsevat tutustuttavakseen yhden ajankohtaisen, ryhmää kiinnostavan kirkollisen keksustelunaiheen. Opiskelijat perehtyvät siitä käytävään keskusteluun seuraamalla sanoma- ja aikakausilehtiä, internet –lähteitä ja tutkimuskirjallisuutta. Aineisto analysoidaan erityisesti argumentaation näkökulmasta. Keskeistä on selvittää, miten ja millaisin argumentein keskustelijat perustelevat kantojaan, ja mitkä taustaoletukset vaikuttavat heidän mielipiteisiinsä.
Opettaja voi tarvittaessa tukea ryhmää aiheen valinnassa ja aineiston löytämisessä.
Opiskelijat laativat aineiston pohjalta kirjallisen raportin, jossa esitellään keskustelu ja siinä esitetyt keskeiset puheenvuorot perusteluineen. Keskustelua ja sen argumentaatiota arvioidaan raportissa kriittisesti. Kirjallisen raportin pituus 5-10 sivua vakioasetteluin.
Ryhmät esittelevät aiheensa seminaaripäivässä ja tukevat sitä valitsemallaan havainnollistavalla aineistolla tai toiminnallisella tavalla. Verkkototeutuksessa tehtävä palautetaan kirjallisena raporttina oppimisalustalle toisten luettavaksi ja kommentoitavaksi.
Oppimistehtävä vaihtoehto 2 (yksilötehtävä) Pohtiva essee ajankohtaisesta teologisesta kirjallisuudesta.
Opiskelija valitsee yhden ajankohtaisen, teologiseen tutkimukseen perustuvan kirjan, kirjoittaa siitä pohtivan esseen ja kertoo keskeisistä oivalluksistaan muille seminaarissa. Verkkototeutuksessa esseet palautetaan keskustelualueelle ja niistä käydään keskustelua siellä.
Tarkemmat ohjeet annetaan lähiopetuksen yhteydessä ja oppimisalustalla.

Oppimateriaalit

Sihvola, J. (2011). Maailmankansalaisen uskonto. Helsinki: Otava.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Muu kirjallisuus ks. oppimisalusta

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opinto-ohjaajan kanssa käydyn HOPS-keskustelun pohjalta vaihtoehtoinen suoritustapa: Tentti kirjasta Sihvola, J. (2011). Maailmankansalaisen uskonto. Helsingissä: Otava.

Lisätiedot

AHOT 12/2018
Yliopistolliset teologian opinnot

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Numeerinen 1-5

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

13.09.2021 - 05.10.2021

Ajoitus

24.01.2022 - 25.02.2022

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajatutkinnot (temkok 5-8)

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 70

Koulutus
  • Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
  • Sosionomi (AMK), diakoniatyö
  • Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
  • Helena Kauppila
Ryhmät
  • A46sosd
    A46sosd
  • I46shd
    I46shd
  • A45shd
    A45shd
  • Diak
    Diak yhteinen
  • F46sosd
    F46sosd
  • I46sosd
    I46sosd
  • A46sosn
    A46sosn
  • F45shd
    F45shd

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa analysoida ajankohtaisia teologisia suuntauksia
- tuntee ajankohtaista kirkosta ja kirkossa käytävää keskustelua ja ymmärtää sen teologisia taustoja

Sisältö

- ajankohtaiset teologiset suuntaukset
- ajankohtainen, kirkkoa koskeva keskustelu

