Kehittävä johtaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: JOH0205Y15S
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- Johtaa muutosprosesseja ja kehittämishankkeita organisaatioissa ja työyhteisöissä
- Arvioida ja kehittää toimintaa työyhteisöissä, organisaatioissa ja verkostoissa
- Soveltaa erilaisia osaamisen kehittämisen edistäviä menetelmiä organisaatiossa
- Hyödyntää työnohjausta ja työhyvinvointia edistäviä menetelmiä työyhteisössä
- Soveltaa kriisiviestinnän menetelmiä
Sisältö
- Kehittämisen johtaminen ja palvelumuotoilu
- Osaamisen johtamisen periaatteet ja menetelmät
- Työhyvinvoinnin johtaminen
- Dialoginen johtaminen ja työyhteisökulttuurin rakentuminen
- Työnohjaus johtamisen tukena
- Johtaminen ja viestintä haastavissa työyhteisön tilanteissa
Lisätiedot
Kaikille ylemmille koulutuksille yhteiset opinnot
Ilmoittautumisaika
01.03.2022 - 18.03.2022
Ajoitus
05.09.2022 - 28.10.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Master School
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Arvo- ja yhteisölähtöinen työn kehittäminen
Opettaja
- Anne Määttä
- Reija Paananen
- Arja Koski
Ryhmät
-
Y51sosayY51sosay
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- Johtaa muutosprosesseja ja kehittämishankkeita organisaatioissa ja työyhteisöissä
- Arvioida ja kehittää toimintaa työyhteisöissä, organisaatioissa ja verkostoissa
- Soveltaa erilaisia osaamisen kehittämisen edistäviä menetelmiä organisaatiossa
- Hyödyntää työnohjausta ja työhyvinvointia edistäviä menetelmiä työyhteisössä
- Soveltaa kriisiviestinnän menetelmiä
Sisältö
- Kehittämisen johtaminen ja palvelumuotoilu
- Osaamisen johtamisen periaatteet ja menetelmät
- Työhyvinvoinnin johtaminen
- Dialoginen johtaminen ja työyhteisökulttuurin rakentuminen
- Työnohjaus johtamisen tukena
- Johtaminen ja viestintä haastavissa työyhteisön tilanteissa
Opetusmenetelmät
Opetusmenetelminä:
Luento
Opetuskeskustelut
Yksilötyöskentely
Ryhmätyöskentely
Työpaja
Opintojakso toteutetaan yhdessä opintojakson Monitoimijaisen yhteistyön kehittäminen ja johtaminen (5 op), jossa tavoitteet on kuvattu seuraavasti.
Opiskelija osaa:
- analysoida, arvioida kriittisesti ja hyödyntää tutkimukseen perustuvaa tietoa ja menetelmiä monialaisen yhteistyön johtamisessa
- hyödyntää vaikuttavia työmenetelmiä ja mittareita hallinnolliset toimijarajat ylittävien tavoitteiden saavuttamiseksi ja tiedolla johtamiseksi
- analysoida ja arvioida monitoimijaisen työn kriittisiä muutostarpeita
- muotoilla, kehittää ja johtaa yhteistyöverkostoja tuloksellisen toiminnan saavuttamiseksi
- tukea työhyvinvointia ja johtaa osaamista tavoitteellisesti ja tulevaisuusorientoituneesti
Aika ja paikka
Opintojakson kesto 7.9. - 30.10.2022
Opintojakso toteutuu verkossa sisältäen aikaan sidottua opetusta ja ohjausta.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali ja kirjallisuus on ilmoitettu Diakle-oppimisalustalla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Oppimistehtävä on työelämälähtöinen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksossa ei ole tenttejä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op (=134 tuntia)
Sisällön jaksotus
Opintojaksossa työskentely käynnistyy 7.9. klo 15.00-18.00 orientaatiolla ja aloitusluennolla. Päivän teema: Tutkimukseen perustuva tieto ja menetelmät johtamisessa hyvinvointitavoitteiden saavuttamiseksi
5.10. klo 15.00-18.00 Monitoimijaisen yhteistyöverkoston johtaminen ja kehittäminen
20.10. klo 15.00-18.00 Työpaja: työhyvinvoinnin ja osaamisen johtaminen
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso toteutuu yhteistyössä opintojakson: Monitoimijaisen yhteistyön johtaminen ja kehittäminen kanssa siten, että osallistujina ovat myös opiskelijat ryhmästä Y51Termo.
Lisätiedot
Kaikille ylemmille koulutuksille yhteiset opinnot
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan numeraalisesti 1-5
Arvioinnin lähtökohtana on, että opiskelijat:
- osallistuvat aikaan sidottuun opetukseen
- suorittavat hyväksytysti oppimistehtävät osioissa 1,2 ja 3
Tehtävien arviointikriteerit on kirjattu Diakleen kunkin oppimistehtävän yhteyteen.
Arviointiasteikko
0-5