Perheiden ja vanhemmuuden tuen yhteiskunnallinen tehtävä ja kehittyvät käytännöt (8op)
Opintojakson tunnus: C-02507-YSO220202
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 8 op
- Opetuskieli
- suomi
- Korkeakoulu
- Satakunnan ammattikorkeakoulu
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa tunnistaa, jäsentää ja kriittisesti analysoida vanhemmuudelle, vanhempana toimimiselle ja perhetyölle annettuja merkityksiä osana yhteiskunnallista ja ammatillista diskurssia muuttuvassa yhteiskunnallisessa sekä kansainvälisessä kehyksessä. Lisäksi opiskelija osaa jäsentää, analysoida ja kehittää vanhempia osallistavien diskurssien, tavoitteiden ja toimintatapojen ilmenemistä erilaisissa toimintaympäristöissä. Opiskelija osaa perustella, arvioida ja kehittää vanhemmuuden ja perheiden tukemiseen liittyviä ehkäisevän, kuntouttavan sekä lastensuojelullisen perhetyön tavoitteita, prosesseja, menetelmiä ja työkäytäntöjä saavutettavan sosiaalisen työn näkökulmasta osana lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointityön kokonaisuutta.
Sisältö
Vanhemmuus käsitteenä, yhteiskunnallisena ilmiönä ja sosiaalisena diskurssina lainsäädännössä, politiikkalinjauksissa ja ajankohtaisessa kansallisessa ja kansainvälisessä keskustelussa; perhetyön käsite ja diskurssit; vanhemmuuden tukemisen ja perhetyön positiot ja tavoitteet uudistuvassa hyvinvointipalvelujärjestelmässä; sosiaalialan asiantuntijan roolit ja tehtävät ennaltaehkäisevässä perhetyössä ja kuntouttavassa lastensuojelun perhetyössä; perhetyö tavoitteellisena prosessina; perhetyön keskeiset menetelmät ja hyvät käytännöt; vanhempien ja perheiden osallisuus ja osallisuutta tukevat menetelmät; vanhemmuuden tuen ja perhetyön kehittämishaasteet eri toimintaympäristöissä; osallistavan organisaation kehittäminen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
•Opiskelija käyttää vanhemmuuteen ja perhetyöhön liittyviä käsitteitä sujuvasti. Hän tunnistaa, jäsentää sekä erittelee vanhemmuuteen ja perhetyöhön liittyviä yhteiskunnallisia diskursseja. •Opiskelija tunnistaa ja erittelee vanhemmuuden ja perheiden tuen tarpeita ja niihin kiinnittyviä muutostarpeita yhteiskunnallisessa kehyksessä. •Opiskelija tietää, erittelee ja jäsentää vanhempien tukemiseen, osallistamiseen sekä perhetyöhön liittyviä ammatillisia työprosesseja, menetelmiä ja välineitä. Opiskelija kuvaa ja erittelee keskeisen lainsäädännöllisen kokonaisuuden ja sen toteuttamiseen liittyvät toimintamallit. •Opiskelija tunnistaa ja erittelee vanhemmuuden tuen ja perhetyön palvelurakennetta, palveluita, toimintamalleja ja niiden kehittämiskohteita sekä ehkäisevän tuen että kuntouttavan tuen toimintaympäristöissä. •Opiskelija tunnistaa aiheeseen liittyvät keskeiset kotimaiset ja kansainväliset lähdeaineistot ja käyttää näitä tietoperustana.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
•Opiskelija käyttää vanhemmuuteen ja perhetyöhön liittyviä käsitteitä asiantuntevasti ja johdonmukaisesti eritellen. Hänellä on hyvät tiedot aiheen tietoperustasta. Hän jäsentää ja analysoi vanhemmuuteen ja perhetyöhön liittyviä yhteiskunnallisia diskursseja. •Opiskelija jäsentää ja analysoi vanhemmuuden ja perheiden tuen tarpeita ja niihin kiinnittyviä muutostarpeita yhteiskunnallisessa kehyksessä. •Opiskelija tietää monipuolisesti ja laajasti vanhempien tukemiseen, osallistamiseen sekä perhetyöhön liittyviä ammatillisia toimintamalleja, työprosesseja, menetelmiä ja välineitä sekä soveltaa näitä kokonaisvaltaisesti ja analyyttisesti huomioiden lainsäädännön kokonaisuuden vanhemmuuden tuessa ja perhetyössä. •Opiskelija jäsentää, analysoi ja arvioi vanhemmuuden tuen, vanhempien osallisuuden sekä perhetyön palvelurakenteen kokonaisuutta, palveluita, toimintamalleja sekä kehittämiskohteita sekä ehkäisevän tuen että kuntouttavan tuen toimintaympäristöissä. •Opiskelija käyttää monipuolisesti valittuja aiheeseen liittyviä keskeisiä kotimaisia ja kansainvälisiä lähdeaineistoja tietoperustana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
•Opiskelijalla on syvälliset ja laaja-alaiset tiedot aiheen tietoperustasta. Hän analysoi, vertailee ja arvioi monipuolisesti vanhemmuuteen ja perhetyöhön liittyviä yhteiskunnallisia diskursseja. •Opiskelija soveltaa laajasti ja monipuolisesti analysoiden vanhempien ja perheiden tukemiseen ja osallistamiseen liittyviä ammatillisia toimintamalleja, työprosesseja, menetelmiä ja välineitä huomioiden monipuolisesti eritellen lainsäädännön kokonaisuuden vanhemmuuden tuessa ja perhetyössä. •Opiskelija jäsentää ja analysoi monipuolisesti sekä kriittisesti argumentoiden ja arvioiden vanhemmuuden ja perheiden tuen tarpeita ja niihin liittyviä toimintaympäristön muutoksia yhteiskunnallisessa kehyksessä. •Opiskelija analysoi ja arvioi laaja-alaisesti ja kriittisesti argumentoiden sekä tietoon perustuen vanhemmuuden tuen, vanhempien osallisuuden sekä perhetyön palvelurakennetta, palveluita, ammatillisia käytäntöjä sekä niiden kehittämiskohteita ehkäisevän ja kuntouttavan tuen toimintaympäristöissä. •Opiskelija jäsentää teoreettisesti perusteltuja, tutkittuun kriittiseen lähdeaineistoon perustuvia ratkaisuehdotuksia vanhemmuuden tuen, osallisuuden sekä perhetyön kehittämistyössä. •Opiskelija käyttää ja soveltaa kriittisesti ja analyyttisesti valittua kotimaista ja kansainvälistä lähdeaineistoa asiantuntevasti ja monipuolisesti.