• AMM02MS22PMK (TERV) Tools for developing the professional field II AMM0202A20S-3028 15.08.2022-16.12.2022  2 credits  (E51sh) +-
    Learning outcomes of the course
    Students
    - understand the significance of customer inclusion in development within social, health and church sectors
    - are familiar with the development process phases within social, healthcare and church sectors
    - are familiar with various development and impact assessment methods within social, healthcare and church sectors
    - know how to retrieve and use information from national and international sources
    - identify the ethical questions related to using databases and collecting data
    - know how to draft a data collection plan for development work
    Course contents
    - customer inclusion in development activities
    - the development process, methods and impact assessment
    - national and international data sources
    - ethical questions related to development as well as good scientific praxis and the basis of open science and research
    - data collection plans
    Further information
    AHOT 5/2021: Ahotointi, ahot-vastaavat.
    mikäli opiskelijalla vastaavat korkeakouluopinnot, ahotoinnin tekee oma opinto-ohjaaja (not translated)

    Name of lecturer(s)

    Hanna Kolehmainen

    Mode of delivery

    50% Face-to-face, 50% Distance learning

    Recommended or required reading

    Hyväri, S. (2013). Palvelun käyttäjiä osallistava kehittämis- ja tutkimustoiminta. Teoksessa Nieminen, A.,Tarkiainen, A. & Vuorio, E. (toim.) Kokemustieto, hyvinvointi ja paikallisuus (s. 117-191). (Turun ammattikorkeakoulun raportteja 177). Turku: Turun ammattikorkeakoulu. Saatavuus Diakin kirjastossa Saatavuus verkkoaineistona Moilanen, H. & Vilminko S. (2015). Yhteiskunnallista yrittäjyyttä rakentamassa - kokemuksia Etelä-Savosta ja Oulun seudulta. Teoksessa Gothoni, R., Hyväri, S.& Vuokila-Oikkonen, P.(toim.) Osallisuutta, oppimista ja arviointia. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 2015 (s. 153-172). (Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja. B, Raportteja, 60). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu. Saatavuus Diakin kirjastossa Saatavuus verkkoaineistona Nisula, L. & Vuokila-Oikkonen, P. (2010). Työelämän kehittäminen muutostilanteessa: esimerkkinä kahden kunnan yhdistyminen. Työelämän tutkimus 8 (2), s. 201-207. Saatavuus Diakin kirjastossa Saatavuus verkkoaineistona Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. (2014). Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan (3. uud. p.). Helsinki: Sanoma Pro. Saatavuus Diakin kirjastossa Onnela, A.M., Vuokila-Oikkonen, P., Ebeling, H. & Hurtig, T. (2014). Mental health promotion in comprehensive schools. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing. 21 (7), s. 618-627. Saatavilla DOI: 10.1111/jpm.12135 Porkka,J.& Pentikäinen M. (eds.) 2013. Community of the future - Challenges and new Approaches to Community Based Social Work and Diaconia from the CABLE approach. (Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja. B, Raportteja, 57).Helsinki: Diaconia University of Applied Sciences. Saatavuus Diakin kirjastossa Saatavuus verkkoaineistona Bradbury, H. (eds.) (2008 tai uudempi). The Sage Handbook of Action Research. Participative Inquiry and Practice. London: Sage. Saatavuus Diakin kirjastossa (2008) Saatavuus verkkoaineistona (2015) Sahonen, P. & Vuorio, E. (toim.) 2014. Kokemuksia hyvinvoinnista. SOHVI -hankkeen loppuraportti. Turun ammattikorkeakoulun raportteja, 178.Turku: Turun ammattikorkeakoulu. (Luku 2: Kokemuksia hyvinvoinnista kertovan kokemustiedon keruusta, s. 14-40.) Saatavuus Diakin kirjastossa Saatavuus verkkoaineistona Sefton, T., Buford,S., McDaid, D., Hills J. & Knapp, M. (2002). Making the most of it: Economic evaluation in the social welfare field. Iso-Britannia: Joseph Rowntree Foundation. Saatavuus Diakin kirjastossa Saatavuus verkkoaineistona •Suomeksi: Sefton, T., Buford,S., McDaid, D., Hills J. & Knapp, M. ( 2004). Taloudellinen arviointi sosiaalialalla. (FinSoc arviointiraportteja 6/2004). Helsinki: Stakes. Saatavuus Diakin kirjastossa Saatavuus verkkoaineistona Seppänen-Järvelä,R. (2004). Prosessiarviointi kehittämisprojektissa. Opas käytäntöihin. (FinSocarviointiraportteja 4/2004). Helsinki: Stakes. Saatavuus Diakin kirjastossa Saatavuus verkkoaineistona Toikko, T. (2011). Kokemusasiantuntija palveluiden kehittäjänä. Teoksessa Ruuskanen P.T.; Savolainen K. & Suonio M. (toim.) Toivo sosiaalisessa. Toivoa luova toimintakulttuuri sosiaalityössä (s. 103-112). Helsinki: UNIpress. Saatavuus Diakin kirjastossa Vuokila-Oikkonen, P. & Hyväri, S. (2015). Toimijoita osallistava kehittämisprosessi - esimerkkinä Oulun mielenterveyspalvelujen rajapintatyön mallintaminen. Teoksessa Gothoni, R., Hyväri, S.& Vuokila-Oikkonen, P.(toim.) Osallisuutta, oppimista ja arviointia. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 2015 (s. 65-80). (Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja. B, Raportteja, 60). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu. Saatavuus Diakin kirjastossa Saatavuus verkkoaineistona (not translated)

