TyöelämäosaaminenLaajuus (4 op)
Tunnus: ASP0104A20S
Laajuus
4 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tuntee palveluiden tuottamisen monituottajamalleja
- osaa edistää kumppanuusperustaista yhteistyötä työyhteisöissä ja verkostoissa
-tuntee sosiaalipalvelujen laadun ja vaikuttavuuden perusteita ja hyviä käytäntöjä
- osaa tehdä päätöksiä ennakoimattomissa työympäristöissä ja -tilanteissa
- osaa toimia lähiesimiehenä
- tuntee keskeisen työlainsäädännön
- osaa toimia monikulttuurisessa työyhteisössä
- tuntee julkishallinnollisen päätöksentekojärjestelmän
- tuntee kestävän kehityksen merkityksen työyhteisöjen toiminnassa
- osaa vaikuttaa tavoitteellisesti yhteiskunnan päätöksentekoon.
Sisältö
- sosiaalipalvelujen laatu ja vaikuttavuus
- lähiesimiestaidot
- keskeinen työlainsäädäntö
- julkishallinnollinen päätöksentekojärjestelmä
- kestävä kehityksen osa-alueet ja periaatteet
- vaikuttamistoiminnan keinot
Ilmoittautumisaika
23.09.2024 - 13.10.2024
Ajoitus
20.01.2025 - 16.02.2025
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 70
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
- Heini Kapanen
- Taina Kilpeläinen
Ryhmät
-
A53sosdA53sosd
-
A53sosA53sos
-
A53sosnA53sosn
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee palveluiden tuottamisen monituottajamalleja
- osaa edistää kumppanuusperustaista yhteistyötä työyhteisöissä ja verkostoissa
-tuntee sosiaalipalvelujen laadun ja vaikuttavuuden perusteita ja hyviä käytäntöjä
- osaa tehdä päätöksiä ennakoimattomissa työympäristöissä ja -tilanteissa
- osaa toimia lähiesimiehenä
- tuntee keskeisen työlainsäädännön
- osaa toimia monikulttuurisessa työyhteisössä
- tuntee julkishallinnollisen päätöksentekojärjestelmän
- tuntee kestävän kehityksen merkityksen työyhteisöjen toiminnassa
- osaa vaikuttaa tavoitteellisesti yhteiskunnan päätöksentekoon.
Sisältö
- sosiaalipalvelujen laatu ja vaikuttavuus
- lähiesimiestaidot
- keskeinen työlainsäädäntö
- julkishallinnollinen päätöksentekojärjestelmä
- kestävä kehityksen osa-alueet ja periaatteet
- vaikuttamistoiminnan keinot
Opetusmenetelmät
Lähi-ja verkko-opetus
Oppimateriaalit
Oppimateriaalina kirjallisuutta sekä verkkomateriaalia.
Sutela, H., Pärnänen, A., & Keyriläinen, M. (2019). Digiajan työelämä: työolotutkimuksen tuloksia 1977-2018. Tilastokeskus. https://urn.fi/URN:ISBN:978–952–244–634–3
Heiskanen, T., Syvänen, S., & Rissanen, T. (2019). Mihin työelämä on menossa? Tutkimuksen näkökulmia. Tampere university press. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-359-006-9
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoisista suoritustavoista sovitaan hops-keskustelussa opon kanssa. Vaihtoehtoisena suoritustapana on kirjallisuustentti, joka suoritetaan uusintatenttipäivänä.
Kirjallisuus:
Sutela, H., Pärnänen, A., & Keyriläinen, M. (2019). Digiajan työelämä: työolotutkimuksen tuloksia 1977-2018. Tilastokeskus. https://urn.fi/URN:ISBN:978–952–244–634–3
Heiskanen, T., Syvänen, S., & Rissanen, T. (2019). Mihin työelämä on menossa? Tutkimuksen näkökulmia. Tampere university press. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-359-006-9
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijat voivat halutessaan ottaa oppimistehtävää varten yhteyttä työelämäkumppaneihin, niin että oppimistehtävä vastaisi työelämän tarpeita. Diakin hankkeita ja työelämäkumppaneita on mahdollista löytää esim. OSKE -torilta ja muita kanavia pitikin. Myös opiskelijoiden työ- ja harjoittelupaikat voivat toimia työelämäkumppaneina oppimistehtävssä.
Oppimistehtävään liittyvistä työelämäyhteyksistä tulee sopia toteutuksen vastuuopettajan kanssa.
Opetus on osa osallistavaa ja tutkivaa kehittämistoimintaa.
Sisällön jaksotus
Lähi- ja verkkototeutus sekä verkkototeutus, jossa aikaan sidottua opetusta:
Tiimitehtävä
Luentotallenteiden kuunteleminen
Lakitesti
Verkkototeutus, jossa ei ole aikaan sidottua opetusta:
Lakitesti
Luentotallenteiden kuunteleminen
Yksilötehtävä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävä arvioidaan arvosanalla 1-5 / täydennettävä.
Arvioinnissa noudatetaan Diakin keskivaiheen arviointikriteereitä. Lisäksi tarkemmat kriteeri julkaistaan oppimisalustalla.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
23.09.2024 - 06.04.2025
Ajoitus
02.01.2025 - 04.05.2025
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 900
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
- Mika Alavaikko
- Taina Kilpeläinen
- Mari Nieminen
Ryhmät
-
A53sosdA53sosd
-
E53sosdE53sosd
-
DiakDiak yhteinen
-
A53sosA53sos
-
E53sosE53sos
-
A53sosnA53sosn
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee palveluiden tuottamisen monituottajamalleja
- osaa edistää kumppanuusperustaista yhteistyötä työyhteisöissä ja verkostoissa
-tuntee sosiaalipalvelujen laadun ja vaikuttavuuden perusteita ja hyviä käytäntöjä
- osaa tehdä päätöksiä ennakoimattomissa työympäristöissä ja -tilanteissa
- osaa toimia lähiesimiehenä
- tuntee keskeisen työlainsäädännön
- osaa toimia monikulttuurisessa työyhteisössä
- tuntee julkishallinnollisen päätöksentekojärjestelmän
- tuntee kestävän kehityksen merkityksen työyhteisöjen toiminnassa
- osaa vaikuttaa tavoitteellisesti yhteiskunnan päätöksentekoon.
Sisältö
- sosiaalipalvelujen laatu ja vaikuttavuus
- lähiesimiestaidot
- keskeinen työlainsäädäntö
- julkishallinnollinen päätöksentekojärjestelmä
- kestävä kehityksen osa-alueet ja periaatteet
- vaikuttamistoiminnan keinot
Opetusmenetelmät
Verkkototeutus, jossa ei ole aikaan sidottua opetusta
Oppimateriaalit
Oppimateriaalina kirjallisuutta sekä verkkomateriaalia.
