Asiakas- ja palveluohjauksen työkäytäntöjen kehittäminenLaajuus (5 op)
Tunnus: VAP0305Y22S
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida asiakas- ja käyttäjälähtöisten työkäytäntöjen ja – menetelmien teoreettisia lähtökohtia ja toteutustapoja asiakas- ja palveluohjauksessa
- kehittää hyvinvoinnin, terveyden, ja työ- ja toimintakyvyn arvioinnin menetelmiä asiakas- ja palveluohjauksessa
- soveltaa digitaalisia asiakas- ja palveluohjauksen menetelmiä
- kehittää voimavaraistavia asiakas- ja palveluohjauksen työmenetelmiä sosiaali- ja terveysalalla
Ilmoittautumisaika
23.09.2024 - 13.10.2024
Ajoitus
10.03.2025 - 04.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Master School
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
- Vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus sosiaali- ja terveysalalla
Opettaja
- Susanna Kallakorpi
- Päivi Vuokila-Oikkonen
- Jari Helminen
Ryhmät
-
Y-S24sosvaY-S24sosva
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida asiakas- ja käyttäjälähtöisten työkäytäntöjen ja – menetelmien teoreettisia lähtökohtia ja toteutustapoja asiakas- ja palveluohjauksessa
- kehittää hyvinvoinnin, terveyden, ja työ- ja toimintakyvyn arvioinnin menetelmiä asiakas- ja palveluohjauksessa
- soveltaa digitaalisia asiakas- ja palveluohjauksen menetelmiä
- kehittää voimavaraistavia asiakas- ja palveluohjauksen työmenetelmiä sosiaali- ja terveysalalla
Opetusmenetelmät
- Verkkovälitteinen opetus ja ohjaus (Zoom)
- Ohjattu itsenäinen työskentely (ennakko-oppimistehtävä ja oppimistehtävä)
- Ryhmätyöskentely (oppimistehtävä)
- Muu yhteistoiminnallinen työskentely ja osaamisen jakaminen opintojakson opiskelijoiden välillä
Oppimateriaalit
Opintojakson keskeinen kirjallisuus
Heikkilä, R., Lammintakanen, J., Laulainen, S., & Noro, A. (2022). Asiakaslähtöisyyden toteutuminen asiakas- ja palveluohjauksen eri vaiheissa. Focus Localis 50 (2022): 1, 5–23. https://journal.fi/focuslocalis/article/view/115341
Muurinen, H. (2019). Pragmatismi ja kokeileva lähestymistapa sosiaalityön tiedon-muodostuksessa [Helsingin yliopisto, väitöskirja]. (Heikki Waris -instituutin tutkimuksia 2/2019). Helsingin yliopisto. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-5616-82-8
Ylitalo-Katajisto, K. (2019). Paljon palveluja tarvitsevien asiakkaiden yksilöity sosiaali- ja terveyspalvelujen yhteen kokoaminen [Oulun yliopisto, väitöskirja]. (Acta Universitatit Ouluensis D Medica 1540). Oulun yliopiston tutkijakoulu, Oulun yliopisto, Lääketie-teellinen tiedekunta; Oulun kaupunki. http://urn.fi/urn:isbn:9789526224084
Lisäksi vaihtoehtoista kirjallisuutta ja tutkimuksia, jota opiskelija käyttää ennakko-oppimistehtävässä ja oppimistehtävässä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso on mahdollista suorittaa käyttäen työn ja / tai tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (TKI) opinnollistamista. Opiskelija suorittaa opintojakson ennakko-oppimistehtävän ja oppimistehtävän joko omassa työssä, vapaaehtoistoiminnassa ja / tai esimerkiksi Diakonia-ammattikorkeakoulun hankkeessa. Opiskelija tekee lomakkeen "Opinnollistamisen suunnitelma TKI-toiminnassa ja työelämäyhteistyössä": https://www.diak.fi/wp-content/uploads/2021/08/Opinnollistamisen-suunnitelma-TKi-toiminnassa_230821.pdf Lomake toimii vaihtoehtoisen suoritustavan suunnitelmana ja sopimuksena. Ennakko-oppimistehtävän ja oppimistehtävä tehdään kiinteässä yhteydessä työhön ja / TKI-toimintaan; olennaista on myös vahvan yhteyden luominen tutkimukseen ja ammatilliseen tietoon.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson ennakko-oppimistehtävä ja oppimistehtävä linkittyvät sosiaali- ja terveysalan työyhteisöihin, esimerkiksi opintojakson osallistujan omaan työhön
- Ennakko-oppimistehtävä: Asiakaslähtöisen asiakas- ja palveluohjauksen työkäytännöt ja ammatillinen osaamisen kehittäminen (opiskelijakohtaisesti tehtävä ennakko-oppimistehtävä)
- Oppimistehtävä: Asiakaslähtöisen asiakas- ja palveluohjauksen työkäytännöt ja niiden kehittäminen (opiskelijaryhmänä tehtävä oppimistehtävä)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op (5 x 26,7 tuntia) = 133,5 tuntia.
