Siirry suoraan sisältöön

UPE erityiskysymyksiä: Uskontolukutaito (5op)

Opintojakson tunnus: C-10088-FT00CK34

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi
Korkeakoulu
Itä-Suomen yliopisto

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija - tuntee uskontolukutaidon käsitteen tieteellisiä lähtökohtia - hahmottaa uskontoon liittyvää osaamista teoreettisesti - kykenee suunnittelemaan arvioimaan kasvatusta ja opetusta uskontolukutaidon näkökulmasta - osa soveltaa uskontolukutaidon käsitettä erilaisiin yhteiskunnan kasvatus- ja koulutuskonteksteihin ja -kysymyksiin.

Sisältö

Uskontolukutaidon käsite. Teoreettiset lähtökohdat. Uskontolukutaito ja yhteiskunnan monikatsomuksellisuus. Uskontolukutaito ja yhteiskunnan antama kasvatus.

Oppimateriaalit

Suoritustapa 1) - Mikä ihmeen uskontolukutaito?https://youtu.be/s-nUh8s_2wU (2 s.) - The challenges of religious literacy. The case of Finland. (Sakaranaho, T, Aarrevaara, T. & Konttori, J, Eds.). Open access: https://link.springer.com/book/10.1007%2F978-3-030-47576-5 (84 s.) - Videotallenteet (30h) . Lisätiedot teologian oppimisyhteisöstä uskonnonpedagogiikan ohjeistuksesta. Suoritustapa 2) Opiskelija opiskelee seuraavan kirjallisuuden: - Mikä ihmeen uskontolukutaito?https://youtu.be/s-nUh8s_2wU (2 s.) - The challenges of religious literacy. The case of Finland. (Sakaranaho, T, Aarrevaara, T. & Konttori, J, Eds.). Open access: https://link.springer.com/book/10.1007%2F978-3-030-47576-5 (84 s.) - Moore, D. L. (2014). Overcoming Religious Illiteracy: Expanding the Boundaries of Religious Education. Religious Education, 109(4), 379–389. https://doi.org/10.1080/00344087.2014.924765 (Online) - Hannam, P., Biesta, G., Whittle, S., & Aldridge, D. (2019). Religious literacy: a way forward for religious education? https://www.reonline.org.uk/wp-content/uploads/2019/07/Religious-Literacy-Biesta-Aldridge-Hannam-Whittle-June-2019.pdf - Shaw, M. (2020). Towards a religiously literate curriculum - religion and worldview literacy as an educational model. Journal of Beliefs and Values, 41(2), 150–161. https://doi.org/10.1080/13617672.2019.1664876 (Online)

Lisätiedot

Geneeriset taidot: kriittinen ajattelu, etiikka. Ajankohta: Neljäs tai viides opintovuosi. Tarjontatieto: Teologian opiskelijat, sivuaineopiskelijat, ristiinopiskelijat. Kampus: Joensuu. Avainsanat: uskontolukutaito. Opintojakso on osa uskontopedagogiikan syventäviä opintoja. Opintojakson voivat suorittaa uskontopedagogiikan pro gradu -seminaariin hyväksyttyjen lisäksi opiskelijat - jotka suorittavat opintojakson osana opetussuunnitelmaan kuuluvaa sivuainetta tai - jotka ovat saaneet opinto-oikeuden Itä-Suomen yliopiston tarjoamaan täydennyskoulutukseen, johon opintojakso kuuluu tai - jotka opiskelevat teologian osaston ristiinopiskeluyhteistyössä mukana olevassa oppilaitoksessa. Opetuskieli: suomi.

Siirry alkuun