• GER02VS22DIAK Service coordination with the elderly GER0205A20S-3002 10.10.2022-11.11.2022  5 credits  (Diak, ...) +-
    Learning outcomes of the course
    Students
    • know how to assess the service needs related to the wellbeing, living conditions, life situation and ability to function of the elderly
    • know how to support an older person living at home and understand their special needs
    • know how to carry out service coordination with the elderly
    • know how to coordinate services to promote the wellbeing of the elderly
    • know how to support the elderly according to their conviction in religious and spiritual needs
    • are familiar with customer-oriented documentation in elderly care
    Course contents
    • service needs assessment and the risk factors related to wellbeing, living conditions, life situation and ability to function
    • special needs related to how the elderly live and cope
    • various forms of service coordination
    • coordination of wellbeing services
    • religious and spiritual needs of the elderly
    • questions related to the right of self-determination, such as the realisation of an advance directive
    • customer-oriented documentation in elderly care

    Name of lecturer(s)

    Seija Utriainen

    Mode of delivery

    Distance learning

    Recommended or required reading

    Palveluohjauksen käsikirja. Artikkelikokoelma taustoista ja käytänteistä. Kanta-Hämeen Pitsi-hanke 2011-2013 http://www.socca.fi/files/4303/Palveluohjaus.pdf Kivelä, S-L, Pahlman, I, Pajunen, T. ja Koivunen, A. 2019. Vanhuusko arvokasta? Mönkkönen, K., Kekoni, T. ja A.Pehkonen (toim.) 2019. Moniammatillinen yhteistyö. Vaikuttava vuorovaikutus sosiaali- ja terveysalalla, Gaudeamus. Räsänen, R. 2018. Käytännönläheistä tietoa vanhusten hoito- ja palvelutyöhön Gothoni, R. 2014. Auttava kohtaaminen II. Sielunhoidon menetelmät ja käytännöt Kiiski, J. 2009. Sielunhoito (not translated)

    Planned learning activities and teaching methods

    Opintojen tavoitteet •osaa käyttää palveluohjausta gerontologisessa sosiaalialan ja gerontologisessa työssä •osaa tukea kotona asuvaa ikääntynyttä ja ymmärtää hänen erityistarpeitaan •osaa arvioida ikääntyneen elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyviä palveluntarvetta lisääviä riskitekijöitä •osaa koordinoida palveluja vanhusten hyvinvoinnin edistämiseksi •osaa tukea vanhusta hänen oman vakaumuksensa mukaisesti uskonnollisissa ja hengellisissä tarpeissa •osaa asiakaslähtöisen dokumentoinnin vanhustyössä Opintojen sisältö •palveluohjaus •palvelutarpeen arviointi sekä elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyvät riskitekijät •kotona asumisen ja selviytymisen erityispiirteet •hyvinvointipalvelujen koordinointi •vanhuusiän uskonnolliset ja hengelliset tarpeet •asiakastyön dokumentointi Opinnot sisältävät yhden oppimistehtävän, jota työstetään pari- tai ryhmätyönä. Se arvioidaan 1-5, hylätty asteikolla. Tehtävä ohjeistetaan erikseen. Lisäksi opinnot sisältävät verkkokeskustelun palveluohjauksesta. Se arvioidaan hyväksytty/hylätty asteikolla (not translated)

    Assessment methods and criteria

    Case -tehtävä ja seminaari 4 op, 1-5/ hylätty Lähiopetus ja verkkokeskustelu 1 op, Suoritettu (S) (not translated)

    Language of instruction

    Tuition in Finnish

    Timing

    10.10.2022 - 11.11.2022

    Enrollment date

    01.03.2022 - 18.03.2022

    Group(s)
    • Diak
    • F50sos
    • A50sos
    Seats

    0 - 50

    Unit, in charge

    Sosionomitutkinnot (not translated)

    Teacher(s)

    Seija Utriainen, Vesa Vainiomäki

    Further information for students

    Opintojakson opintojen sijasta vastaava osaaminen voidaan hankkia kansainvälisessä opiskelijavaihdossa ja silloin hankittua osaamista tarkastellaan tutkinnon ydinkompetenssien toteutumisen tasolla.
    Innovatiivinen tuottavuusohjelma: Opintojaksoa ei voi toteuttaa suurryhmäopetuksena, koska opintojakson aihepiiri edellyttää mahdollisuutta keskustella ydinsisällöistä syvällisesti. (not translated)

    Programme(s)

    BA of Social Services, BA of Social Services, Diaconal Work, BA of Social Services, Christian Youth Work

    Unit location

    Diak joint implementation

    Virtual proportion

    5 credits

    Evaluation scale

    0-5

    Completion alternatives

    Opiskelija työstää omatoimisesti palveluohjaussuunnitelman (teoreettinen ja käytännöllinen kokonaisuus) yhteistyössä työelämän kanssa ja esittää sen työyhteisössä. Lopuksi työstää kokonaisuudesta kirjallisen diakin ohjeiden mukaisen raportin, jossa pohtii myös omaa ammatillista oppimistaan prosessissa. Tehtävä arvioidaan 1-5, hylätty asteikolla. (not translated)

    Work placement(s)

    OSKE -toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa totsuissa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että OPSin osaamisen tavoitteet toteutuvat. Casetehtävä työelämälähtöinen, työelämä antaa palautteen case-tehtävästä ja työelämän edustaja osallistuu seminaariin. Casetehtävä voidaan toteuttaa moniammatillisesti yhteistyössä sairaanhoitajaopiskelijoiden kanssa. (not translated)