Opiskeluhuolto ja kouluyhteisön hyvinvointi (5op)
Opintojakson tunnus: C-10108-K701S027
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
- Korkeakoulu
- Lapin ammattikorkeakoulu
Osaamistavoitteet
Opiskelija • tietää opiskeluhuoltotyön keskeiset säädökset ja työn tavoitteet • osaa soveltaa sosiaalialan asiantuntijuutta monialaisessa työssä esiopetuksessa, koulu- ja oppilaitosympäristöissä • osaa edistää koulu- ja opiskeluhyvinvointia yksilötyössä ja yhteisötyössä esiopetuksessa, kouluissa ja oppilaitoksissa.
Sisältö
• yksilökohtainen ja yhteisöllinen oppilashuolto, oppimisen ja koulunkäynnin tuki; kuraattorin työ opiskeluhuollossa • opiskeluhuoltolaki • koulu lasten ja nuorten yhteisöjen kenttänä, yksilö- ja yhteisöllisten työmenetelmien soveltaminen koulu- ja oppilaitosympäristössä • koulu- ja opiskeluhyvinvointi, konsultaatio ja monialainen yhteistyö koulussa, perheiden kanssa tehtävä yhteistyö
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1): Opiskelija - tunnistaa ja tietää opiskeluhuoltotyön keskeiset säädökset ja työn tavoitteet - tietää ja osaa osin soveltaa sosiaalialan asiantuntijuuden keskeisiä sisältöjä esiopetuksessa sekä koulu- ja oppilaitosympäristössä - tietää koulu- ja opiskeluhyvinvointia edistäviä tekijöitä sekä yksilö ja yhteisötyön keskeiset periaatteet opiskeluhuollon toimintaympäristöissä. Tyydyttävä (2): Opiskelija - ymmärtää opiskeluhuoltotyön keskeisten säädösten merkityksen ja työn tavoitteet - ymmärtää sosiaalialan asiantuntijuutta ja sen merkitystä monialaisesssa työssä opiskeluhuollon toimintaympäristöissä - ymmärtää yksilö- ja yhteisötyön merkityksen koulu- ja opiskeluhyvinvoinnin edistämisessä opiskeluhuollon toimintaympäristöissä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3): Opiskelija - ymmärtää ja osaa soveltaa opiskeluhuoltotyön keskeisiä säädöksiä ja työn tavoitteita - osaa hyödyntää monipuolisesti sosiaalialan asiantuntijuutta ymmärtäen sen merkityksen esiopetuksen, koulujen ja oppilaitosympäristöjen monialaisessa työssä - osaa soveltaa yksilö- ja yhteisötyötä ymmärtäen sen merkityksen osana opiskeluhuollon toimintaympäristöjen hyvinvointia. Hyvä (4): Opiskelija - osaa analysoida opiskeluhuoltotyön keskeisiä tavoitteita ja soveltaa opiskeluhuoltotyöhön liittyviä säädöksiä - osaa analysoida ja soveltaa sosiaalialan asiantuntijuutta monialaisesssa työssä esiopetuksessa, koulu- ja oppilaitosympäristöissä - osaa soveltaa ja analysoida koulu- ja opiskeluhyvinvointia edistävää yksilö- ja yhteisötyötä ja sen merkitystä opiskeluhuollon toimintaympäristöissä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5): Opiskelija - osaa kriittisesti analysoida opiskeluhuoltotyötä ja työn tavoitteita opiskeluhuoltoon liittyvien säädösten pohjalta ja ehdottaa uusia näkökulmia työn toteutukseen - osaa kriittisesti analysoida sosiaalialan asiantuntijuutta monialaisesssa työssä esiopetuksessa, koulu- ja oppilaitosympäristöissä sekä ehdottaa siihen uusia näkökulmia - osaa kriittisesti analysoida koulu- ja opiskeluhyvinvointia edistävää yksilö- ja yhteisötyötä ehdottaen siihen uusia näkökulmia opiskeluhuollon toimintaympäristöissä.