Auttamisen teologia ja diakonian työmuodotLaajuus (2 op)
Tunnus: DTA0102A15S
Laajuus
2 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa muodostaa omaa auttamisen teologiaansa ja reflektoida omaa toimintaansa kokonaisvaltaisen auttamisen näkökulmasta
- tietää diakoniatyön tavoitteet, organisoitumisen ja työmuodot (kirkon, hpkn ja srkn tasolla)
Sisältö
- diakonian teologia
- diakonian tavoitteet, organisoituminen ja työmuodot
Esitietovaatimukset
Diakonian ja kristillisen kasvatuksen teologiset perusteet I ja II sekä Diakonian ja kristillisen kasvatuksen ammatillisuus tai vastaavat tiedot
Lisätiedot
AHOT 12/2018
Voidaan ahotoida vain osoittamalla vastaava osaaminen oppimisportfolion kautta.
Ilmoittautumisaika
13.09.2021 - 05.10.2021
Ajoitus
07.02.2022 - 18.03.2022
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajatutkinnot (temkok 5-8)
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 200
Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
Opettaja
- Virve Valkeavuori
Ryhmät
-
A47shdA47shd
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa muodostaa omaa auttamisen teologiaansa ja reflektoida omaa toimintaansa kokonaisvaltaisen auttamisen näkökulmasta
- tietää diakoniatyön tavoitteet, organisoitumisen ja työmuodot (kirkon, hpkn ja srkn tasolla)
Sisältö
- diakonian teologia
- diakonian tavoitteet, organisoituminen ja työmuodot
Opetusmenetelmät
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Ydinsisällöt
•diakonian teologia
•diakonian tavoitteet, organisoituminen ja työmuodot
Opiskelija
•hahmottaa auttamisen teologian diakoniatyön lähtökohtana ja rakentaa omaa teologista ajatteluaan
•perehtyy diakonian tehtävään, diakoniatyön tavoitteisiin ja työmuotoihin sekä hahmottaa diakoniatyön organisoitumisen seurakunnan, hiippakunnan ja kirkon tasolla.
Opintosuorituksen kuvaus
LÄHIJAKSO (1 pv):
Diakonian tehtävä, diakoniatyön tavoitteet, organisoituminen ja työmuodot.
ETÄJAKSO:
Perehdytään diakonian teologian luentotallenteeseen ja kirjallisuuteen.
Diakonian teologian verkkokeskustelu, jossa pienryhmissä käydään keskustelua ohjatusti viikoittain vaihtuvista teemoista. Keskustelu pohjautuu luentotallenteeseen ja suoritettavaan kirjallisuuteen.
Yksilötyö: Omaa diakonian teologiaa jäsentävä video (tai muu esitys), joka rakentuu verkkokeskustelun ja kirjallisuuden pohjalle.
LÄHIJAKSO (½ pv):
Diakonian teologian kokoava työskentely.
Opiskelija arvioi omaa työskentelyään ja oppimistavoitteiden saavuttamista. Kokoavan työskentelyn tuotos ja oman oppimisen arviointi liitetään osaksi oppimisportfoliota.
Oppimateriaalit
Latvus Kari; Elenius Antti (toim.) 2007. Auttamisen teologia. Helsinki : Kirjapaja. Sivut 1-158; 271-282. Saatavuus Diakin kirjastossa.
Kopperi Kari 2015. Ristin rakkaus : matka Lutherista suomalaiseen seurakuntaelämään. Helsinki : Kirjapaja. Sivut 76-124. Saatavuus Diakin kirjastossa.
Porkka, Jouko & Valtonen, Minna 2016. Tässä ja nyt - teologia muutosvoimana. Teoksessa Gothonis Raili, Malkavaara Mikko & Valtonen Minna (toim.) Muutosvoimaa - tutkielmia Diakista ja teologiasta. Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu, 81-100. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-273-8
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoinen suoritustapa erikseen sovitusti:
1.Diakoniatyön tavoitteisiin, organisoitumiseen ja työmuotoihin liittyvä kirjallisuuteen perustuva essee. JA
2. Diakonian teologian tehtävä sovelletusti, jossa tallenteiden, kirjallisuuden (ja ryhmäkeskustelujen) kautta rakennetaan kirjallinen kuvaus omasta diakonian teologiasta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Auttamisen teologian tehtäväosuus on mahdollisuus toteuttaa sovelletusti myös yhteisöpajassa.
Esitietovaatimukset
Diakonian ja kristillisen kasvatuksen teologiset perusteet I ja II sekä Diakonian ja kristillisen kasvatuksen ammatillisuus tai vastaavat tiedot
Lisätietoja opiskelijoille
Ei sovellu suoritettavaksi kansainvälisessä vaihdossa (vaihtoehtoinen suoritustapa erikseen sovitusti mahdollinen).
Lisätiedot
AHOT 12/2018
Voidaan ahotoida vain osoittamalla vastaava osaaminen oppimisportfolion kautta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnissa kiinnitetään huomiota verkkokeskustelun ja oman diakonian teologian esityksen sisältöön sekä lähdemateriaalin ja oman ajattelun välisen reflektioon.
Arviointi: hyväksytty/hylätty.
Arviointiasteikko
0-5