Kohti toimintaa (3op)
Opintojakson tunnus: C-10065-KM00GT77
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 3 op
- Korkeakoulu
- Metropolia Ammattikorkeakoulu
Osaamistavoitteet
Osaamistavoitteena on laajentaa opiskelijan tietämystä niistä kulttuurialan toimijoista, jotka eivät suoraan näy yleisöpinnassa. Samoin tarkoitus on kertoa niistä kulttuurialan taustatekijöistä, jotka vaikuttavat esimerkiksi museotyön ja erityisesti museaalisen kokoelmanhallinnan arkeen. Opiskelija osaa tuottaa lyhyen haastattelukatsauksen, osaa kirjoittaa abstraktin sekä osaa ottaa kantaa alamme eettiseen keskusteluun.
Sisältö
Kohti toimintaa - opintojakso on osa verkkokurssikokonaisuutta, johon kuuluu kolme erillistä Moodle-verkkoympäristössä toteutettavaa kurssia: 1. Kulttuurimme kivijalka (2 op) 2. Materiaalinen menneisyys – Esineisiin kiinnittynyt tietovaranto (5 op) 3. Kohti toimintaa (3 op) Kurssit voi suorittaa kokonaisuutena tai erillisinä opintojaksoina. Kurssit kurkistavat niihin kulttuurialan ja museotyön osiin, jotka eivät tavallisesti näy esimerkiksi museokävijöille, ja siksi kokonaisuus voi rikastuttaa sinunkin seuraavaa museovierailua. Kolmen kurssin kohderyhmää ovat kaikki, jotka ovat kiinnostuneita kulttuuriperinnöstämme, mutta kurssikokonaisuus soveltuu myös osaksi alamme opintoja. Kohti toimintaa -kurssi on kokonaisuuden kolmas kurssi ja se on mahdollista suorittaa vasta kun kaksi ensimmäistä on suoritettu. Kolmas kurssi vaatii itseohjautuvaa otetta opiskeluun. Kurssin aikana opiskelija kuuntelee luentoja, paneutuu alamme eettisiin haasteisiin ottaen oman kontekstinsa tehtävän keskiöön, tekee lyhyen, mutta itsenäisen tutkimustehtävät (haastattelu ja raportti) sekä kirjoittaa alamme konferenssiin CFP-mukaisen abstraktin. Kaikki nämä ovat toimia, joilla ohjataan opiskelijaa yhä enemmän ns. itseohjautuvaan toiminnan pariin. Opiskelijaa auttaa, että hän on myös suorittanut kokonaisuuden kaksi ensimmäistä kurssia, koska Kohti toimintaa -kurssi edellyttää laajempaa kokonaisuuksien hallintaa, itseohjautuvuutta ja edellisiltä kursseilta opittua ymmärrystä alamme toimijoista ja käsitteistä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija pystyy hahmottamaan opintojakson aiheen keskeisen peruskäsitteistön ja tuntee perustasolla siihen liittyvän teorian. Opiskelija hallitsee taidollisesti kurssin perusteet ja ymmärtää kurssin keskeisen sisällön. Opiskelija ymmärtää välttämättömät aiheeseen liittyvät teoreettiset ja soveltavat periaatteet. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija hahmottaa hyvin opintojakson aiheen perusideat ja -käsitteistön. Opiskelija osoittaa hyvää teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta. Opiskelija osaa perustella asiantuntevasti tekemänsä valinnat ja käytäntöön soveltaminen etenee johdonmukaisesti ammattialan käytäntöjä noudattaen. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan ja osaa kriittisesti analysoida tätä tietoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee aihekokonaisuuden ja on saavuttanut erinomaisen tason tiedoissaan ja taidoissaan. Opiskelija osoittaa erinomaista teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta ja osaa soveltaa oppimaansa hyvin. Opiskelija kykenee laajaan itsenäiseen työskentelyyn sekä kirjallisten että taitoperustaisien tehtävien osalta. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan sekä tiedon analysointiin ja soveltamiseen. Opiskelija osallistuu keskusteluun argumentoidusti alan käsitteistöä käyttäen. Opiskelija osaa perustella asiantuntevasti tekemänsä valinnat ja käytäntöön soveltaminen etenee johdonmukaisesti ammattialan käytäntöjä noudattaen. Opiskelija työskentelee johdonmukaisesti ja itsenäisesti osoittaen oma-aloitteisuutta ja luovaa ajattelua.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija pystyy hahmottamaan opintojakson aiheen keskeisen peruskäsitteistön ja tuntee perustasolla siihen liittyvän teorian. Opiskelija hallitsee taidollisesti kurssin perusteet ja ymmärtää kurssin keskeisen sisällön. Opiskelija ymmärtää välttämättömät aiheeseen liittyvät teoreettiset ja soveltavat periaatteet. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan.