Siirry suoraan sisältöön

Uskontolukutaito ja uskontodialogiLaajuus (5 op)

Tunnus: ARV0405Y23S

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
• arvioida ja analysoida uskonnon ja katsomusten merkitystä ja vaikutusta yhteiskunnassa ja ammatillisessa toiminnassa
• analysoida ja kehittää työkäytäntöjä moniuskontoisessa ympäristöissä
• soveltaa uskontodialogin periaatteita uskontokeskustelussa
• toimia uskontoasiantuntijana moniarvoisessa yhteiskunnassa
• analysoida ja arvioida islamin teologisia lähtökohtia ja käytäntöjä keskeisillä vuoropuheluun ja ammatilliseen toimintaan vaikuttavilla osa-alueilla
• informoida uskonnoista ja niiden erityispiirteistä sekä arvioida uskonnosta julkisuudessa esitettyjä puheenvuoroja ja raportteja omaa katsomuksellista taustaa vasten

Sisältö

• Uskonnon ja katsomusten rooli ja asema julkisuudessa ja eri ammattialoilla
• Uskontolukutaidon ja uskontodialogin keskeiset käsitteet, asiantuntijuus ja soveltamisalueet
• Islamin itseymmärrys ja sen merkitys yhteisössä ja yhteiskunnassa
• Uskontolähtöiset ja katsomukselliset kysymykset uutisvirrassa ja asiantuntijatyössä

Ilmoittautumisaika

22.08.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

11.09.2024 - 24.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Master School

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 333

Koulutus
  • Arvot, yhteisöt ja etiikka
Opettaja
  • Tiina Ikonen
Ryhmät
  • Y-S23sosay
    Y-S23sosay

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• arvioida ja analysoida uskonnon ja katsomusten merkitystä ja vaikutusta yhteiskunnassa ja ammatillisessa toiminnassa
• analysoida ja kehittää työkäytäntöjä moniuskontoisessa ympäristöissä
• soveltaa uskontodialogin periaatteita uskontokeskustelussa
• toimia uskontoasiantuntijana moniarvoisessa yhteiskunnassa
• analysoida ja arvioida islamin teologisia lähtökohtia ja käytäntöjä keskeisillä vuoropuheluun ja ammatilliseen toimintaan vaikuttavilla osa-alueilla
• informoida uskonnoista ja niiden erityispiirteistä sekä arvioida uskonnosta julkisuudessa esitettyjä puheenvuoroja ja raportteja omaa katsomuksellista taustaa vasten

Sisältö

• Uskonnon ja katsomusten rooli ja asema julkisuudessa ja eri ammattialoilla
• Uskontolukutaidon ja uskontodialogin keskeiset käsitteet, asiantuntijuus ja soveltamisalueet
• Islamin itseymmärrys ja sen merkitys yhteisössä ja yhteiskunnassa
• Uskontolähtöiset ja katsomukselliset kysymykset uutisvirrassa ja asiantuntijatyössä

Opetusmenetelmät

Opintojakso koostuu kahdesta verkko-opetuspäivästä (11.9. ja 20.11.) ja kolmesta kirjallisesta oppimistehtävästä, joista ensimmäinen tehdään ennen ensimmäistä opetuspäivää, toinen opetuspäivien välissä ja kolmas jälkimmäisen opetuspäivän jälkeen.

Aika ja paikka

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa.

Opetuspäiviä on kaksi: 11.9.2024 ja 20.11.2024.

Oppimateriaalit

Opintojaksolla on kaikille yhteistä kirjallisuutta ja videomateriaalia. Lisäksi osallistujat valitsevat kirjallisuutta oman oppimistehtävän aihealueen mukaan. Oppimateriaali ja kirjallisuus ilmoitetaan Diaklessa. Opintojakson kirjallisuus on saatavilla sähköisinä julkaisuina.

Ennakkomateriaalina on teos Monien uskontojen ja katsomusten Suomi (2017) Toim. R. Illman, K. Ketola, R. Lavio & J. Sohlberg. Kirkon tutkimuskeskuksen verkkojulkaisuja 48. Helsinki: Kirkon tutkimuskeskus.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson aikana tutustutaan erilaisiin uskonnollisiin yhteisöihin tai uskontolukutaidon merkitykseen erilaisissa työelämän toimintaympäristöissä. Osallistujilla on mahdollisuus suunnata opintojaan omien tavoitteiden mukaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5. Arvosanan pohjana on oppimistehtävän 2 arvosana. Oppimistehtävän 2 arvioinnissa kiinnitetään huomiota kurssin oppimismateriaalien käyttöön, aiheen käsittelyn oivaltavuuteen ja esiin nostettujen kysymysten pohdintaan sekä esseen rakenteelliseen ja kielelliseen selkeyteen.

Opintojakson suorittaminen edellyttää kaikkien oppimistehtävien (1-3) palauttamista määräaikaan mennessä. Hyvin tehdyt oppimistehtävät 1 ja 3 voivat nostaa opintojakson kokonaisarvosanaa.

https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/

Arviointiasteikko

0-5