Opetusmenetelmät

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus:
•Opiskelija hahmottaa erilaisten muutostrendien jatkuvan vaikutuksen kirkossa
Opiskelija tunnistaa omaa aikaansa lähinnä olevien liikehdintöjen ja muutosvoimien vaikutuksen
•Opiskelija saa kokonaiskuvan nykyhetken kirkossa vaikuttavista teologisista suuntauksista ja ajankohtaiskysymyksistä
•Opiskelija ymmärtää kirkollisten muutostekijöiden aatteellisen ja yhteiskunnallisen taustan
Opiskelija oppii analysoimaan kirkollisessa keskustelussa käytettävää argumentaatiota
Opintosuorituksen kuvaus
Opintojakson aloitus (läsnäolo välttämätön)
Johdantoluento kokonaisuuden sisältöön ja tavoitteisiin
•Tavoitteiden ja työtapojen tarkentaminen suhteessa opiskelijoiden aiempaan osaamiseen ja alan osaamisvaatimuksiin.
Luento-opetus
Opiskelijalla on mahdollisuus perehtyä liveverkkoluentojen ja tallenteiden avulla ajankohtaisiin teologisiin suuntauksiin. Opiskelija valitsee kuudesta aiheesta neljä, joihin perehtyy tarkemmin.
Kirjallisuus
Opiskelija valitsee opettajan antamasta kirjaluettelosta yhden kirjan, johon perehtyy tarkemmin. Kirjan antia reflektoidaan opiskelijoiden muodostamassa kirjallisuuspiirissä, joka kokoontuu 1-2 kertaa opintojakson aikana. Kirjat on jaettu kategorioihin "helppolukuiset/vaativuudeltaan keskitasoiset/käsitteistöltään vaativimmat".
Oppimistehtävä
Opiskelija kokoaa oppimansa oppimispäiväkirjan muotoon.

Tarkemmat ohjeet annetaan lähiopetuksen yhteydessä ja oppimisalustalla.