- Aikaan sidottu opetus ja ohjaus sekä niihin liittyvä työskentely (Zoom) 0,5 op
- Ennakko-oppimistehtävä ja siihen liittyvä tutkimukseen ja kirjallisuuteen perehtyminen sekä itsenäinen työskentely 1 op
- Oppimistehtävä, ryhmätyöskentely ja siihen liittyvät vertaiskeskustelut sekä tutkimukseen ja kirjallisuuteen perehtyminen 3 op
- Oman oppimisen arviointi ja reflektio 0,5 op
Sisällön jaksotus
- Opetus ja ohjaus
- Ennakko-oppimistehtävän palautus
- Opetus ja ohjaus
- Oppimistehtävän ohjaus (kyselytunti)
- Opetus ja ohjaus
- Oppimistehtävän palautus
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida asiakas- ja käyttäjälähtöisten työkäytäntöjen ja – menetelmien teoreettisia lähtökohtia ja toteutustapoja asiakas- ja palveluohjauksessa
- kehittää hyvinvoinnin, terveyden ja työ- sekä toimintakyvyn arvioinnin menetelmiä asiakas- ja palveluohjauksessa
- soveltaa digitaalisia asiakas- ja palveluohjauksen menetelmiä
- kehittää voimavaraistavia asiakas- ja palveluohjauksen työmenetelmiä sosiaali- ja terveysalalla
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi perustuu Diakonia-ammattikorkeakoulun YAMK-tutkinto-ohjelmien yhteisiin arviointikriteereihin.
Diakonia-ammattikorkeakoulu. (10.1.2020). Diakonia-ammattikorkeakoulu, osaamisen yleiset arviointikriteerit YAMK-tutkinnot. Vaativuustaso IV, YAMK (NQF7). Saatavilla https://www.diak.fi/wp-con-tent/uploads/2021/04/Diak_yleiset_osaamisen_arviointikriteerit_2020_YAMK_ERKO.pdf
Opintojakso arvioidaan numeerisesti (1–5) Opintojakson arvosana perustuu opintojakson oppimistehtävän arviointiin.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
19.09.2022 - 09.10.2022
Ajoitus
27.03.2023 - 19.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Master School
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus sosiaali- ja terveysalalla
Opettaja
- Susanna Kallakorpi
- Päivi Vuokila-Oikkonen
- Jari Helminen
Ryhmät
-
Y53sosvaY53sosva
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida asiakas- ja käyttäjälähtöisten työkäytäntöjen ja – menetelmien teoreettisia lähtökohtia ja toteutustapoja asiakas- ja palveluohjauksessa
- kehittää hyvinvoinnin, terveyden, ja työ- ja toimintakyvyn arvioinnin menetelmiä asiakas- ja palveluohjauksessa
- soveltaa digitaalisia asiakas- ja palveluohjauksen menetelmiä
- kehittää voimavaraistavia asiakas- ja palveluohjauksen työmenetelmiä sosiaali- ja terveysalalla
Opetusmenetelmät
- Verkkovälitteinen opetus ja ohjaus (Zoom)
- Ohjattu itsenäinen työskentely (ennakko-oppimistehtävä ja oppimistehtävä)
- Ryhmätyöskentely (oppimistehtävä)
- Muu yhteistoiminnallinen työskentely ja osaamisen jakaminen opintojakson opiskelijoiden välillä
Aika ja paikka
Verkkovälitteinen opetus ja ohjaus (Zoom)
- 29.3.2023 klo 16.15–18 (opetus)
- 12.4.2023 klo 15–18 (opetus)
- 19.4.2023 klo 15–18 (opetus)
- 26.4.2023 klo 16–17 (kyselytunti: oppimistehtävän tekemisen ohjaus)
- 16.5.2023 klo 15–18 (opetus)
Oppimateriaalit
Opintojakson keskeinen kirjallisuus
Heikkilä, R., Lammintakanen, J., Laulainen, S., & Noro, A. (2022). Asiakaslähtöisyyden toteutuminen asiakas- ja palveluohjauksen eri vaiheissa. Focus Localis 50 (2022): 1, 5–23. https://journal.fi/focuslocalis/article/view/115341
Muurinen, H. (2019). Pragmatismi ja kokeileva lähestymistapa sosiaalityön tiedon-muodostuksessa [Helsingin yliopisto, väitöskirja]. (Heikki Waris -instituutin tutkimuksia 2/2019). Helsingin yliopisto. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-5616-82-8
