Siirry suoraan sisältöön

Asiakasprosessi lastensuojelutyössä (5op)

Opintojakson tunnus: LAS2005E19S

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Osallistuja syventää osaamistaan lastensuojelun asiakasprosessin tilannearvion tekemisestä, palvelujen ja tuen tarpeiden jäsentämisestä asiakaslähtöisesti sekä asiakassuunnitelman laadinnasta siten, että lasten, nuorten, vanhempien/ perheen palvelujen ja tuen tarpeisiin vastataan oikea-aikaisesti ja riittävästi.
- Osallistuja kykenee koordinoimaan lastensuojelun asiakaskohtaisen työprosessin suunnittelua, toteutusta, arviointia ja dokumentointia monialaisessa ja moniammatillisessa yhteistyöverkostossa siten, että lasten, nuorten ja vanhempien ja heidän läheistensä osallisuus työskentelyssä toteutuu.
- Osallistuja osaa analysoida asiakastyöprosessin toteutusta laadun sekä työskentelyn tulosten ja vaikutusten näkökulmasta.

-> Osallistuja tarkastelee ja täsmentää asettamiaan henkilökohtaisia osaamistavoitteita suoritettavan opintojakson osaamistavoitteiden pohjalta ja työstää kehittämistyönsä teemaa ja sisältöä.
-> Osallistuja jatkaa osaamisensa itsearviointia ja sen näkyväksi tekemistä opintojakson osatehtävissä.

Sisältö

- Opintojaksolla syvennetään osaamista lapsi- ja perhelähtöisestä lastensuojelutyöstä sekä lapsen, nuoren ja vanhempien/ perheen näkökulmasta työskentelyä raamittavasta lainsäädännöstä.
- Opintojaksolla perehdytään lapsen oikeuksiin ja asemaan sekä suojelun tarpeisiin.
- Opintojaksolla jäsennetään lastensuojelun asiakasprosessia lapsen, nuoren ja vanhempien/ perheen näkökulmasta, huomioiden asiakkaiden ja heidän läheistensä osallisuus niin tilannearvion tekemisessä kun asiakastyöprosessin suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja dokumentoinnissa.
- Opintojaksolla tarkastellaan mahdollisuuksia hyödyntää informaatioteknologiaa osallistavassa dokumentoinnissa.
- Asiakasprosessin tarkastelun yhteydessä hahmotetaan lastensuojelun monialaisen ja moniammatillisen yhteistyöverkoston toimintaa, erityisesti sosiaalihuollon ja lastensuojelutyön, koulutoiminen sekä mielenterveystyön ja psykiatrian rajapinnoilla.
- Lisäksi käydään läpi lastensuojelun asiakastyön laadun sekä tulosten ja vaikutusten arvioinnin osallistavia keinoja.

Siirry alkuun