Palvelutarpeiden arviointi ja työkäytännöt (5op)
Opintojakson tunnus: ASP2005E20S
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Erikoistuja
1. Osaa arvioida yhdessä asiakkaan kanssa palvelujen ja tuen tarpeet kokonaisvaltaisesti, huomioiden asiakkaan hyvinvoinnin ja terveyden, elinolosuhteet, elämänkulun, toiminta- ja työkyvyn sekä voimavarat ja niiden pohjalta suunnitella asiakkaan tarpeisiin soveltuvia palveluita
2. Osaa toteuttaa, koordinoida, dokumentoida ja arvioida asiakas- ja palveluohjausprosessin
3. Hallitsee asiakas- ja palveluohjauksen käytäntöjä ja menetelmiä asiakastyön muuttuvissa tilanteissa
4. Osaa vahvistaa asiakkaan sekä hänen perheensä ja lähipiirinsä osallisuutta asiakas- ja palveluohjausprosessissa
Sisältö
- Asiakas- ja palveluohjausprosessi ja sen eri vaiheet
- Palvelutarpeen arviointi ja asiakastyössä käytettävät suunnitelmat
- Asiakasosallisuus
- Lähiverkoston kartoittaminen
- Palveluohjauksessa käytettävät keskeiset menetelmät
* Asiakaslähtöinen työote
* Ennaltaehkäisevä työ ja varhainen tuki
* Voimavaralähtöinen työskentely
* Osallisuuden vahvistamisen menetelmät
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Tuntee asiakkaan palvelujen ja tuen tarpeiden kokonaisvaltaisen arvioinnin työkäytäntö-jä ja käyttää niitä asiakaslähtöisesti. Näyttää kykenevänsä suunnittelemaan asiakkaan tarpeisiin soveltuvia palveluita. Tuntee asiakas- ja palveluohjausprosessin ja osoittaa toteuttavansa prosessin asiakaslähtöisesti. Käyttää soveltaen asiakas- ja palveluohjauksen työkäytäntöjä ja -menetelmiä. Ymmärtää asiakkaan sekä hänen perheensä ja lähipiirinsä merkityksen asiakas- ja palveluohjausprosessissa ja osoittaa vahvistavansa heidän osallisuuttaan prosessissa.
Täydennettävä/hylätty
Yllä olevat tavoitteet eivät toteudu.
Oppimateriaalit
Opintojakson keskeinen kirjallisuus
- Helminen, J. (toim.) (2017) Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Helsinki: Edita. (sivut 78–258)
- Liikanen, S-L. (2015). Palveluohjauksen käytäntöjä. Teoksessa P. Näkki & T. Sayed (toim.) Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla, s. 43–61. Helsinki: Edita.
- Piirainen, K. (2019). Sosiaalisen kuntoutuksen vastuullinen asiakasohjaus – nykytila ja tulevaisuus. Teoksessa K. Piirainen & M. Kivirinta (toim.) Turvaverkko paikkaamassa. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 4, s. 38–55. (Diak Työelämä 16). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu. Saatavilla http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-325-4
- Vuokila-Oikkonen, P., Kylli, E. & Siira, T. (2019). Matalan kynnyksen palveluohjausta kehittämässä. Teoksessa K. Piirainen & M. Kivirinta (toim.) Turvaverkko paikkaamassa. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 4, s. 124–136. (Diak Työelämä 16). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu. Saatavilla http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-325-4
Oheiskirjallisuus
- Autti-Rämö, I., Rajavaara, M. & Salminen, A-L. (2016). Kuntoutuminen.
- Blundo, R. & Simon, J. (2016) Solution focused case management. New York: Springer Publishing Company.
- Helminen, J. (toim.) (2016). Sosiaaliohjaus – lähtökohtia ja käytäntöjä. Helsinki: Edita.
- Laaksonen. M., Kääriäinen, A., Penttilä, M., Tapola-Haapola, M., Sahala, H., Kärki, J. & Jäppinen, A. (2011). Asiakastyön dokumentointi sosiaalihuollossa. Opastusta asiakastiedon käyttöön ja kirjaamiseen. (THL Raportti 54/2011). Saatavilla http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201205084983
- Näkki, P. & Sayed, T. (2015). Asiakastyön menetelmiä sosiaalialla. Helsinki. Edita. (sivut 25 – 42, 62–159)
- Piirainen, K. (2018). Kriisiavusta vastuulliseen asiakasohjaukseen. Opas sosiaalisen kuntoutuksen rakenteen ja prosessin haltuunottoon. (Diak Puheenvuoro 18). Diakonia-ammattikorkeakoulu: Helsinki. Saatavilla http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-322-3
- Piirainen, K. (2018). Yhdenmukaisuutta ja tapauskohtaisuutta sosiaaliseen kuntoutukseen – Palveluohjaus julkisen toimijan ratkaisuna. Teoksessa H. Kostilainen & A. Nieminen (toim.). Sosiaalisen kuntoutuksen näkökulmia ja mahdollisuuksia. (Diak Työelämä 13). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu. Saatavilla http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-307-0
- Räty, T. (2017). Vammaispalvelujen soveltamiskäytäntö.
