Siirry suoraan sisältöön

HAR22HS21PMK (SOS) Työohjaukselliset pienryhmät ja ammatillisuuden kriittinen reflektio (2 op)

Toteutuksen tunnus: HAR2202A15S-3035

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.03.2021 - 17.03.2021

Ajoitus

23.08.2021 - 26.11.2021

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomitutkinnot (temkok 1-3)

Kampus

Pieksämäki

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomi (AMK)

Opettaja

  • Riitta-Liisa Rotinen
  • Pirkko Kärkkäinen
  • Seija Utriainen
  • Tuomo Lyhty
  • Taina Heino

Ajoitusryhmät

  • GER (Koko: 200. Avoin AMK: 0.)
  • MIE (Koko: 200. Avoin AMK: 0.)
  • MON (Koko: 200. Avoin AMK: 0.)
  • VAM (Koko: 200. Avoin AMK: 0.)
  • VAR (Koko: 200. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • E47sos
    E47sos

Pienryhmät

  • GER
  • MIE
  • MON
  • VAM
  • VAR

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa arvioida oman ammatillisten kasvunsa vaihetta ja asettaa itselleen kehittämishaasteita ammatillisessa kasvussa
- osaa reflektoida omaa ammatti-identiteettiä ja toimijuutta sosiaalialan ammattilaisena
- osaa arvioida omaa toimintaansa ja ammatillisen toiminnan perusteita suhteessa niiden taustalla oleviin ajattelu- ja toimintamalleihin sekä yhteiskunnalliseen kokonaisuuteen sisältäen arvioivan ja tietoiseen toiminnan kehittämisen yhdessä muiden toimijoiden kanssa
- ymmärtää sosiaalialan työn arvosidonnaisuuden ja osaa reflektoida omia sidonnaisuuksiaan

Opetusmenetelmät

Jakso on osa HAR1118A15S Työelämäjakso/ harjoittelu asiakastyössä / hanketyössä jakson suorittamista.
Opiskelija osallistuu pienryhmiin ennen harjoittelua, harjoittelun aikana ja harjoittelun jälkeen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tehtävä korvaa työnohjaukselliset pienryhmät ja ammatillisen kriittisen reflektion opiskelijalla, jos harjoittelu suoritetaan muulloin kuin opsin tai opintojakson toteutuksen mukaisena ajankohtana eikä opiskelija pysty osallistumaan opintojaksoon kuuluviin pienryhmäohjauksiin.

Tehtävän avulla opiskelija lisää itsetuntemustaan ammatillisen asiakastyön toteuttajana ja moniammatillisen työryhmän jäsenenä sekä harjaantuu työnohjauksen hyödyntämisessä. Lisäksi opiskelija harjaantuu ammatillisen kriittisen reflektion metodin omaksumiseen osana sosiaalialan ammatillisuutta.

•Tehtäväänsä varten opiskelija pitää harjoittelujaksollaan oppimispäiväkirjaa. Siihen hän kirjaa asiakastyöhön ja työryhmän jäsenenä toimimiseen liittyviä kokemuksiaan ja pohdintojaan sekä toiminnastaan saamaansa palautetta.

•Opiskelija selvittää työohjauksen toteutumista yksikössään (käytännöt, toteutuksen muodot ja sisältö) ja pohtii oppimispäiväkirjassaan omia työnohjaukseen liittyviä tarpeitaan jakson aikana.

Tehtäväänsä opiskelija hyödyntää oppimispäiväkirjaansa ja seuraavia lähteitä:

Karvinen-Niinikoski Synnöve, Rantalaiho Ulla-Maija, Salonen Jari. 2007. Työnohjaus sosiaalityössä. Helsinki: Edita JA

Näkki, Pirjo 2014. Ammatillinen kriittinen reflektio asiakaslähtöisyyden toteutumisen edellytyksenä. Teoksessa Jari Helminen (toim.)

Sanoista tekoihin - Osallisuus, kumppanuus ja terveys toiminnan suuntaviivoina. Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2 op

Arviointiasteikko

0-5