Siirry suoraan sisältöön

Lasten ja nuorten suojelun sekä perhetyön erityishaasteet (4op)

Opintojakson tunnus: C-02507-YSO220203

Opintojakson perustiedot


Laajuus
4 op
Opetuskieli
suomi
Korkeakoulu
Satakunnan ammattikorkeakoulu

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa jäsentää ja analysoida valitsemansa erityisnäkökulman vaikutusta ja merkitystä lasten, nuorten, vanhemmuuden sekä perheiden tuen käytäntöihin sekä niiden kehittämistarpeisiin. Lisäksi opiskelija osaa ammatillisen syventymisen kautta kehittää erityisnäkökulmaan liittyviä palveluita ja työkäytäntöjä sekä niiden saavutettavuutta.

Sisältö

Opiskelija valitsee seuraavista erityiskysymyksistä yhden, johon hän syventyy ammatillisen kehittämisen näkökulmasta: neuropsykiatriset kysymykset lasten, nuorten ja vanhempien kanssa tehtävässä työssä; päihdeongelmat lasten, nuorten ja vanhempien haasteina; mielenterveyden ongelmat lasten, nuorten ja vanhempien haasteina; köyhyys lasten, nuorten ja vanhempien haasteina; perhe- ja lähisuhdeväkivalta erityishaasteena perheiden kanssa tehtävässä työssä; vammaisuus ja sairaus erityishaasteena perheiden kanssa tehtävässä työssä; monikulttuurisuus haasteena lasten, nuorten ja perheiden kanssa tehtävässä työssä; erityishaasteen huomioiva kehittämissuunnitelma valitussa organisaatiossa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

•Opiskelija käyttää valitsemaansa erityisalueeseen liittyviä käsitteitä sujuvasti. Hän tunnistaa, jäsentää sekä erittelee erityisalueeseen liittyviä yhteiskunnallisia diskursseja. •Opiskelija tunnistaa, jäsentää ja erittelee valitsemaansa erityisalueeseen liittyviä lasten, nuorten ja perheiden tuen tarpeita ja niihin kiinnittyviä muutostarpeita yhteiskunnallisessa kehyksessä. •Opiskelija tietää, erittelee ja jäsentää valitsemaansa erityisalueeseen liittyviä ammatillisia työprosesseja, menetelmiä ja välineitä. Opiskelija kuvaa keskeisen lainsäädännöllisen kokonaisuuden valitsemallaan erityisalueella lasten ja nuorten suojelussa sekä perhetyössä. •Opiskelija tunnistaa, erittelee ja jäsentää valitsemansa erityisalueen palvelurakennetta, palveluita, toimintamalleja ja niiden kehittämiskohteita sekä ehkäisevän että kuntouttavan tuen toimintaympäristöissä. •Opiskelija tunnistaa aiheeseen liittyvät keskeiset kotimaiset ja kansainväliset lähdeaineistot ja käyttää näitä tietoperustana.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

•Opiskelija käyttää valitsemaansa erityisalueeseen liittyviä käsitteitä asiantuntevasti ja johdonmukaisesti eritellen. Hänellä on hyvät tiedot aiheen tietoperustasta. Hän jäsentää ja analysoi erityisalueeseen liittyviä yhteiskunnallisia diskursseja. •Opiskelija jäsentää ja analysoi valitsemansa erityisalueen osalta lasten, nuorten ja perheiden tuen tarpeita ja niihin kiinnittyviä muutostarpeita yhteiskunnallisessa kehyksessä. •Opiskelija tietää monipuolisesti ja laajasti valitsemaansa erityisalueeseen liittyviä ammatillisia toimintamalleja, työprosesseja, menetelmiä ja välineitä sekä osaa soveltaa näitä valitsemallaan erityisalueella huomioiden lainsäädännön kokonaisuuden lasten ja nuorten suojelussa sekä perhetyössä. •Opiskelija jäsentää, analysoi ja arvioi valitsemansa erityisalueen palvelurakenteen kokonaisuutta, palveluita, toimintamalleja sekä kehittämiskohteita sekä ehkäisevän että kuntouttavan tuen toimintaympäristöissä. •Opiskelija käyttää monipuolisesti valittuja aiheeseen liittyviä keskeisiä kotimaisia ja kansainvälisiä lähdeaineistoja tietoperustana.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

•Opiskelijalla on syvälliset ja laaja-alaiset tiedot aiheen tietoperustasta. Hän analysoi, vertailee ja arvioi monipuolisesti valitsemaansa erityisalueeseen liittyviä yhteiskunnallisia diskursseja. •Opiskelija jäsentää ja analysoi monipuolisesti ja kriittisesti argumentoiden valitsemansa erityisalueen lasten, nuorten ja perheiden tuen tarpeita ja niihin liittyviä toimintaympäristön muutoksia yhteiskunnallisessa kehyksessä. •Opiskelija soveltaa laajasti, monipuolisesti ja kriittisesti analysoiden ja arvioiden valitsemaansa erityisalueeseen liittyviä ammatillisia toimintamalleja, työprosesseja, menetelmiä ja välineitä huomioiden lainsäädännön kokonaisuuden lasten ja nuorten suojelussa sekä perhetyössä. •Opiskelija analysoi ja arvioi laaja-alaisesti ja kriittisesti valitsemansa erityisalueen palvelurakennetta, palveluita, ammatillisia käytäntöjä sekä niiden kehittämiskohteita ehkäisevän ja kuntouttavan tuen toimintaympäristöissä. •Opiskelija jäsentää teoreettisesti perusteltuja, tutkittuun kotimaiseen ja kansainväliseen lähdeaineistoon perustuvia ratkaisuehdotuksia valitsemansa erityisalueen kehittämistyössä. •Opiskelija käyttää ja soveltaa kriittisesti ja analyyttisesti valittua kotimaista ja kansainvälistä lähdeaineistoa asiantuntevasti ja monipuolisesti.

Siirry alkuun