- Sosiaali- ja terveysministeriö. Sosiaalihuoltolain soveltamisopas. (Julkaisuja 2017:5).
- Virtanen, P., Smedberg, J., Nykänen, P., Stenvall, J. (2017). Palvelu- ja asiakastieto-järjestelmien integraation vaikutukset sosiaali- ja terveyspalveluissa. (Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminta. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisu-sarja 2/2017).
- Paljon tukea tarvitsevat – paljon palveluja käyttävät kehittämishanke http://www.sosiaalikollega.fi/hankkeet/paljon-tukea-tarvitsevat
Toteutustavat
- Asiantuntija-alustukset (”kontaktialustuksena”, verkkovälitteisenä alustuksena ja/ tai videotallenteena)
- Erikoistujaryhmän yhteistoiminnallinen työskentely ja osaamisen jakaminen (mm. palveluohjausprosessin kuvaaminen (eri asiakasryhmät))
- Oppimistehtävät: 1) ennakko-oppimistehtävä ja 2) oppimistehtävä
- Oppimisen sekä ammatillisen osaamisen ja asiantuntijuuden kehittymisen ohjaus verkko- oppimisympäristössä
- Itsenäinen opiskelu ja ammatillisen osaamisen ja asiantuntijuuden kehittäminen (mm. tutustuminen palveluohjaushankkeiden loppu- ja arviointiraportteihin)
• Opintojakson toteutustapaan liittyvät ratkaisut tehdään ammattikorkeakoulukumppanuuksissa
-> Mahdollisuuksien mukaan 1–2 lähityöskentelypäivää tai osallistujien yhteinen verkko-työskentely
Suoritustavat
Oppimistehtävät
Ennakko-oppimistehtävät
Arviointi- ja ohjauskäytännöt osana arjen työtäni
Pohdi, miten asiakkaisen palveluiden ja avun sekä tuen tarpeiden arviointi toteutuu työs-säsi. Huomioi pohdinnassa, miten esimerkiksi asialähtöisyys, asiakkaan osallisuus ja asiakkaan läheisten huomiointi ja monitoimijuus toteutuvat arvioinnissa. Pohdi, mihin palveluihin asiakkaita tavallisesti ohjaat, ja eritoten asiakkaan ohjauksen toteutumista (onnistumisia ja haasteita) asiakkaan käyttäessä monia eri palveluja. Kirjoita pohdinta otsikolla Arviointi- ja ohjauskäytännöt osana arjen työtäni. Tarkastele pohdinnassa omassa työssäsi olevia arvioinnin ja ohjauksen sekä dokumentoinnin hyviä työkäytäntöjä ja kehit-tämishaasteita. Tarkastele myös ammatillisen osaamisesi kehittämistarpeita.
Laajuus noin 2–3 sivua
Arviointi: Hyväksytty/ Täydennettävä/ Hylätty
Oppimistehtävä:
Palveluohjauksen työmenetelmät ja -käytännöt
Tutustuu erilaisiin palveluohjauksissa käytettäviin työmenetelmiin ja -käytäntöihin teorian ja käytännön kautta. Valitse asiakasryhmä ja yksi case-tapaus asiakasryhmästä. Kuvaa asiakkaan kanssa toteutuvaa palveluohjausprosessia ja prosessin aikana käytettäviä eri-laisia työmenetelmiä. Tarkastele asiakastyössä käytettäviä suunnitelmia. Huomioi myös asiakkaan osallisuuden toteutuminen ja lähiverkoston osallisuus asiakkaan arjen toimintaympäristössä.
Laadi kirjallinen raportti palveluohjausprosessista, perustele prosessiin valitut erilaiset menetelmät ja kuvaa keskeiset käsitteet. Hyödynnä raportissa relevanttia kirjallisuutta.
Rapotin laajuus noin 5–10 sivua.
Arviointi: Hyväksytty/ Täydennettävä/ Hylätty