Siirry suoraan sisältöön

Asiakas- ja palveluohjauksen lähtökohdatLaajuus (5 op)

Tunnus: ASP1005E20S

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Erikoistuja

1. Osaa toimia sosiaali- ja terveysalan arvojen ja eettisten ohjeiden mukaan ja edistää hyvinvointia ja terveyttä sekä sosiaalisten oikeuksien toteutumista asiakas- ja palveluohjauksessa
2. Osaa soveltaa asiakas- ja palveluohjauksen teoriaa ja tutkimustietoa työnsä suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
3. Hallitsee sosiaaliturvaohjauksen, lainsäädännön ja palvelujärjestelmän edellytykset ja vaatimukset työssään
4. Osaa jäsentää palvelujen tuottamisen lähtökohdat ja arvioida palvelujen soveltuvuutta asiakkaan tarpeisiin

Sisältö

- Asiakas- ja palveluohjaus käsitteenä ja teoreettiset lähtökohdat
- Palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä: yleinen palveluohjaus, voimavarakeskeinen palveluohjaus ja intensiivinen palveluohjaus
- Asiakas- ja palveluohjaus eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
- Sosiaali- ja terveysalan eettinen osaaminen asiakastyössä
- Asiakas- ja palveluohjausta määrittävä keskeinen lainsäädäntö
- Asiakas- ja palveluohjaus uudistuvissa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteis-sa
- Asiakas- ja palveluohjaushankkeiden keskeiset tavoitteet, sisällöt, tulokset ja suositukset

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opintojakson arviointikriteerit

Hyväksytty

Käyttää soveltaen asiakas- ja palveluohjauksen teorioita ja tutkimustietoa. Osoittaa tun-tevansa sosiaali- ja terveysalan arvojen ja eettisten ohjeiden käytön asiakas- ja palve-luohjauksessa. Näyttää tuntevansa sosiaaliturvaohjauksen, lainsäädännön ja palvelujär-jestelmän. Tuntee hyvinvoinnin ja terveyden sekä sosiaalisten oikeuksien edistämisen keinoja asiakas- ja palveluohjauksessa ja käyttää niitä. Näyttää osaavansa jäsentää pal-velujen tuottamisen lähtökohtia ja arvioida palvelujen soveltuvuutta asiakkaiden tarpei-siin.

Täydennettävä/hylätty
Yllä olevat tavoitteet eivät toteudu.

Oppimateriaalit

Opintojakson keskeinen kirjallisuus

- Helminen, J. (toim.) (2017). Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Edita: Helsinki. (sivut 5–75)
- Hänninen, K. (2007). Palveluohjaus. Asiakaslähtöistä täsmäpalvelua vauvasta vaariin. (Raportteja 20/2007). Helsinki: Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Stakes. Saatavilla http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201210319566
- Sayed, T. (2015). Ohjaus keskusteluun perustuvana menetelmänä. Teoksessa P. Näkki & T. Sayed (toim.) Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla, s. 8–24. Helsinki: Edita.

- Kangasniemi, M., Hipp, K., Häggman-Laitila, A., Kallio, H., Kärki, S., Kinnunen, P., Saarnio, A-M., Viinamäki, L. & Waldén, A. (2018). Optimoitu sote-ammattilaisten koulutus- ja osaamisuudistus. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 39/2018. Saatavilla http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-287-545-7
- Nummela, O., Juujärvi, S. & Sinervo, T. (2019). Competence needs of integrated care in the transition of health care and social services in Finland. International Journal of Care Coordination 22(1), 36–45. Saatavilla https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/2053434519828302

-Asiakas- ja palveluohjaukseen liittyvä lainsäädäntö ja suositukset:
o Sosiaalihuoltolaki 1301/2014
o Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 2000/812
o Terveydenhuoltolaki 1326/2010
o Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992

Opintojakson oheiskirjallisuus

- Hujala A. & Lammintakanen J. (2018). Paljon erilaisia sote-palveluja tarvitsevat asiakkaat keskiöön. Kunnallisalan kehittämissäätiö.
- Korhonen, T., Lassila, A., Luukkanen, M. & Eriksson, E. (2016). Asiakasvastaa-vatoiminta perusterveydenhuollossa- asiakkaiden odotuksia ja kokemuksia. Tutkiva hoitotyö, Vol 14.1.
- Leskelä, R-L., Komssi, V., Sandström, S., Pikkujämsä, S., Haverinen, A., Olli, S-L. & Ylitalo-Katajisto, K. (2013). Paljon sosiaali- ja terveyspalveluja käyttävät asi-akkaat Oulussa. Suomen Lääkärilehti, Vol 48, 3163.
- Palveluohjauksen käsikirja, Pitsi-hanke. Saatavilla: http://www.socca.fi/files/4303/Palveluohjaus.pdf
- Suominen, S. Palveluohjaaja, Asiakkaan tuki ja tulkki. Omaiset mielenterveystyön tukena, Uudenmaan yhdistys ry, 2010. Saatavilla: https://thl.fi/documents/470564/817072/palveluohjaus+Asiakkaan+tuki.pdf/7a473163-a85a-41e1-af00-11079fbbe921
- Valtiontalouden tarkastusvirasto. (2017). Paljon palveluja käyttävät ja tarvitsevat asiakkaat perusterveydenhuollossa 2017. Valtiontalouden tarkastusviraston tar-kastuskertomukset 11/2017. Saatavilla https://www.vtv.fi/app/uploads/2018/05/22105012/paljon-palveluja-tarvitsevat.pdf
- Vähäkangas, P., Orava, M. & Kivimäki, B. (2018). Pohjanmaan palveluohjaus kuntoon – Toimintamalli ja tietojohtamisen tunnusluvut. Saatavilla http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161260/R_51_2018_Palveluohjaus_.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Arvot, arki ja etiikka. Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. Saatavilla: http://talentia.e-julkaisu.com/2017/eettiset-ohjeet/
- Ihmisoikeudet, http://www.ihmisoikeudet.net/
- Sosiaaliturvan tarkastuslista 2019. Saatavilla: http://www.eapn.fi/wp-content/uploads/2019/02/Sosiaaliturvan-tarkistuslista-2019-pdf.pdf
- Asiakkaat ja sote, Vaikutan ja valitsen seminaarin esitykset, THL 2018. Saatavilla: https://www.slideshare.net/THLfi/asiakkaat-ja-sote-vaikutan-ja-valitsen-seminaarin-esitykset
- Paljon tukea tarvitsevat – paljon palveluja käyttävät kehittämishanke http://www.sosiaalikollega.fi/hankkeet/paljon-tukea-tarvitsevat