• ASI02MK23HKI-SH Service systems and operational environments in the social, health and church sectors ASI0202A20S-3028 13.02.2023-14.04.2023  2 credits  (A54sh) +-
    Learning outcomes of the course
    Students
    - understand the methods, guidance and supervision of organising social services and healthcare activities and service production
    - understand the organisation and methods of organisation in the church sector, third sector and civil society
    - are familiar with the most central smart services and wellbeing technology applications
    - understand the significance of various actors in service production and quality
    - know how to analyse customers’ position and rights in the social services and healthcare service systems
    Prerequisites and co-requisites
    Ei edellytä aiempia opintoja. (not translated)
    Course contents
    - service structures of social services and healthcare
    - current norm, resource and information guidance within social services and healthcare
    - activities within the church, third sector and civil society
    - smart services and wellbeing technology applications
    - multidisciplinary collaboration and customer health and wellbeing
    - rights and position of customers/patients in service systems
    Further information
    AHOT 5/2021:
    Diakin AHOT-ohjeet ja käytännöt (not translated)

    Name of lecturer(s)

    Sanna-Maija Kohonen

    Mode of delivery

    50% Face-to-face, 50% Distance learning

    Recommended or required reading

    Sosiaali- ja terveysministeriö (2005). Sosiaali- ja terveydenhuollon lakisääteiset palvelut (Sosiaali- ja terveysministeriön esitteitä, 2005:7). http://urn.fi/URN:ISBN:952-00-1865-4 Suomen evankelisluterilainen kirkko. (i.a.). Etusivu. https://evl.fi/etusivu Kansalaisfoorumi. (i.a.) Kansalaisyhteiskunta. https://www.kansalaisyhteiskunta.fi/ Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. (i.a.). Etusivu. https://thl.fi/fi/ Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. (14.5.2020.) Valinnanvapaus. https://thl.fi/fi/web/sote-uudistus/palvelujen-tuottaminen/valinnanvapaus Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. (i.a.). Sotkanet.fi. Tilastotietoja suomalaisten terveydestä ja hyvinvoinnista. https://sotkanet.fi/sotkanet/fi/index Kansalaisareena, & Kirkkopalvelut. (i.a.). Vapaaehtoistyö.fi. https://vapaaehtoistyo.fi/fi/ Uitto, M. (2016). Vapaahtoistoiminnan johtaminen ja koordinointi 1/3. Onnistuneet vapaaehtoistoiminnan edellytykset. https://moodle.diak.fi/login/index.php Uitto, M. (2016). Vapaaehtoistoiminnan johtaminen ja koordinointi 2/3. Vapaaehtoistoiminnan johtaminen. https://moodle.diak.fi/login/index.php Uitto, M. (2016). Vapaaehtoistoiminnan johtaminen ja koordinointi 3/3. Vapaaehtoistoiminta ja ammatillinen työ - yhteistyötä vai rajanvetoa. https://moodle.diak.fi/login/index.php L13/2013. Laki sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa. 24.1.2003/13. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030013 Sihto, M., Palosuo, H., Topo, P., Vuorenkoski, L., & Leppo, K. (toim.) (2013). Terveyspolitiikan perusta ja käytännöt. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-245-814-8 (not translated)

    Planned learning activities and teaching methods

    Tarkennetut tavoitteet: Opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon toiminnan organisoinnin, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tavat, ohjauksen ja valvonnan • ymmärtää kirkonalan, kolmannen sektorin ja kansalaisyhteiskunta toiminnan organisoinnin ja toiminnan järjestämisen tavat • tietää keskeisemmät älykkäät palvelut ja hyvinvointiteknologian sovellukset • ymmärtää eri toimijoiden merkityksen palveluiden tuottamisessa ja sen laadussa • osaa jäsentää asiakkaan asemaa ja oikeuksia sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmissä Tarkennetut sisällöt: • sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteet • ajankohtainen sosiaali- ja terveysalaa koskeva normi-, resurssi- ja informaatio-ohjaus • kirkon, kolmannen sektorin ja kansalaisyhteiskunnan toiminta • älykkäät palvelut ja hyvinvointiteknologian sovellukset • monialainen yhteistyö ja asiakkaiden terveys ja hyvinvointi • asiakkaan/potilaan oikeudet ja asema palvelujärjestelmissä Opetusmenetelmät: Opintojakso koostuu lähiopetuksesta sekä kirjallisesta tehtävästä. Lähiopetusjaksolla opiskelija perehtyy nykyiseen ja tulevaan SOTE- järjestelmään. Opiskelija muodostaa kuvan asiakaslähtöisestä palvelurakennekokonaisuudesta lähiopetusmateriaalin ja itsenäisen työskentelyjakson tehtävän avulla. Opiskelija tekee kirjallisen oppimistehtävän: ”Palvelujärjestelmä-analyysin” .Viimeisellä lähijaksolla käydään läpi "Palvelujärjestelmä" -tehtävän tuloksia ja monialaisen yhteistyön merkitystä asiakkaiden terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä. (not translated)

    Language of instruction

    Tuition in Finnish

    Timing

    13.02.2023 - 14.04.2023

    Enrollment date

    19.09.2022 - 09.10.2022

    Group(s)
    • A54sh
    Seats

    0 - 333

    Unit, in charge

    Terveysalan tutkinnot (not translated)

    Teacher(s)

    Sanna-Maija Kohonen, Eeva Nykänen

    Programme(s)

    BA in Health Care

    Unit location

    Helsinki

    Virtual proportion

    1 credits

    Evaluation scale

    Hyväksytty/Hylätty