Sutela, H., Pärnänen, A., & Keyriläinen, M. (2019). Digiajan työelämä: työolotutkimuksen tuloksia 1977-2018. Tilastokeskus. https://urn.fi/URN:ISBN:978–952–244–634–3
Heiskanen, T., Syvänen, S., & Rissanen, T. (2019). Mihin työelämä on menossa? Tutkimuksen näkökulmia. Tampere university press. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-359-006-9
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei vaihtoehtoista suoritustapaa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
ei työelämäyhteistyötä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson jakson kaikki tehtävät tehdään yksilötehtävinä
Oppimateriaaleihin tutustuminen 27h
Lakitesti 27h
Luentotallenteiden kuunteleminen 27h
Oppimistehtävä 54h
Sisällön jaksotus
Oppimateriaaleihin tutustuminen
Lakitesti
Luentotallenteiden kuunteleminen
Oppimitehtävä
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson kaikki tehtävät tehdään yksilötehtävinä.
Opiskelija päättää omasta ajankäytöstään opintojakson aikarajojen puitteissa.
Opointojaksolla ei ole rästioikeutta. Kaikki tehtävät on oltava palautettuna opintojakson päättymispäivään mennessä. Jos näin ei tapahdu, opiskelija siirretään seuraavalle sopivalle toteutukselle.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävä arvioidaan arvosanalla 1-5 / täydennettävä.
Arvioinnissa noudatetaan Diakin keskivaiheen arviointikriteereitä. Lisäksi tarkemmat kriteeri julkaistaan oppimisalustalla.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
01.03.2024 - 03.11.2024
Ajoitus
12.08.2024 - 08.12.2024
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kirkolliset tutkinnot
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 666
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
- Mika Alavaikko
- Mari Nieminen
Ryhmät
-
F52sosF52sos
-
F52sosdF52sosd
-
A52sosvA52sosv
-
DiakDiak yhteinen
-
I52sosdI52sosd
-
HKI-S23sosvakaHKI-S23sosvaka
-
A52sosnA52sosn
-
A52sosA52sos
-
A52sosdA52sosd
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee palveluiden tuottamisen monituottajamalleja
- osaa edistää kumppanuusperustaista yhteistyötä työyhteisöissä ja verkostoissa
-tuntee sosiaalipalvelujen laadun ja vaikuttavuuden perusteita ja hyviä käytäntöjä
- osaa tehdä päätöksiä ennakoimattomissa työympäristöissä ja -tilanteissa
- osaa toimia lähiesimiehenä
- tuntee keskeisen työlainsäädännön
- osaa toimia monikulttuurisessa työyhteisössä
- tuntee julkishallinnollisen päätöksentekojärjestelmän
- tuntee kestävän kehityksen merkityksen työyhteisöjen toiminnassa
- osaa vaikuttaa tavoitteellisesti yhteiskunnan päätöksentekoon.
Sisältö
- sosiaalipalvelujen laatu ja vaikuttavuus
- lähiesimiestaidot
- keskeinen työlainsäädäntö
- julkishallinnollinen päätöksentekojärjestelmä
- kestävä kehityksen osa-alueet ja periaatteet
- vaikuttamistoiminnan keinot
Opetusmenetelmät
*itseopiskelu verkossa
*yksilötehtäviä
*verkko-ohjaus
Aika ja paikka
verkkototeutus, joka suoritetaan itsenäisesti opintojakson aikataulujen puitteissa
Oppimateriaalit
Keskeinen oppimateriaali löytyy Diaklesta.
Oppimateriaalina kirjallisuutta sekä verkkomateriaalia.
Sutela, Hanna, Pärnänen, Anna, Keyriläinen Marianne 2019. Digiajan työelämä -- työolotutkimuksen tuloksia 1977-2018. Tilastokeskus 2019.
Heiskanen, Tuula, Syvänen, Sirpa Rissanen, Tapio 2019. Mihin työelämä on menossa? Tutkimuksen näkökulmia. Tampere university press 2019.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei vaihtoehtoisia suoritustapoja
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
ei mahdollisuutta harjoittelu- tai työelämäyhteistyöhön
Sisällön jaksotus
Verkkototeutus, jossa ei ole aikaan sidottua opetusta:
Lakitesti
Luentotallenteiden kuunteleminen
Yksilötehtävä
Lisätietoja opiskelijoille
Ei rästioikeutta. Jos opiskelija ei ole tehnyt jaksoa loppuun päättymispäivään mennessä, tekee hän jakson uudelleen seuraavassa toteutuksessa, jonne ilmoittautuu itse.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävä arvioidaan arvosanalla 1-5 / täydennettävä.
Arvioinnissa noudatetaan Diakin keskivaiheen arviointikriteereitä. Lisäksi tarkemmat kriteerit (mm. kokoavan tehtävän arviointimatriisi) julkaistaan oppimisalustalla.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
11.10.2023 - 29.10.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 11.02.2024
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Heini Kapanen
- Mika Alavaikko
Ryhmät
-
A51sosA51sos
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee palveluiden tuottamisen monituottajamalleja
- osaa edistää kumppanuusperustaista yhteistyötä työyhteisöissä ja verkostoissa
-tuntee sosiaalipalvelujen laadun ja vaikuttavuuden perusteita ja hyviä käytäntöjä
- osaa tehdä päätöksiä ennakoimattomissa työympäristöissä ja -tilanteissa
- osaa toimia lähiesimiehenä
- tuntee keskeisen työlainsäädännön
- osaa toimia monikulttuurisessa työyhteisössä
- tuntee julkishallinnollisen päätöksentekojärjestelmän
- tuntee kestävän kehityksen merkityksen työyhteisöjen toiminnassa
- osaa vaikuttaa tavoitteellisesti yhteiskunnan päätöksentekoon.
Sisältö
- sosiaalipalvelujen laatu ja vaikuttavuus
- lähiesimiestaidot
- keskeinen työlainsäädäntö
- julkishallinnollinen päätöksentekojärjestelmä
- kestävä kehityksen osa-alueet ja periaatteet
- vaikuttamistoiminnan keinot
Opetusmenetelmät
Lähi-ja verkko-opetus, tiimitehtävä, Diaklessa suoritettava lakitesti
Aika ja paikka
08.01.-11.02.2024
Oppimateriaalit
Keskeinen oppimateriaali löytyy Diaklesta.
Oppimateriaalina kirjallisuutta sekä verkkomateriaalia.
Sutela, Hanna, Pärnänen, Anna, Keyriläinen Marianne 2019. Digiajan työelämä -- työolotutkimuksen tuloksia 1977-2018. Tilastokeskus 2019.
Heiskanen, Tuula, Syvänen, Sirpa Rissanen, Tapio 2019. Mihin työelämä on menossa? Tutkimuksen näkökulmia. Tampere university press 2019.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoisista suoritustavoista sovitaan hops-keskustelussa opon kanssa. Vaihtoehtoisena suoritustapana on kirjallisuustentti, joka suoritetaan uusintatenttipäivänä.
Kirjallisuus:
Sutela, Hanna, Pärnänen, Anna, Keyriläinen Marianne 2019. Digiajan työelämä -- työolotutkimuksen tuloksia 1977-2018. Tilastokeskus 2019.
Heiskanen, Tuula, Syvänen, Sirpa Rissanen, Tapio 2019. Mihin työelämä on menossa? Tutkimuksen näkökulmia. Tampere university press 2019.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijat voivat halutessaan ottaa oppimistehtävää varten yhteyttä työelämäkumppaneihin, niin että oppimistehtävä vastaisi työelämän tarpeita. Diakin hankkeita ja työelämäkumppaneita on mahdollista löytää esim. OSKE -torilta ja muita kanavia pitikin. Myös opiskelijoiden työ- ja harjoittelupaikat voivat toimia työelämäkumppaneina oppimistehtävssä.
Oppimistehtävään liittyvistä työelämäyhteyksistä tulee sopia toteutuksen vastuuopettajan kanssa.
Opetus on osa osallistavaa ja tutkivaa kehittämistoimintaa.
Sisällön jaksotus
Tiimitehtävä
Luentotallenteiden kuunteleminen
Lakitesti
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävä arvioidaan arvosanalla 1-5 / täydennettävä.
Arvioinnissa noudatetaan Diakin keskivaiheen arviointikriteereitä. Lisäksi tarkemmat kriteeri julkaistaan oppimisalustalla.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
11.10.2023 - 29.10.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 11.02.2024
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kirkolliset tutkinnot
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
- Vesa Vainiomäki
- Heini Kapanen
Ryhmät
-
A51sosnA51sosn
-
A51sosdA51sosd
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee palveluiden tuottamisen monituottajamalleja
- osaa edistää kumppanuusperustaista yhteistyötä työyhteisöissä ja verkostoissa
-tuntee sosiaalipalvelujen laadun ja vaikuttavuuden perusteita ja hyviä käytäntöjä
- osaa tehdä päätöksiä ennakoimattomissa työympäristöissä ja -tilanteissa
- osaa toimia lähiesimiehenä
- tuntee keskeisen työlainsäädännön
- osaa toimia monikulttuurisessa työyhteisössä
- tuntee julkishallinnollisen päätöksentekojärjestelmän
- tuntee kestävän kehityksen merkityksen työyhteisöjen toiminnassa
- osaa vaikuttaa tavoitteellisesti yhteiskunnan päätöksentekoon.
Sisältö
- sosiaalipalvelujen laatu ja vaikuttavuus
- lähiesimiestaidot
- keskeinen työlainsäädäntö
- julkishallinnollinen päätöksentekojärjestelmä
- kestävä kehityksen osa-alueet ja periaatteet
- vaikuttamistoiminnan keinot
Opetusmenetelmät
Lähi-ja verkko-opetus
Oppimateriaalit
Keskeinen oppimateriaali löytyy Diaklesta.
Oppimateriaalina kirjallisuutta sekä verkkomateriaalia.
Sutela, Hanna, Pärnänen, Anna, Keyriläinen Marianne 2019. Digiajan työelämä -- työolotutkimuksen tuloksia 1977-2018. Tilastokeskus 2019.
Heiskanen, Tuula, Syvänen, Sirpa Rissanen, Tapio 2019. Mihin työelämä on menossa? Tutkimuksen näkökulmia. Tampere university press 2019.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoisista suoritustavoista sovitaan hops-keskustelussa opon kanssa. Vaihtoehtoisena suoritustapana on kirjallisuustentti, joka suoritetaan uusintatenttipäivänä.
Kirjallisuus:
Sutela, Hanna, Pärnänen, Anna, Keyriläinen Marianne 2019. Digiajan työelämä -- työolotutkimuksen tuloksia 1977-2018. Tilastokeskus 2019.
Heiskanen, Tuula, Syvänen, Sirpa Rissanen, Tapio 2019. Mihin työelämä on menossa? Tutkimuksen näkökulmia. Tampere university press 2019.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijat voivat halutessaan ottaa oppimistehtävää varten yhteyttä työelämäkumppaneihin, niin että oppimistehtävä vastaisi työelämän tarpeita. Diakin hankkeita ja työelämäkumppaneita on mahdollista löytää esim. OSKE -torilta ja muita kanavia pitikin. Myös opiskelijoiden työ- ja harjoittelupaikat voivat toimia työelämäkumppaneina oppimistehtävssä.
Oppimistehtävään liittyvistä työelämäyhteyksistä tulee sopia toteutuksen vastuuopettajan kanssa.
Opetus on osa osallistavaa ja tutkivaa kehittämistoimintaa.
Sisällön jaksotus
Tiimitehtävä
Luentotallenteiden kuunteleminen
Lakitesti
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävä arvioidaan arvosanalla 1-5 / täydennettävä.
Arvioinnissa noudatetaan Diakin keskivaiheen arviointikriteereitä. Lisäksi tarkemmat kriteeri julkaistaan oppimisalustalla.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
11.10.2023 - 07.04.2024
Ajoitus
02.01.2024 - 05.05.2024
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 999
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
- Vesa Vainiomäki
- Taina Kilpeläinen
Ryhmät
-
DiakDiak yhteinen
-
E51sosdE51sosd
-
E51sosE51sos
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee palveluiden tuottamisen monituottajamalleja
- osaa edistää kumppanuusperustaista yhteistyötä työyhteisöissä ja verkostoissa
-tuntee sosiaalipalvelujen laadun ja vaikuttavuuden perusteita ja hyviä käytäntöjä
- osaa tehdä päätöksiä ennakoimattomissa työympäristöissä ja -tilanteissa
- osaa toimia lähiesimiehenä
- tuntee keskeisen työlainsäädännön
- osaa toimia monikulttuurisessa työyhteisössä
- tuntee julkishallinnollisen päätöksentekojärjestelmän
- tuntee kestävän kehityksen merkityksen työyhteisöjen toiminnassa
- osaa vaikuttaa tavoitteellisesti yhteiskunnan päätöksentekoon.
Sisältö
- sosiaalipalvelujen laatu ja vaikuttavuus
- lähiesimiestaidot
- keskeinen työlainsäädäntö
- julkishallinnollinen päätöksentekojärjestelmä
- kestävä kehityksen osa-alueet ja periaatteet
- vaikuttamistoiminnan keinot
Opetusmenetelmät
verkko-opetus
Oppimateriaalit
Keskeinen oppimateriaali löytyy Diaklesta.
Oppimateriaalina kirjallisuutta sekä verkkomateriaalia.
Sutela, Hanna, Pärnänen, Anna, Keyriläinen Marianne 2019. Digiajan työelämä -- työolotutkimuksen tuloksia 1977-2018. Tilastokeskus 2019.
Heiskanen, Tuula, Syvänen, Sirpa Rissanen, Tapio 2019. Mihin työelämä on menossa? Tutkimuksen näkökulmia. Tampere university press 2019.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoisista suoritustavoista sovitaan hops-keskustelussa opon kanssa. Vaihtoehtoisena suoritustapana on kirjallisuustentti, joka suoritetaan uusintatenttipäivänä.
Kirjallisuus:
Sutela, Hanna, Pärnänen, Anna, Keyriläinen Marianne 2019. Digiajan työelämä -- työolotutkimuksen tuloksia 1977-2018. Tilastokeskus 2019.
Heiskanen, Tuula, Syvänen, Sirpa Rissanen, Tapio 2019. Mihin työelämä on menossa? Tutkimuksen näkökulmia. Tampere university press 2019.
Sisällön jaksotus
Itsenäinen opiskelu:luentotallenteiden kuunteleminen, oppimateriaaleihin tutustuminen, testit ja kokoava tehtävä. Suoritetaan oman aikataulun puitteissa lukukauden aikana.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävä arvioidaan arvosanalla 1-5 / täydennettävä.
Arvioinnissa noudatetaan Diakin keskivaiheen arviointikriteereitä. Lisäksi tarkemmat kriteeri julkaistaan oppimisalustalla.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
01.03.2023 - 26.11.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 999
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
- Mika Alavaikko
- Heini Kapanen
Ryhmät
-
DiakDiak yhteinen
-
I50sosdI50sosd
-
F50sosF50sos
-
A50sosA50sos
-
F50sosdF50sosd
-
A50sosnA50sosn
-
A50sosdA50sosd
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee palveluiden tuottamisen monituottajamalleja
- osaa edistää kumppanuusperustaista yhteistyötä työyhteisöissä ja verkostoissa
-tuntee sosiaalipalvelujen laadun ja vaikuttavuuden perusteita ja hyviä käytäntöjä
- osaa tehdä päätöksiä ennakoimattomissa työympäristöissä ja -tilanteissa
- osaa toimia lähiesimiehenä
- tuntee keskeisen työlainsäädännön
- osaa toimia monikulttuurisessa työyhteisössä
- tuntee julkishallinnollisen päätöksentekojärjestelmän
- tuntee kestävän kehityksen merkityksen työyhteisöjen toiminnassa
- osaa vaikuttaa tavoitteellisesti yhteiskunnan päätöksentekoon.
Sisältö
- sosiaalipalvelujen laatu ja vaikuttavuus
- lähiesimiestaidot
- keskeinen työlainsäädäntö
- julkishallinnollinen päätöksentekojärjestelmä
- kestävä kehityksen osa-alueet ja periaatteet
- vaikuttamistoiminnan keinot
Opetusmenetelmät
*itseopiskelu verkossa
*yksilötehtävät
*verkkotentti
Aika ja paikka
verkkototeutus, joka suoritetaan itsenäisesti
Oppimateriaalit
Opetusmateriaali löytyy Diaklesta
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei vaihtoehtoisia suoritustapoja
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
ei mahdollisuutta harjoittelu- tai työelämäyhteistyöhön
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
verkkotentti, jonka ajankohdan opiskelija voi itse opintojakson puitteissa päättää
Ei rästioikeutta. Jos opiskelija ei ole tehnyt jaksoa loppuun päättymispäivään mennessä, tekee hän jakson uudelleen seuraavassa toteutuksessa, jonne ilmoittautuu itse.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
19.09.2022 - 09.10.2022
Ajoitus
27.02.2023 - 02.04.2023
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 150
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
- Sandra Hagman
- Mika Alavaikko
- Mari Nieminen
Ryhmät
-
DiakDiak yhteinen
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee palveluiden tuottamisen monituottajamalleja
- osaa edistää kumppanuusperustaista yhteistyötä työyhteisöissä ja verkostoissa
-tuntee sosiaalipalvelujen laadun ja vaikuttavuuden perusteita ja hyviä käytäntöjä
- osaa tehdä päätöksiä ennakoimattomissa työympäristöissä ja -tilanteissa
- osaa toimia lähiesimiehenä
- tuntee keskeisen työlainsäädännön
- osaa toimia monikulttuurisessa työyhteisössä
- tuntee julkishallinnollisen päätöksentekojärjestelmän
- tuntee kestävän kehityksen merkityksen työyhteisöjen toiminnassa
- osaa vaikuttaa tavoitteellisesti yhteiskunnan päätöksentekoon.
Sisältö
- sosiaalipalvelujen laatu ja vaikuttavuus
- lähiesimiestaidot
- keskeinen työlainsäädäntö
- julkishallinnollinen päätöksentekojärjestelmä
- kestävä kehityksen osa-alueet ja periaatteet
- vaikuttamistoiminnan keinot
Opetusmenetelmät
*itseopiskelu verkossa
*yksilötehtävät
*kokoava tehtävä
Aika ja paikka
verkkototeutus, joka suoritetaan itsenäisesti opiskelijan omien aikataulujen mukaan välillä 27.2.-2.4.2023; opintojakso sisältää yhden aikaan sidotun tehtävän
Oppimateriaalit
Opetusmateriaali löytyy Diaklesta
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei vaihtoehtoisia suoritustapoja
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
ei mahdollisuutta harjoittelu- tai työelämäyhteistyöhön
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
verkkotentti, jonka ajankohdan opiskelija voi itse opintojakson puitteissa päättää
Lisätietoja opiskelijoille
Tämä toteutus on ensimmäinen Diakissa toteutettava ns. suurryhmätoteutus ASP01 -opintojakson osalta. Tämä tarkoittaa opiskelijan kannalta seuraavia asioita:
*kurssilla ei ole luentoja tai ohjausta opettajien kanssa
*kurssin ensimmäinen tehtävä tulee suorittaa kahden viikon kuluessa kurssin alusta; muut kurssin tehtävät suoritetaan itsenäisesti omalla aikataululla opppimisalustalla
*kurssi toteutuu 27.2.-2.4.2023
*kurssiin sisältyy orientaatio; orientaatioon osallistuminen ei ole pakollista ja orientaatiosta tehdään tallenne
Toteutustavasta johtuen opiskelu vaatii opiskelijoilta vielä normaaliakin enemmän itseohjautuvuutta ja omien aikataulujen hallintaa
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
19.09.2022 - 09.10.2022
Ajoitus
09.01.2023 - 10.02.2023
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
75 % Lähiopetus, 25 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Mari Kirkanen
- Mari Nieminen
Ryhmät
-
A49sosA49sos
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee palveluiden tuottamisen monituottajamalleja
- osaa edistää kumppanuusperustaista yhteistyötä työyhteisöissä ja verkostoissa
-tuntee sosiaalipalvelujen laadun ja vaikuttavuuden perusteita ja hyviä käytäntöjä
- osaa tehdä päätöksiä ennakoimattomissa työympäristöissä ja -tilanteissa
- osaa toimia lähiesimiehenä
- tuntee keskeisen työlainsäädännön
- osaa toimia monikulttuurisessa työyhteisössä
- tuntee julkishallinnollisen päätöksentekojärjestelmän
- tuntee kestävän kehityksen merkityksen työyhteisöjen toiminnassa
- osaa vaikuttaa tavoitteellisesti yhteiskunnan päätöksentekoon.
Sisältö
- sosiaalipalvelujen laatu ja vaikuttavuus
- lähiesimiestaidot
- keskeinen työlainsäädäntö
- julkishallinnollinen päätöksentekojärjestelmä
- kestävä kehityksen osa-alueet ja periaatteet
- vaikuttamistoiminnan keinot
Opetusmenetelmät
Lähi- ja verkko-opetus
Aika ja paikka
toteutuksen vastaava opettaja täyttää
Oppimateriaalit
Keskeinen oppimateriaali löytyy Diaklesta.
Oppimateriaalina kirjallisuutta sekä verkkomateriaalia.