Ylitalo-Katajisto, K. (2019). Paljon palveluja tarvitsevien asiakkaiden yksilöity sosiaali- ja terveyspalvelujen yhteen kokoaminen [Oulun yliopisto, väitöskirja]. (Acta Universitatit Ouluensis D Medica 1540). Oulun yliopiston tutkijakoulu, Oulun yliopisto, Lääketie-teellinen tiedekunta; Oulun kaupunki. http://urn.fi/urn:isbn:9789526224084
Lisäksi vaihtoehtoista kirjallisuutta ja tutkimuksia, jota opiskelija käyttää ennakko-oppimistehtävässä ja oppimistehtävässä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso on mahdollista suorittaa käyttäen työn ja / tai tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (TKI) opinnollistamista. Opiskelija suorittaa opintojakson ennakko-oppimistehtävän ja oppimistehtävän joko omassa työssä, vapaaehtoistoiminnassa ja / tai esimerkiksi Diakonia-ammattikorkeakoulun hankkeessa. Opiskelija tekee lomakkeen "Opinnollistamisen suunnitelma TKI-toiminnassa ja työelämäyhteistyössä": https://www.diak.fi/wp-content/uploads/2021/08/Opinnollistamisen-suunnitelma-TKi-toiminnassa_230821.pdf Lomake toimii vaihtoehtoisen suoritustavan suunnitelmana ja sopimuksena. Ennakko-oppimistehtävän ja oppimistehtävä tehdään kiinteässä yhteydessä työhön ja / TKI-toimintaan; olennaista on myös vahvan yhteyden luominen tutkimukseen ja ammatilliseen tietoon.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson ennakko-oppimistehtävä ja oppimistehtävä linkittyvät sosiaali- ja terveysalan työyhteisöihin, esimerkiksi opintojakson osallistujan omaan työhön
- Ennakko-oppimistehtävä: Asiakaslähtöisen asiakas- ja palveluohjauksen työkäytännöt ja ammatillinen osaamisen kehittäminen (opiskelijakohtaisesti tehtävä ennakko-oppimistehtävä)
- Oppimistehtävä: Asiakaslähtöisen asiakas- ja palveluohjauksen työkäytännöt ja niiden kehittäminen (opiskelijaryhmänä tehtävä oppimistehtävä)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op (5 x 26,7 tuntia) = 133,5 tuntia.
- Aikaan sidottu opetus ja ohjaus sekä niihin liittyvä työskentely (Zoom) 0,5 op
- Ennakko-oppimistehtävä ja siihen liittyvä tutkimukseen ja kirjallisuuteen perehtyminen sekä itsenäinen työskentely 1 op
- Oppimistehtävä, ryhmätyöskentely ja siihen liittyvät vertaiskeskustelut sekä tutkimukseen ja kirjallisuuteen perehtyminen 3 op
- Oman oppimisen arviointi ja reflektio 0,5 op
Sisällön jaksotus
- Opetus ja ohjaus
- Ennakko-oppimistehtävän palautus
- Opetus ja ohjaus
- Oppimistehtävän ohjaus (kyselytunti)
- Opetus ja ohjaus
- Oppimistehtävän palautus
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida asiakas- ja käyttäjälähtöisten työkäytäntöjen ja – menetelmien teoreettisia lähtökohtia ja toteutustapoja asiakas- ja palveluohjauksessa
- kehittää hyvinvoinnin, terveyden ja työ- sekä toimintakyvyn arvioinnin menetelmiä asiakas- ja palveluohjauksessa
- soveltaa digitaalisia asiakas- ja palveluohjauksen menetelmiä
- kehittää voimavaraistavia asiakas- ja palveluohjauksen työmenetelmiä sosiaali- ja terveysalalla
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi perustuu Diakonia-ammattikorkeakoulun YAMK-tutkinto-ohjelmien yhteisiin arviointikriteereihin.
Diakonia-ammattikorkeakoulu. (10.1.2020). Diakonia-ammattikorkeakoulu, osaamisen yleiset arviointikriteerit YAMK-tutkinnot. Vaativuustaso IV, YAMK (NQF7). Saatavilla https://www.diak.fi/wp-con-tent/uploads/2021/04/Diak_yleiset_osaamisen_arviointikriteerit_2020_YAMK_ERKO.pdf
Opintojakso arvioidaan numeerisesti (1–5) Opintojakson arvosana perustuu opintojakson oppimistehtävän arviointiin.
Arviointiasteikko
0-5