Oppimateriaalit

Kirjallisuus valitaan näistä:
1. Helppolukuisimmat

Arikka, L. (2021). Dialogi pelastaa maailman ja muita oivalluksia käymistäni keskusteluista. Kirjapaja. (Huom. ilmestyy 15.3.2021)
Heinimäki, Jaakko (2010), Kerettiläisen käsikirja. Mitä jokaisen harhaoppiseksi haluavan olisi syytä tietää. Helsinki: Kirjapaja.
Heinimäki, Jaakko (2012), Kafekismus. Helsinki: Kirjapaja.
Heinimäki, Jaakko & Jolkkonen, Jari (2008). Luterilaisuuden ABC. Synkkä ja harmaa sanakirja. Helsinki: Edita.
Heinimäki, Jaakko ja Kariranta, Kaisa (2016), Tapakristityn tyylikirja – Miten elää ja kuolla kristillisesti? Helsinki: Kirjapaja.
Raittila, Kaisa. (2020). Yhteyden rakentajat — Kohti kaikille avointa kirkkoa. Kirjapaja.
Ratinen, Teemu (2015), Synnistä Jumalan lahjaksi. Muuttuva seksuaalisuus ja usko. Helsinki: Kirjapaja.
2. Vaativuudeltaan keskitasoiset
Ahola, Minna ym. toim. (2006). Taivaallista seksiä. Kristinusko ja seksuaalisuus. Helsinki: Tammi. (laaja artikkelikokoelma, hyvä 2-3 hengen ryhmälle)
Asikainen, Susanna & Uusmäki, Elisa toim. (2019), Sukupuoli Raamatun maailmassa. SESJ 117. Helsinki: Suomen Eksegeettinen Seura.
Borg, Marcus J. (2016), Kristinuskon sydän - uudelleen löydetty usko. Suom. Kari Kuula. Helsinki: Tomas von Martens.
Hagman, Patrik (2016), Vastarintausko. Helsinki: Kirjapaja.
Heikka, Mikko (2014), Vapaina ja tasavertaisina. Ihmisoikeudet uskontojen näkökulmasta. Helsinki: Kirjapaja.
Heikka, Mikko (2018), Uskonnot kohtaavat. Mahdollisuus parempaan maailmaan? Helsinki: Gaudeamus.
Hellqvist, E. & Komulainen, J. (toim.) (2020). Henkisyyttä ja mielenrauhaa. Aasian uskonnollisuus länsimaissa. Gaudeamus.
Hyrck, Matti (2003). Ihmismieli ja Jumala psykoanalyysin valossa. Helsinki: Kirjapaja.
Hytönen, Maarit toim. (2017). Perhe ja avioliitto muutoksessa. Kirkon tutkimuskeskuksen julkaisuja 127.
Kainulainen, Pauliina toim. (2007), Pyhän kosketus luonnossa. Johdatus kristilliseen ekoteologiaan. Helsinki: Kirjapaja.
Kainulainen, Pauliina (2013), Metsän teologia. Helsinki: Kirjapaja.
Kainulainen, Pauliina (2019), Suuren järven syvä hengitys. Luontosuhde ja kokonainen mieli. Helsinki: Kirjapaja.
Kainulainen, Pauliina & Mäkinen, Aulikki (2006), Näen Jumalan toisin, kristinuskon feministisiä tulkintoja. Helsinki: Kirjapaja.
Kuula, Kari (2012), Kotona kristinuskossa. Helsinki: Kirjapaja.
Latvus, Kari, Häkkinen, Sakari ja von Weissenberg, Hanne (2010), Köyhien Raamattu. Helsinki: Kirjapaja.
Luomanen, Petri, Huttunen, Niko ja Virtanen, Kalevi (2017), Sisäänkäyntejä Raamattuun. Tulkitsijan kirja. Helsinki: Kirjapaja.
Myllykoski, Matti & Lundgren, Svante (2005). Murhatun Jumalan varjo. Antisemitismi kristinuskon historiassa. Helsinki: Yliopistopaino.
Pihkala, Juha ja Valtaoja, Esko (2004). Nurkkaan ajettu Jumala? Keskustelukirjeitä uskosta ja tiedosta. Helsinki: Kirjapaja.
Pihkala, Juha ja Valtaoja, Esko (2010). Tiedän uskovani, uskon tietäväni. Helsinki: Kirjapaja.
Pihkala, Panu. (2010). Luonto ja Raamattu. Kristillisen ympäristökasvatuksen juurilla. Lasten Keskus.
Pihkala, Panu (2017), Päin helvettiä – Ympäristöahdistus ja toivo. Helsinki: Kirjapaja. (huom. pääpaino psykologiassa, vain lopun epilogi selkeästi teologinen)
Sadinmaa, Kai (2016), Kymmenen käskyä kirkolle. Helsinki: Into-kustannus.
Tsokkinen, Anni toim. (2019), Taantuvan tasa-arvon kirkko. Puheenvuoroja miesvallan varjosta. Helsinki: S&S.
Vikström, Björn (2016), Monta rakkautta – Seksuaalisuuden, parisuhteen ja avioliiton teologia. Helsinki: Kirjapaja.
3. Käsitteistöltöön vaativimmat
Ahonen, Johanna & Vuola, Elina toim. (2015), Uskonnon ja sukupuolen risteyksiä. Helsinki: SKS.
Buber, M. (1993). Minä ja Sinä. Suom. Jukka Pietilä. (Alkuteos Ich und Du, 1923). WSOY.
Näreaho, Leo (2010). Tiede, uskonto ja tietoisuus. Filosofista rajankäyntiä. STKSJ 265. Helsinki: Suomen teologinen kirjallisuusseura.
Saarinen, Risto 2020. Oppi toivosta. Helsinki: Gaudeamus.
Salminen, Joona toim. (2013) Ihminen, uskonto ja luonnontieteet. Suomalaisen Teologisen Kirjallisuusseuran symposiumissa marraskuussa 2012 pidetyt esitelmät. STKSJ 277. Helsinki: STKS.
Vainio, Olli-Pekka & Kemppainen, Lauri (toim. 2014), Modernin teologian suuntauksia. Helsinki: Kirjapaja.
Visala, Aku (2010), Mitä tiede ei voi kertoa sinulle? Kauniainen: Perussanoma.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso toteutuu verkossa ja on toteutustavaltaan hyvin joustava ja sopii hyvin monenlaisiin elämäntilanteisiin. Valinnaisesta suoritustavasta voi keskustella vastuulehtorin kanssa, mutta lähtökohtaisesti opintojakson muoto itsessään mahdollistaa jo hyvin joustavan opiskelemisen tavan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot 10 h
Kirjallisuus ja kirjallisuuspiiri 30 h
Oppimispäiväkirjan työstäminen 14 h

Lisätiedot

AHOT 12/2018
Yliopistolliset teologian opinnot

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Numeerinen 1-5

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arviointikriteerit opintojakson Diakle-alustalla

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arviointikriteerit opintojakson Diakle-alustalla

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteerit opintojakson Diakle-alustalla