• HAR21HS22DIAK (SOS) Career period/ work placement in customer work / project work / pedagogical work placement / licensed social service professional (sosionomi) within early childhood education HAR2118A20S-3003 22.08.2022-18.11.2022  18 credits  (A49sos, ...) +-
    Learning outcomes of the course
    Students
    • use professional methods in work with customers
    • know how to work as a member of a multidisciplinary team in diverse and multicultural settings
    • are familiar with professional documentation and understand the importance of documentation in customer work
    • have knowledge of and adhere to data security and protection as well as practices related to customer safety
    • evaluate services from the point of view of the user and their service needs and identify areas in need of improvement
    • support participation, equality and social integration and participate in discourse relating to their field
    • adhere to ethical principles in work with customers and in workplace settings
    • identify situations involving value conflicts in work with customers
    • apply the values and ethical principles of the social services field in work with customers
    • promote social justice in work with customers

    Objectives of work placement for gaining the competence of licensed social service professional (sosionomi) within early childhood education

    Students
    • know how to plan, implement, evaluate and develop activities for children and groups of children
    • know how to support children’s inclusion and characteristic way of operating (playing)
    • know how to use professional methods in supporting children and families in diverse and multicultural settings
    • know how to strengthen the educational collaboration
    • have knowledge of and adhere to data security and protection as well as practices related to customer safety
    • have knowledge of the parties of day care and early childhood education and recognise the role of network-based and multi-professional work in practice
    • know how to work as a member of a multi-professional team in diverse and multicultural settings
    • know how to work in their chosen setting with a goal-oriented and reflective approach.
    Prerequisites and co-requisites
    Edellytyksenä hopsin mukaisesti harjoittelua edeltävät opinnot (1-3 lk) suoritettu. Lisäksi suuntaavista opinnoista (4 lk) tulee olla vähintään puolet suoritettuina. (not translated)
    Further information
    Ohje AHOT-hakemukseen: omaa osaamistaan tulee perustella sen suuntaavan osalta, johon harjoittelu liittyy (not translated)

    Name of lecturer(s)

    Pirkko Kärkkäinen

    Mode of delivery

    Face-to-face

    Assessment methods and criteria

    Opiskelijana osallistut aktiivisesti ja ammatillisesti harjoittelun tavoitteiden mukaiseen työskentelyyn harjoittelussa, pienryhmissä ja loppureflektiossa. Opiskelija • osaa käyttää ammatillisia menetelmiä asiakastyössä • osaa toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä moninaisissa ja monikulttuurisissa toimintaympäristöissä • osaa dokumentoida ammatillisesti ja ymmärtää sen merkityksen asiakastyössä • tuntee tietoturvaan ja -suojaan sekä asiakasturvallisuuteen liittyvät käytännöt ja osaa toimia niiden mukaisesti • osaa arvioida palveluja käyttäjän ja palvelutarpeiden näkökulmasta ja esittää kehittämishaasteita • osaa vahvistaa osallisuutta, yhdenvertaisuutta ja integraatiota yhteiskunnassa ja osallistua alan keskusteluun • osaa toimia eettisesti asiakas- ja työyhteisötilanteissa • tunnistaa arvoristiriitoja aiheuttavia tilanteita asiakastyössä • osaa soveltaa sosiaalialan arvoja ja eettisiä periaatteita asiakastyössä • osaa toimia sosiaalisen oikeudenmukaisuuden edistämiseksi asiakastyössä. Varhaiskasvatuksen sosionomi kelpoisuuden harjoittelun tavoitteet Opiskelija • osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kehittää lapsen ja lapsiryhmän kokonaistoimintaa • osaa tukea lapsen osallisuutta sekä ominaista tapaa toimia, leikkiä • osaa käyttää ammatillisia menetelmiä lasten ja perheiden tukemistyössä moninaisissa ja monikulttuurisissa toimintaympäristöissä • osaa toimia kasvatusyhteistyötä vahvistaen • tuntee tietoturvaan ja -suojaan sekä asiakasturvallisuuteen liittyvät käytännöt ja osaa toimia niiden mukaisesti • tuntee päivähoidon ja varhaiskasvatuksen yhteistyötahot ja tietää verkostoituvan ja moniammatillisen työskentelyn merkityksen käytännössä • osaa toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä moninaisissa ja monikulttuurisissa toimintaympäristöissä • osaa toimia tavoitteellisesti ja reflektiivisesti valitsemassaan toimintaympäristössä. (not translated)

    Language of instruction

    Tuition in Finnish

    Timing

    22.08.2022 - 18.11.2022

    Enrollment date

    01.03.2022 - 18.03.2022

    Group(s)
    • A49sos
    • E49sos
    Seats

    0 - 333

    Unit, in charge

    Sosionomitutkinnot (temkok 1-3) (not translated)

    Small group(s)
    • GER (Size: 200. Open university: 0.)
    • MIE (Size: 200. Open university: 0.)
    • MON (Size: 200. Open university: 0.)
    • VAM (Size: 200. Open university: 0.)
    • VAR (Size: 200. Open university: 0.)
    Teacher(s)

    Pirkko Kärkkäinen, Marianne Neuvonen, Eija Pehkonen, Seija Utriainen, Sirpa Ylönen, Taina Heino, Satu Keisala, Heini Kapanen, Vesa Vainiomäki, Mari Nieminen, Tiina Lintunen

    Further information for students

    HAR 1 tulee olla suoritettuna ennen HAR 2 harjoitteluun lähtöä. Poikkeuksena tästä on opiskelijan henkilökohtaiseen HOPSiin kirjattu poikkeava harjoitteluiden järjestys.

    HAR 2 voi käynnistyä, kun vähintää puolet suuntaavista opinnoista on suoritettuna. Tällä tarkoitetaan oppimistehtävien jättöä arvioitavaksi.

    HAR 2 harjoittelun voi suorittaa työsuhteessa. Tästä on oltava allekirjoitettu sopimus ennen harjoittelun alkua.

    Harjoittelun voit suorittaa myös lukukauden ulkopuolella (kesäharjoittelu) oman Hopsisi mukaisesti noudattaen Diakin harjoitteluohjeita (not translated)

    Programme(s)

    BA of Social Services

    Unit location

    Helsinki, Pieksämäki, Diak joint implementation

    Evaluation scale

    Hyväksytty/Hylätty

    Students use of time and load

    Harjoittelun aikana toteutuvat työnohjaukselliset pienryhmät, opiskelijan ohjauskeskustelu ja loppureflektio. Harjoittelun aikana toteutuu opiskelu työelämässä, reflektointi viikottain työpaikkaohjaajan kanssa ja reflektointiin valmistautuminen sekä oppimispäiväkirjan työstäminen. (not translated)