Sutela, Hanna, Pärnänen, Anna, Keyriläinen Marianne 2019. Digiajan työelämä -- työolotutkimuksen tuloksia 1977-2018. Tilastokeskus 2019.
Heiskanen, Tuula, Syvänen, Sirpa Rissanen, Tapio 2019. Mihin työelämä on menossa? Tutkimuksen näkökulmia. Tampere university press 2019.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoisista suoritustavoista sovitaan hops-keskustelussa opon kanssa. Vaihtoehtoisena suoritustapana on kirjallisuustentti, joka suoritetaan uusintatenttipäivänä.
Kirjallisuus:
Sutela, Hanna, Pärnänen, Anna, Keyriläinen Marianne 2019. Digiajan työelämä -- työolotutkimuksen tuloksia 1977-2018. Tilastokeskus 2019.
Heiskanen, Tuula, Syvänen, Sirpa Rissanen, Tapio 2019. Mihin työelämä on menossa? Tutkimuksen näkökulmia. Tampere university press 2019.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijat voivat halutessaan ottaa oppimistehtävää varten yhteyttä työelämäkumppaneihin, niin että oppimistehtävä vastaisi työelämän tarpeita. Diakin hankkeita ja työelämäkumppaneita on mahdollista löytää esim. OSKE -torilta ja muita kanavia pitikin. Myös opiskelijoiden työ- ja harjoittelupaikat voivat toimia työelämäkumppaneina oppimistehtävssä.
Oppimistehtävään liittyvistä työelämäyhteyksistä tulee sopia toteutuksen vastuuopettajan kanssa.
Opetus on osa osallistavaa ja tutkivaa kehittämistoimintaa.
Sisällön jaksotus
Tiimitehtävä
Luentotallenteiden kuunteleminen
Lakitesti
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävä arvioidaan arvosanalla 1-5 / täydennettävä.
Arvioinnissa noudatetaan Diakin keskivaiheen arviointikriteereitä. Lisäksi tarkemmat kriteeri julkaistaan oppimisalustalla.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
19.09.2022 - 09.10.2022
Ajoitus
09.01.2023 - 10.02.2023
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kirkolliset tutkinnot
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
- Mika Alavaikko
- Mari Nieminen
Ryhmät
-
A49sosdA49sosd
-
A49sosnA49sosn
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee palveluiden tuottamisen monituottajamalleja
- osaa edistää kumppanuusperustaista yhteistyötä työyhteisöissä ja verkostoissa
-tuntee sosiaalipalvelujen laadun ja vaikuttavuuden perusteita ja hyviä käytäntöjä
- osaa tehdä päätöksiä ennakoimattomissa työympäristöissä ja -tilanteissa
- osaa toimia lähiesimiehenä
- tuntee keskeisen työlainsäädännön
- osaa toimia monikulttuurisessa työyhteisössä
- tuntee julkishallinnollisen päätöksentekojärjestelmän
- tuntee kestävän kehityksen merkityksen työyhteisöjen toiminnassa
- osaa vaikuttaa tavoitteellisesti yhteiskunnan päätöksentekoon.
Sisältö
- sosiaalipalvelujen laatu ja vaikuttavuus
- lähiesimiestaidot
- keskeinen työlainsäädäntö
- julkishallinnollinen päätöksentekojärjestelmä
- kestävä kehityksen osa-alueet ja periaatteet
- vaikuttamistoiminnan keinot
Opetusmenetelmät
Lähi-ja verkko-opetus
Aika ja paikka
toteutuksen vastaava opettaja täyttää
Oppimateriaalit
Keskeinen oppimateriaali löytyy Diaklesta.
Oppimateriaalina kirjallisuutta sekä verkkomateriaalia.
Sutela, Hanna, Pärnänen, Anna, Keyriläinen Marianne 2019. Digiajan työelämä -- työolotutkimuksen tuloksia 1977-2018. Tilastokeskus 2019.
Heiskanen, Tuula, Syvänen, Sirpa Rissanen, Tapio 2019. Mihin työelämä on menossa? Tutkimuksen näkökulmia. Tampere university press 2019.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoisista suoritustavoista sovitaan hops-keskustelussa opon kanssa. Vaihtoehtoisena suoritustapana on kirjallisuustentti, joka suoritetaan uusintatenttipäivänä.
Kirjallisuus:
Sutela, Hanna, Pärnänen, Anna, Keyriläinen Marianne 2019. Digiajan työelämä -- työolotutkimuksen tuloksia 1977-2018. Tilastokeskus 2019.
Heiskanen, Tuula, Syvänen, Sirpa Rissanen, Tapio 2019. Mihin työelämä on menossa? Tutkimuksen näkökulmia. Tampere university press 2019.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijat voivat halutessaan ottaa oppimistehtävää varten yhteyttä työelämäkumppaneihin, niin että oppimistehtävä vastaisi työelämän tarpeita. Diakin hankkeita ja työelämäkumppaneita on mahdollista löytää esim. OSKE -torilta ja muita kanavia pitikin. Myös opiskelijoiden työ- ja harjoittelupaikat voivat toimia työelämäkumppaneina oppimistehtävssä.
Oppimistehtävään liittyvistä työelämäyhteyksistä tulee sopia toteutuksen vastuuopettajan kanssa.
Opetus on osa osallistavaa ja tutkivaa kehittämistoimintaa.
Sisällön jaksotus
Tiimitehtävä
Luentotallenteiden kuunteleminen
Lakitesti
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävä arvioidaan arvosanalla 1-5 / täydennettävä.
Arvioinnissa noudatetaan Diakin keskivaiheen arviointikriteereitä. Lisäksi tarkemmat kriteeri julkaistaan oppimisalustalla.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
19.09.2022 - 09.10.2022
Ajoitus
09.01.2023 - 10.02.2023
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot
Kampus
Pieksämäki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Opettaja
- Vesa Vainiomäki
- Taina Kilpeläinen
Ryhmät
-
E49sosdE49sosd
-
E49sosE49sos
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee palveluiden tuottamisen monituottajamalleja
- osaa edistää kumppanuusperustaista yhteistyötä työyhteisöissä ja verkostoissa
-tuntee sosiaalipalvelujen laadun ja vaikuttavuuden perusteita ja hyviä käytäntöjä
- osaa tehdä päätöksiä ennakoimattomissa työympäristöissä ja -tilanteissa
- osaa toimia lähiesimiehenä
- tuntee keskeisen työlainsäädännön
- osaa toimia monikulttuurisessa työyhteisössä
- tuntee julkishallinnollisen päätöksentekojärjestelmän
- tuntee kestävän kehityksen merkityksen työyhteisöjen toiminnassa
- osaa vaikuttaa tavoitteellisesti yhteiskunnan päätöksentekoon.
Sisältö
- sosiaalipalvelujen laatu ja vaikuttavuus
- lähiesimiestaidot
- keskeinen työlainsäädäntö
- julkishallinnollinen päätöksentekojärjestelmä
- kestävä kehityksen osa-alueet ja periaatteet
- vaikuttamistoiminnan keinot
Opetusmenetelmät
Lähi-ja verkko-opetus
Aika ja paikka
toteutuksen vastaava opettaja täyttää
Oppimateriaalit
Keskeinen oppimateriaali löytyy Diaklesta.