    Planned learning activities and teaching methods

    Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus Tavoitteet: • ymmärtää asiakasosallisuuden merkityksen sosiaali- terveys- ja kirkon alan kehittämisessä • tietää sosiaali-, terveys- ja kirkon alalla toteutettavan kehittämisprosessin vaiheet • tuntee erilaisia sosiaali-, terveys- ja kirkon alan työn kehittämisen ja vaikuttavuuden arvioinnin menetelmiä • osaa hankkia ja käyttää tietoa kansallisista ja kansainvälisistä tietolähteistä • tunnistaa tietokantojen käytön ja tiedon keräämisen eettiset kysymykset • osaa laatia tiedonhankintasuunnitelman kehittämistyötä varten Ydinsisällöt •tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta •kehittämis- ja tutkimusprosessi ja menetelmät •kansalliset ja kansainväliset tietolähteet Opiskelija •tuntee tutkimus- ja innovaatiotoimintaa •tuntee erilaisia työelämän tutkimus- ja kehittämistyön strategioita ja menetelmiä •tietää tutkimus- ja kehittämisprosessin toteutuksen •osaa hankkia tietoa kansallisista ja kansainvälisistä tietolähteistä Opintojakso koostuu lähipäivästä, oppimateriaaleista ja ryhmätehtävästä. Lähipäivän sisällön muodostavat seuraavat elementit: •opintojakson orientaatio, aikataulut ja tehtävä •kehittämisprosessin kulku ja eteneminen yrittäjyyden perusteet ryhmän prosessi ja ryhmäprosessin periaatteet •osallistuminen OSKE-torille (mahdollinen) Näiden lisäksi opiskelijoilla on käytössään oppimateriaalia, johon tulee tutustua opintojakson aikana. Lisäksi opiskelijoilla on käytössään tiedot Diakin hankkeista ja työelämäkumppanuuksista Diakin ulkoisilla nettisivuilla. (not translated)

    Assessment methods and criteria

    Hyväksytty - täydennettävä. Arvioinnin perusteena on tehtävänannon ja aikataulun mukaisesti (monialaisissa) tiimeissä toteutettu oppimistehtävä. (not translated)

    Language of instruction

    Tuition in Finnish

    Timing

    15.08.2022 - 16.12.2022

    Enrollment date

    01.03.2022 - 18.03.2022

    Group(s)
    • E51sh
    Seats

    0 - 333

    Unit, in charge

    Koulutus (not translated)

    Teacher(s)

    Hanna Kolehmainen

    Programme(s)

    BA in Health Care

    Unit location

    Pieksämäki

    R&D proportion

    2 credits

    Virtual proportion

    1 credits

    Evaluation scale

    Hyväksytty/Hylätty

    Work placement(s)

    Opiskelija ymmärtää analyyttisen, tutkivan ja reflektoivan työskentelyotteen merkityksen ammatillisessa kehittämistoiminnassa (not translated)