• AKE01MS22PMK Encounters and professional interaction AKE0105A20S-3023 29.08.2022-14.10.2022  5 credits  (E53sosd, ...) +-
    Learning outcomes of the course
    Students
    • know how to develop their interaction skills in ethically sensitive human rights-related interactions with all kinds of people in various life situations
    • know how to use plain language
    • understand the customer’s diversity, multiculturality, life history and experiences as the basis for encounters and actions
    • know how to consider safety with challenging customer groups
    • are familiar with group dynamics and know how to act in groups
    • know how to reflect on their actions and interaction skills
    Course contents
    • interaction skills
    • professional ethics in their field
    • plain language
    • diverse and multicultural customers
    • activity in groups
    • basics of occupational safety
    • professional reflection skills
    Further information
    The study module includes 2 ECTS of church studies (The professional basis of diaconal work and Christian education)

    Name of lecturer(s)

    Atte Kollanus

    Mode of delivery

    Face-to-face

    Recommended or required reading

    Mönkkönen, K. (2007). Vuorovaikutus : dialoginen asiakastyö. Edita. tai Mönkkönen, K. (2018) Vuorovaikutus asiakastyössä. Gaudeamus. Kopakkala, A. (2005 tai uudempi). Porukka, jengi, tiimi: ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita. Niemistö, R. (1998 tai uudempi). Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus. Lamminmäki, R. (2020). Selkokieli sosiaali- ja terveysalalla. Teoksessa A. L. Karjalainen, & K. Wallenius-Penttilä (toim.), Eri tavoin kommunikoivien kohtaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä (s. 27–57). (Diak Opetus 5). Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://www.urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-359-9 Käytä myös YHT1 jakson kirjallisuutta ja ammattieettisiä ohjeita soveltuvin osin: Juujärvi, S., Myyry, L., & Pesso, K. (2007 tai uudempi). Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Tammi. Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia. (2017). Arki, arvot ja etiikka: sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. https://talentia.e-julkaisu.com/2017/eettiset-ohjeet/ (not translated)

    Planned learning activities and teaching methods

    Lähiopetus ja oppimistehtävät (tiimisopimus, asiakasvuorovaikutus-tiimitehtävä, vuorovaikutus ryhmässä -tiimitehtävä). Jakson lopussa seminaarityöskentelyssä havainnollistetaan luovasti tiimitehtävän case-kuvaukset ja puretaan asiakasvuorovaikutustilanteet keskustellen. (not translated)

    Assessment methods and criteria

    Oppimistehtävien arvioinnissa käytetään alkuvaiheen kriteereitä. (not translated)

    Language of instruction

    Tuition in Finnish

    Timing

    29.08.2022 - 14.10.2022

    Enrollment date

    01.03.2022 - 18.03.2022

    Group(s)
    • E53sosd
    • E53sos
    Seats

    0 - 333

    Unit, in charge

    Koulutus (not translated)

    Teacher(s)

    Atte Kollanus, Pirkko Kärkkäinen, Sirpa Ylönen

    Further information for students

    Lähiopetukseen osallistuminen on välttämätöntä, tiimityöskentely alkaa heti aloitusluennolla. (not translated)

    Programme(s)

    BA of Social Services, BA of Social Services, Christian Early Childhood Education and Care, BA of Social Services, Diaconal Work, BA of Social Services, Christian Youth Work

    Unit location

    Pieksämäki

    Evaluation scale

    Hyväksytty/Hylätty

    Completion alternatives

    Vaihtoehtoinen suoritustapa toteutuu opinto-ohjaajan kanssa ennen jaksoa käydyn HOPS-keskustelun mukaan. Tentti 3 kirjaa sekä 1 artikkeli selkokielestä 1. Mönkkönen, K. (2007). Vuorovaikutus: Dialoginen asiakastyö. Helsinki: Edita. tai Mönkkönen, K. (2018) Vuorovaikutus asiakastyössä. Gaudeamus. 2. Sundell, L. (2014). Työkaverina pelko: Väkivaltariskien ennakointi ja hallinta. PS-Kustannus. 3. Toinen seuraavista Kopakkala, A. (2005 tai uudempi). Porukka, jengi, tiimi: ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita. tai Niemistö, R. (1998 tai uudempi). Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus. 4. Lamminmäki, R. (2020). Selkokieli sosiaali- ja terveysalalla. Teoksessa A. L. Karjalainen, & K. Wallenius-Penttilä (toim.), Eri tavoin kommunikoivien kohtaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä (s. 27–57). (Diak Opetus 5). Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://www.urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-359-9 (not translated)