Oppimateriaalina kirjallisuutta sekä verkkomateriaalia.
Sutela, Hanna, Pärnänen, Anna, Keyriläinen Marianne 2019. Digiajan työelämä -- työolotutkimuksen tuloksia 1977-2018. Tilastokeskus 2019.
Heiskanen, Tuula, Syvänen, Sirpa Rissanen, Tapio 2019. Mihin työelämä on menossa? Tutkimuksen näkökulmia. Tampere university press 2019.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoisista suoritustavoista sovitaan hops-keskustelussa opon kanssa. Vaihtoehtoisena suoritustapana on kirjallisuustentti, joka suoritetaan uusintatenttipäivänä.
Kirjallisuus:
Sutela, Hanna, Pärnänen, Anna, Keyriläinen Marianne 2019. Digiajan työelämä -- työolotutkimuksen tuloksia 1977-2018. Tilastokeskus 2019.
Heiskanen, Tuula, Syvänen, Sirpa Rissanen, Tapio 2019. Mihin työelämä on menossa? Tutkimuksen näkökulmia. Tampere university press 2019.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijat voivat halutessaan ottaa oppimistehtävää varten yhteyttä työelämäkumppaneihin, niin että oppimistehtävä vastaisi työelämän tarpeita. Diakin hankkeita ja työelämäkumppaneita on mahdollista löytää esim. OSKE -torilta ja muita kanavia pitikin. Myös opiskelijoiden työ- ja harjoittelupaikat voivat toimia työelämäkumppaneina oppimistehtävssä.
Oppimistehtävään liittyvistä työelämäyhteyksistä tulee sopia toteutuksen vastuuopettajan kanssa.
Opetus on osa osallistavaa ja tutkivaa kehittämistoimintaa.
Sisällön jaksotus
Tiimitehtävä
Luentotallenteiden kuunteleminen
Lakitesti
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävä arvioidaan arvosanalla 1-5 / täydennettävä.
Arvioinnissa noudatetaan Diakin keskivaiheen arviointikriteereitä. Lisäksi tarkemmat kriteeri julkaistaan oppimisalustalla.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
01.03.2022 - 18.03.2022
Ajoitus
26.09.2022 - 21.10.2022
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
75 % Lähiopetus, 25 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot (temkok 1-3)
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
- Mika Alavaikko
- Hannu Piiroinen
Ryhmät
-
DiakDiak yhteinen
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee palveluiden tuottamisen monituottajamalleja
- osaa edistää kumppanuusperustaista yhteistyötä työyhteisöissä ja verkostoissa
-tuntee sosiaalipalvelujen laadun ja vaikuttavuuden perusteita ja hyviä käytäntöjä
- osaa tehdä päätöksiä ennakoimattomissa työympäristöissä ja -tilanteissa
- osaa toimia lähiesimiehenä
- tuntee keskeisen työlainsäädännön
- osaa toimia monikulttuurisessa työyhteisössä
- tuntee julkishallinnollisen päätöksentekojärjestelmän
- tuntee kestävän kehityksen merkityksen työyhteisöjen toiminnassa
- osaa vaikuttaa tavoitteellisesti yhteiskunnan päätöksentekoon.
Sisältö
- sosiaalipalvelujen laatu ja vaikuttavuus
- lähiesimiestaidot
- keskeinen työlainsäädäntö
- julkishallinnollinen päätöksentekojärjestelmä
- kestävä kehityksen osa-alueet ja periaatteet
- vaikuttamistoiminnan keinot
Opetusmenetelmät
Opintojen tavoitteena on kehittyvän asiantuntijuuden ja työelämätaitojen syventäminen, sekä perehtyminen lähiesimiehen johtamistyöhön ja julkishallinnon päätöksentekojärjestelmään. Lisäksi opitaan keskeiset työelämälainsäädännön sisällöt.
Opintosuorituksen kuvaus.
Opinnot koostuvat 1) orientaatiosta ja opetuskeskusteluista 2) oppimistehtävän ohjauksista ja 3) loppuseminaarista.
Oppimistehtävät ovat lakitesti, luentotallenteiden kuunteleminen ja tiimitehtävä.
Opintojen alussa opiskelijat muodostavat tiimit oppimistehtävää varten. Tiimit täyttävät ja palauttavat tiimisopimuksen ennen tiimityöskentelyn alkua.
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuu verkko-opintoina. Opintojaksoon kuuluu aikaan ja paikkaan sidottua lähiopetuste verkossa.
Oppimateriaalit
Keskeinen sisältö on sähköisellä alustalla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoisista suoritustavoista sovitaan hops-keskustelussa opon kanssa. Vaihtoehtoisesta suoritustavasta on sovittava myös toteutuksen vastuuopettajan kanssa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Suomeksi
Opiskelijat voivat ottaa oppimistehtävää varten yhteyttä työelämäkumppaneihin niin että oppimistehtävä vastaisi työelämän tarpeita. Myös opiskelijoiden työ- ja harjoittelupaikat voivat toimia työelämäkumppaneina oppimistehtävssä.
Opetus on osa osallistavaa ja tutkivaa kehittämistoimintaa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 4 op.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnissa noudatetaan Diakin keskivaiheen arviointikriteereitä. Lisäksi tarkemmat kriteeri julkaistaan oppimisalustalla.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
01.03.2022 - 18.03.2022
Ajoitus
05.09.2022 - 07.10.2022
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
75 % Lähiopetus, 25 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot (temkok 1-3)
Kampus
Oulu
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Opettaja
- Tarja Tuovinen-Kakko
- Sirpa Salmela
Ryhmät
-
I48sosdI48sosd
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee palveluiden tuottamisen monituottajamalleja
- osaa edistää kumppanuusperustaista yhteistyötä työyhteisöissä ja verkostoissa
-tuntee sosiaalipalvelujen laadun ja vaikuttavuuden perusteita ja hyviä käytäntöjä
- osaa tehdä päätöksiä ennakoimattomissa työympäristöissä ja -tilanteissa
- osaa toimia lähiesimiehenä
- tuntee keskeisen työlainsäädännön
- osaa toimia monikulttuurisessa työyhteisössä
- tuntee julkishallinnollisen päätöksentekojärjestelmän
- tuntee kestävän kehityksen merkityksen työyhteisöjen toiminnassa
- osaa vaikuttaa tavoitteellisesti yhteiskunnan päätöksentekoon.
Sisältö
- sosiaalipalvelujen laatu ja vaikuttavuus
- lähiesimiestaidot
- keskeinen työlainsäädäntö
- julkishallinnollinen päätöksentekojärjestelmä
- kestävä kehityksen osa-alueet ja periaatteet
- vaikuttamistoiminnan keinot
Opetusmenetelmät
Opintojen tavoitteena on kehittyvän asiantuntijuuden ja työelämätaitojen syventäminen, sekä perehtyminen lähiesimiehen johtamistyöhön ja julkishallinnon päätöksentekojärjestelmään. Lisäksi opitaan keskeiset työelämälainsäädännön sisällöt.
