• DTA01MS22OUL Theology of helping and building a diaconal community DTA0105A20S-3006 24.10.2022-16.12.2022  5 credits  (I50sosd, ...) +-
    Learning outcomes of the course
    Students
    • are familiar with the arguments for a theological office
    • know how to form their own theology of helping and reflect on their own actions from the viewpoint of holistic helping
    • know the diaconal objectives, organisation and working methods (on the level of the church, diocese and parish)
    • know how to develop church service and devotional life together with the members and employees of the parish
    • know how to execute diaconal education and confirmation classes and develop the realisation of diaconal responsibility together with the members and other employees of the parish
    • know how to develop the creation of community and the inclusion and volunteering of parishioners
    Prerequisites and co-requisites
    Opiskelijalla pitää olla Seurakunta toimintaympäristönä (STY) -opintojakso suoritettuna hyväksytysti ennen DTA -opintojaksoja. (not translated)
    Course contents
    • the diaconal office
    • diaconal theology
    • diaconal objectives, organisation and working methods
    • development of church services and devotional life from a diaconal viewpoint
    • diaconal education, confirmation classes and responsibility in the parish
    • community, inclusion and volunteer activities and their development in diaconal work

    Name of lecturer(s)

    Heini Sajalin

    Mode of delivery

    80% Face-to-face, 20% Distance learning

    Recommended or required reading

    Verkkokeskustelussa käytettävä kirjallisuus: - Tallenne diakonian teologiasta. - Latvus, Kari & Elenius, Antti (toim.) 2007. Auttamisen teologia. Helsinki: Kirjapaja. Sivut 1-158; 271-282. Saatavuus Diakin kirjastossa. Tämä kirja on saatavilla Diakin kirjastossa myös verkkolainana. - Kopperi, Kari 2015. Ristin rakkaus. Helsinki: Kirjapaja. Sivut 76-124. Saatavuus Diakin kirjastossa. Tämä kirja on saatavilla Diakin kirjastossa myös verkkolainana. - Porkka, Jouko & Valtonen, Minna 2016. Tässä ja nyt – teologia muutosvoimana. Teoksessa Gothoni Raili, Malkavaara Mikko & Valtonen Minna (toim.) Muutosvoimaa – tutkielmia Diakista ja teologiasta. Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu, 81-100. https://theseus.fi/handle/10024/123108 Toiminnallisessä työelämätehtävässä hyödynnettävä materiaali: - Ovet auki -Kirkon strategia vuoteen 2026 - (Kohtaamisen kirkko - Suomen evankelis-luterilaisen kirkon toiminnan suunta vuoteen 2020) - Tasavertaisina ja osallisina - vapaaehtoistoiminnan kehittäminen, työryhmän loppuraportti 2018 - Uusi elämisen kulttuuri - muutos Tampereella. Toim. Mikko Malkavaara ja Minna Valtonen 2019 (not translated)

    Planned learning activities and teaching methods

    Lähiopetus 1: Kaksi päivää diakonian teologia, diakonian tehtävät ja tavoitteet sekä yhteisöllisyys ja osallisuus + etäjakso: luentotallenteet, kirjallisuus, verkkokeskustelut, omaa diakonian teologiaa jäsentävä video, toiminnallinen työelämätehtävä, hartaus, raportti Lähiopetus 2: Puoli päivää kokoava työskentely työelämätehtävästä + puoli päivää reflektio oman auttamisen teologiasta + Etäjakso: Oman oppimisen arviointi koko jaksosta. (not translated)

    Assessment methods and criteria

    Opintojakson laajuus 5 op Tavoitteet: Opiskelija • tuntee virkateologian perusteet • osaa muodostaa omaa auttamisen teologiaansa ja reflektoida omaa toimintaansa kokonaisvaltaisen auttamisen näkökulmasta • tietää diakoniatyön tavoitteet, organisoitumisen ja työmuodot (kirkon, hiippakunnan ja seurakunnan tasolla) • osaa kehittää jumalanpalvelus- ja hartauselämää yhdessä seurakuntalaisten ja työntekijöiden kanssa • osaa toteuttaa diakoniakasvatusta, rippikoulutyötä ja kehittää diakonisen vastuun toteutumista yhdessä seurakuntalaisten ja muiden työntekijöiden kanssa • osaa kehittää yhteisöllisyyden ja seurakuntalaisten osallisuuden sekä vapaaehtoisuuden rakentumista Ydinsisällöt: • diakonian virka • diakonian teologia • diakonian tavoitteet, organisoituminen ja työmuodot • jumalanpalvelus- ja hartauselämän kehittäminen diakoniatyön näkökulmasta • diakoniakasvatus, rippikoulutyö ja diakoninen vastuu seurakunnassa • yhteisöllisyys, osallisuus ja vapaaehtoistoiminta ja näiden kehittäminen diakoniatyössä Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet: Aktiivinen (pakollinen) osallistuminen orientaatioon ja kokoaviin työskentelyihin sekä oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen hyväksytty/hylätty. (not translated)

    Language of instruction

    Tuition in Finnish

    Timing

    24.10.2022 - 16.12.2022

    Enrollment date

    01.03.2022 - 18.03.2022

    Group(s)
    • I50sosd
    • I50shd
    Seats

    0 - 300

    Unit, in charge

    Koulutus (not translated)

    Teacher(s)

    Heini Sajalin

    Further information for students

    Diakoniatyön asiantuntijuus -opintojakso (DTA) toteutuu
    - sairaanhoitaja-diakonissa opiskelijoilla yleensä 7. lukukaudella (Osallistava kehittäminen ja vaikuttaminen)
    - sosionomi-diakoni opiskelijoilla 4. lukukaudella (Soveltava ja kehittävä ammatillisuus)

    Opintojakso antaa valmiudet siirtyä diakoniatyön harjoitteluun. (not translated)

    Programme(s)

    BA in Health Care, Diaconal Nursing, BA of Social Services, Diaconal Work

    Unit location

    Oulu

    Virtual proportion

    1 credits

    Evaluation scale

    Hyväksytty/Hylätty

    Completion alternatives

    Toteutuksen valinnaisena suoritustapana on opinnollistaminen, josta sovitaan opinto-ohjaajan ja opintojakson vastuulehtorin kanssa yhdessä. (not translated)

    Work placement(s)

    Toiminnallisessa pari-/ryhmätehtävässä kehitetään osallisuutta ja yhteisöllisyyttä vahvistavaa toimintaa yhteistyössä seurakunnan kanssa. Tehtävän toteuttaminen edellyttää aktiivista yhteydenpitoa seurakunnan kanssa. Tehtävä toteutetaan pitkäkestoisena toimintana seurakunnassa (2-4 toteutuskertaa). (not translated)

    Content periodicity

    DTA-opinnot alkavat tällä koko lukukauden kestävällä DTA01 -jaksolla. (not translated)