Opintosuorituksen kuvaus.
Opinnot koostuvat 1) orientaatiosta ja opetuskeskusteluista 2) oppimistehtävän ohjauksista ja 3) loppuseminaarista.
Oppimistehtävät ovat lakitesti, luentotallenteiden kuunteleminen ja tiimitehtävä.
Opintojen alussa opiskelijat muodostavat tiimit oppimistehtävää varten. Tiimit täyttävät ja palauttavat tiimisopimuksen ennen tiimityöskentelyn alkua.
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuu verkko-opintoina. Opintojaksoon kuuluu aikaan ja paikkaan sidottua lähiopetuste verkossa.
Oppimateriaalit
Keskeinen sisältö on sähköisellä alustalla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoisista suoritustavoista sovitaan hops-keskustelussa opon kanssa. Vaihtoehtoisesta suoritustavasta on sovittava myös toteutuksen vastuuopettajan kanssa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Suomeksi
Opiskelijat voivat ottaa oppimistehtävää varten yhteyttä työelämäkumppaneihin niin että oppimistehtävä vastaisi työelämän tarpeita. Myös opiskelijoiden työ- ja harjoittelupaikat voivat toimia työelämäkumppaneina oppimistehtävssä.
Opetus on osa osallistavaa ja tutkivaa kehittämistoimintaa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 4 op.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnissa noudatetaan Diakin keskivaiheen arviointikriteereitä. Lisäksi tarkemmat kriteeri julkaistaan oppimisalustalla.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
01.03.2022 - 18.03.2022
Ajoitus
22.08.2022 - 23.09.2022
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
75 % Lähiopetus, 25 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot (temkok 1-3)
Kampus
Pori
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Opettaja
- Mari Kirkanen
- Hannu Piiroinen
Ryhmät
-
F48sosF48sos
-
F48sosdF48sosd
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee palveluiden tuottamisen monituottajamalleja
- osaa edistää kumppanuusperustaista yhteistyötä työyhteisöissä ja verkostoissa
-tuntee sosiaalipalvelujen laadun ja vaikuttavuuden perusteita ja hyviä käytäntöjä
- osaa tehdä päätöksiä ennakoimattomissa työympäristöissä ja -tilanteissa
- osaa toimia lähiesimiehenä
- tuntee keskeisen työlainsäädännön
- osaa toimia monikulttuurisessa työyhteisössä
- tuntee julkishallinnollisen päätöksentekojärjestelmän
- tuntee kestävän kehityksen merkityksen työyhteisöjen toiminnassa
- osaa vaikuttaa tavoitteellisesti yhteiskunnan päätöksentekoon.
Sisältö
- sosiaalipalvelujen laatu ja vaikuttavuus
- lähiesimiestaidot
- keskeinen työlainsäädäntö
- julkishallinnollinen päätöksentekojärjestelmä
- kestävä kehityksen osa-alueet ja periaatteet
- vaikuttamistoiminnan keinot
Opetusmenetelmät
Opintojen tavoitteena on kehittyvän asiantuntijuuden ja työelämätaitojen syventäminen, sekä perehtyminen lähiesimiehen johtamistyöhön ja julkishallinnon päätöksentekojärjestelmään. Lisäksi opitaan keskeiset työelämälainsäädännön sisällöt.
Opintosuorituksen kuvaus.
Opinnot koostuvat 1) orientaatiosta ja opetuskeskusteluista 2) oppimistehtävän ohjauksista ja 3) loppuseminaarista.
Oppimistehtävät ovat lakitesti, luentotallenteiden kuunteleminen ja tiimitehtävä.
Opintojen alussa opiskelijat muodostavat tiimit oppimistehtävää varten. Tiimit täyttävät ja palauttavat tiimisopimuksen ennen tiimityöskentelyn alkua.
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuu verkko-opintoina. Opintojaksoon kuuluu aikaan ja paikkaan sidottua lähiopetuste verkossa.
Oppimateriaalit
Keskeinen sisältö on sähköisellä alustalla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoisista suoritustavoista sovitaan hops-keskustelussa opon kanssa. Vaihtoehtoisesta suoritustavasta on sovittava myös toteutuksen vastuuopettajan kanssa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Suomeksi
Opiskelijat voivat ottaa oppimistehtävää varten yhteyttä työelämäkumppaneihin niin että oppimistehtävä vastaisi työelämän tarpeita. Myös opiskelijoiden työ- ja harjoittelupaikat voivat toimia työelämäkumppaneina oppimistehtävssä.
Opetus on osa osallistavaa ja tutkivaa kehittämistoimintaa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 4 op.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnissa noudatetaan Diakin keskivaiheen arviointikriteereitä. Lisäksi tarkemmat kriteeri julkaistaan oppimisalustalla.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
01.03.2022 - 18.03.2022
Ajoitus
08.08.2022 - 09.09.2022
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
75 % Lähiopetus, 25 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Heini Kapanen
- Mika Alavaikko
Ryhmät
-
A48sosA48sos
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee palveluiden tuottamisen monituottajamalleja
- osaa edistää kumppanuusperustaista yhteistyötä työyhteisöissä ja verkostoissa
-tuntee sosiaalipalvelujen laadun ja vaikuttavuuden perusteita ja hyviä käytäntöjä
- osaa tehdä päätöksiä ennakoimattomissa työympäristöissä ja -tilanteissa
- osaa toimia lähiesimiehenä
- tuntee keskeisen työlainsäädännön
- osaa toimia monikulttuurisessa työyhteisössä
- tuntee julkishallinnollisen päätöksentekojärjestelmän
- tuntee kestävän kehityksen merkityksen työyhteisöjen toiminnassa
- osaa vaikuttaa tavoitteellisesti yhteiskunnan päätöksentekoon.
Sisältö
- sosiaalipalvelujen laatu ja vaikuttavuus
- lähiesimiestaidot
- keskeinen työlainsäädäntö
- julkishallinnollinen päätöksentekojärjestelmä
- kestävä kehityksen osa-alueet ja periaatteet
- vaikuttamistoiminnan keinot
Opetusmenetelmät
Opintojen tavoitteena on kehittyvän asiantuntijuuden ja työelämätaitojen syventäminen, sekä perehtyminen lähiesimiehen johtamistyöhön ja julkishallinnon päätöksentekojärjestelmään. Lisäksi opitaan keskeiset työelämälainsäädännön sisällöt.
Opintosuorituksen kuvaus.
Opinnot koostuvat 1) orientaatiosta ja opetuskeskusteluista 2) oppimistehtävän ohjauksista ja 3) loppuseminaarista.
Oppimistehtävät ovat lakitesti, luentotallenteiden kuunteleminen ja tiimitehtävä.
Opintojen alussa opiskelijat muodostavat tiimit oppimistehtävää varten. Tiimit täyttävät ja palauttavat tiimisopimuksen ennen tiimityöskentelyn alkua.
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuu verkko-opintoina. Opintojaksoon kuuluu aikaan ja paikkaan sidottua lähiopetuste verkossa.
Oppimateriaalit
Keskeinen sisältö on sähköisellä alustalla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoisista suoritustavoista sovitaan hops-keskustelussa opon kanssa. Vaihtoehtoisesta suoritustavasta on sovittava myös toteutuksen vastuuopettajan kanssa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Suomeksi
Opiskelijat voivat ottaa oppimistehtävää varten yhteyttä työelämäkumppaneihin niin että oppimistehtävä vastaisi työelämän tarpeita. Myös opiskelijoiden työ- ja harjoittelupaikat voivat toimia työelämäkumppaneina oppimistehtävssä.
Opetus on osa osallistavaa ja tutkivaa kehittämistoimintaa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 4 op.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnissa noudatetaan Diakin keskivaiheen arviointikriteereitä. Lisäksi tarkemmat kriteeri julkaistaan oppimisalustalla.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
01.03.2022 - 18.03.2022
Ajoitus
08.08.2022 - 09.09.2022
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
75 % Lähiopetus, 25 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot (temkok 1-3)
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
- Heini Kapanen
- Mika Alavaikko
Ryhmät
-
A48sosdA48sosd
-
A48sosnA48sosn
-
A48sosvA48sosv
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee palveluiden tuottamisen monituottajamalleja
- osaa edistää kumppanuusperustaista yhteistyötä työyhteisöissä ja verkostoissa
-tuntee sosiaalipalvelujen laadun ja vaikuttavuuden perusteita ja hyviä käytäntöjä
- osaa tehdä päätöksiä ennakoimattomissa työympäristöissä ja -tilanteissa
- osaa toimia lähiesimiehenä
- tuntee keskeisen työlainsäädännön
- osaa toimia monikulttuurisessa työyhteisössä
- tuntee julkishallinnollisen päätöksentekojärjestelmän
- tuntee kestävän kehityksen merkityksen työyhteisöjen toiminnassa
- osaa vaikuttaa tavoitteellisesti yhteiskunnan päätöksentekoon.
Sisältö
- sosiaalipalvelujen laatu ja vaikuttavuus
- lähiesimiestaidot
- keskeinen työlainsäädäntö
- julkishallinnollinen päätöksentekojärjestelmä
- kestävä kehityksen osa-alueet ja periaatteet
- vaikuttamistoiminnan keinot
Opetusmenetelmät
Opintojen tavoitteena on kehittyvän asiantuntijuuden ja työelämätaitojen syventäminen, sekä perehtyminen lähiesimiehen johtamistyöhön ja julkishallinnon päätöksentekojärjestelmään. Lisäksi opitaan keskeiset työelämälainsäädännön sisällöt.
Opintosuorituksen kuvaus.
Opinnot koostuvat 1) orientaatiosta ja opetuskeskusteluista 2) oppimistehtävän ohjauksista ja 3) loppuseminaarista.
Oppimistehtävät ovat lakitesti, luentotallenteiden kuunteleminen ja tiimitehtävä.
Opintojen alussa opiskelijat muodostavat tiimit oppimistehtävää varten. Tiimit täyttävät ja palauttavat tiimisopimuksen ennen tiimityöskentelyn alkua.
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuu verkko-opintoina. Opintojaksoon kuuluu aikaan ja paikkaan sidottua lähiopetuste verkossa.
Oppimateriaalit
Keskeinen sisältö on sähköisellä alustalla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoisista suoritustavoista sovitaan hops-keskustelussa opon kanssa. Vaihtoehtoisesta suoritustavasta on sovittava myös toteutuksen vastuuopettajan kanssa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Suomeksi
Opiskelijat voivat ottaa oppimistehtävää varten yhteyttä työelämäkumppaneihin niin että oppimistehtävä vastaisi työelämän tarpeita. Myös opiskelijoiden työ- ja harjoittelupaikat voivat toimia työelämäkumppaneina oppimistehtävssä.
Opetus on osa osallistavaa ja tutkivaa kehittämistoimintaa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 4 op.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnissa noudatetaan Diakin keskivaiheen arviointikriteereitä. Lisäksi tarkemmat kriteeri julkaistaan oppimisalustalla.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
13.09.2021 - 05.10.2021
Ajoitus
28.02.2022 - 01.04.2022
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 55
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
- Riitta-Liisa Rotinen
- Vesa Vainiomäki
Ryhmät
-
DiakDiak yhteinen
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee palveluiden tuottamisen monituottajamalleja
- osaa edistää kumppanuusperustaista yhteistyötä työyhteisöissä ja verkostoissa
-tuntee sosiaalipalvelujen laadun ja vaikuttavuuden perusteita ja hyviä käytäntöjä
- osaa tehdä päätöksiä ennakoimattomissa työympäristöissä ja -tilanteissa
- osaa toimia lähiesimiehenä
- tuntee keskeisen työlainsäädännön
- osaa toimia monikulttuurisessa työyhteisössä
- tuntee julkishallinnollisen päätöksentekojärjestelmän
- tuntee kestävän kehityksen merkityksen työyhteisöjen toiminnassa
- osaa vaikuttaa tavoitteellisesti yhteiskunnan päätöksentekoon.
Sisältö
- sosiaalipalvelujen laatu ja vaikuttavuus
- lähiesimiestaidot
- keskeinen työlainsäädäntö
- julkishallinnollinen päätöksentekojärjestelmä
- kestävä kehityksen osa-alueet ja periaatteet
- vaikuttamistoiminnan keinot
Opetusmenetelmät
Opintojen tavoitteena on kehittyvän asiantuntijuuden ja työelämätaitojen syventäminen, sekä perehtyminen lähiesimiehen johtamistyöhön ja julkishallinnon päätöksentekojärjestelmään. Lisäksi opitaan keskeiset työelämälainsäädännön sisällöt.
Opintosuorituksen kuvaus.
Opinnot koostuvat 1) orientaatiosta ja opetuskeskusteluista 2) oppimistehtävän ohjauksista ja 3) loppuseminaarista.
Oppimistehtävät ovat lakitesti, luentotallenteiden kuunteleminen ja tiimitehtävä.
Opintojen alussa opiskelijat muodostavat tiimit oppimistehtävää varten. Tiimit täyttävät ja palauttavat tiimisopimuksen ennen tiimityöskentelyn alkua.
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuu verkko-opintoina. Opintojaksoon kuuluu aikaan ja paikkaan sidottua lähiopetuste verkossa.
Oppimateriaalit
Keskeinen sisältö on sähköisellä alustalla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoisista suoritustavoista sovitaan hops-keskustelussa opon kanssa. Vaihtoehtoisesta suoritustavasta on sovittava myös toteutuksen vastuuopettajan kanssa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Suomeksi
Opiskelijat voivat ottaa oppimistehtävää varten yhteyttä työelämäkumppaneihin niin että oppimistehtävä vastaisi työelämän tarpeita. Myös opiskelijoiden työ- ja harjoittelupaikat voivat toimia työelämäkumppaneina oppimistehtävssä.
Opetus on osa osallistavaa ja tutkivaa kehittämistoimintaa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 4 op.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnissa noudatetaan Diakin keskivaiheen arviointikriteereitä. Lisäksi tarkemmat kriteeri julkaistaan oppimisalustalla.
Arviointiasteikko
0-5