• HAR3HK23DIAK-SOSKIR Collaboration project/work placement carried out with community partnerships HAR3116A20S-3003 02.01.2023-26.05.2023  16 credits  (A49sosd, ...) +-
    Learning outcomes of the course
    Students
    • know how to use various customer and partner-based development methods in customer work and service systems in a systematic way through documentation
    • know how to analyse social and socioethical sets of problems
    • know how to apply the values and ethical principles of social work in the development of working life
    • know how to professionally use the central legislation governing social work
    • know how to evaluate service systems from the point of view of the user of social services and their service needs and identify areas in need of improvement
    • know how to communicate the development progress, results and impact in a customer and partner-oriented manner
    • understand the growth of professional identity as a continuously developing process

    The objective of the student’s final work placement is that their activities showcase all of the development, research and innovation competence acquired during their social services studies as well as social work’s emancipatory task to realise social justice in the society. The student also knows how to participate in a professional ethical dialogue within social work.
    Prerequisites and co-requisites
    Opiskelija voi aloittaa HAR3 opinnot ASP01 Työelämäosaaminen ja ASP02 Asiakaslähtöinen kehittäminen opintojen alettua.

    Tutkintosääntö:
    20§ Opiskelija, joka ei ole suorittanut harjoitteluaan hyväksytysti, ei voi ilman erityisperusteluja aloittaa seuraavaa harjoittelua. Vastaavasti opiskelijalta, joka ei ole suorittanut hyväksytysti edellisen lukukauden opintoja, voidaan evätä oikeus suorittaa seuraavaa harjoittelua. (not translated)
    Further information
    Collaboration project/work placement carried out with community partnerships in Finland or abroad according to advanced competence 16 ects
    (In adult social work, child welfare and family work, early childhood education, mental health and substance abuse work, gerontological social work, multicultural social work, international/third-world country work, multicultural work)

    Work placement can be divided between two terms.

    Name of lecturer(s)

    Mika Alavaikko

    Mode of delivery

    Face-to-face

    Recommended or required reading

    Oppimateriaali löytyy Diaklesta (not translated)

    Planned learning activities and teaching methods

    Opiskelijan viimeisen harjoittelun tavoitteena on, että hänen toiminnassaan aktualisoituu koko sosionomikoulutuksessa omaksuttu kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaaminen sekä sosiaalialan emansipatorinen tehtävä sosiaalisen oikeudenmukaisuuden toteuttamiseksi yhteiskunnassa. Opiskelija osaa osallistua myös sosiaalialan ammattieettiseen keskusteluun. Harjoittelun keskeisen sisällön muodostaa kehittämistehtävä. Kehittämistehtävän luonteesta tarkemmin HAR3 orientaatiotallenteessa, HAR3 orientaatiossa ja Pop up -kahvitunneilla. (not translated)

    Assessment methods and criteria

    SUORITETTU (not translated)

    Language of instruction

    Tuition in Finnish

    Timing

    02.01.2023 - 26.05.2023

    Enrollment date

    19.09.2022 - 09.10.2022

    Group(s)
    • A49sosd
    • E49sosd
    • A49sosn
    Unit, in charge

    Sosionomitutkinnot (temkok 1-3) (not translated)

    Teacher(s)

    Mika Alavaikko, Pirkko Kärkkäinen, Marianne Neuvonen, Keijo Piirainen, Hannu Piiroinen, Susanna Tanskanen, Tarja Tuovinen-Kakko, Seija Utriainen, Taina Heino, Satu Keisala, Severi Saihomaa, Jaana Rintala, Vesa Vainiomäki, Mari Nieminen, Tiina Lintunen, Sandra Hagman

    Further information for students

    Opiskelija varaa HAR3 paikan itse, mutta paikka täytyy hyväksyttää ohjaavalla opettajalla ennen harjoittelun aloittamista.

    Kirkon varhaiskasvatuksen ohjaaja-opiskelijoilla HAR3 on pedagoginen harjoittelu. Tämä huomioitava harjoittelupaikan valinnassa.

    Aloitusinfoja järjestetään aina lukukauden lopussa ja alussa. Tallenteet löytyvät HAR3 Diaklesta, joka on avoinna opiskelijoille lukukaudesta toiseen https://diakle.diak.fi/course/view.php?id=647
    Tässä on myös linkki aikaisemmin pidettyyn aloitusinfoon https://web.microsoftstream.com/video/2b3c636b-0b23-4190-a973-adf55aad655d

    HAR3 toteutuu keskitetysti koko Diakissa. Mikäli sinulla on kysyttävää HAR3 liittyen, koordinoivat lehtorit vastaavat kysymyksiin HAR3 Diaklessa. (not translated)

    Programme(s)

    BA of Social Services, Diaconal Work, BA of Social Services, Christian Youth Work

    Unit location

    Diak joint implementation

    Evaluation scale

    Hyväksytty/Hylätty

    Completion alternatives

    Harjoittelu voidaan suorittaa myös lukukauden ulkopuolella HOPSin mukaisesti noudattaen Diakin harjoitteluohjeita. (not translated)

    Work placement(s)

    Harjoittelun toimintaympäristöinä ovat aikuissosiaalityö, lastensuojelu- ja perhetyö, varhaiskasvatus, mielenterveys- ja päihdetyö, gerontologinen sosiaalityö, vammaistyö, kansainvälisyys-/kehitysmaatyö, monikulttuurisuustyö tai jokin muu hyvin perusteltu työ, joka syventää opiskelijan osaamista. HUOM! Myös kirkollista kelpoisuutta opiskelevat opiskelijat suorittavat HAR3 harjoittelun sosiaalialan toimintaympäristöissä. Harjoittelun voi suorittaa myös osana esimerkiksi Diakin tai sen yhteistyökumppanin hanketta tai projektia. Opiskelijaa kehotetaan tutustumaan harjoittelupaikkaa etsiessä Diakin hankkeisiin ja yhteistyökumppanuuksiin kampuksen OSKE -torilla tai muita kanavia käyttäen. (not translated)

    International connections

    Opiskelija voi suorittaa kansainvälisen vaihdon HAR3 puitteissa. (not translated)

    Students use of time and load

    Sosionomi, diakonia / kirkon nuorisotyö / kirkon varhaiskasvatus OPS2020 mukaisesti laajuus on 16 op eli 427 tuntia. Tuntimäärään sisältyy kehittämistehtävä (ks. tarkemmin alla). HAR3 voi toteutua joustavasti eli esimerkiksi yhden viikon aikana voi kertyä enemmän tai vähemmän kuin keskimääräinen 37h. HAR3 voi jaksottua useamman kuin laskennallisen 13 viikon ajalle. Kuitenkaan tätä nopeammin HAR3 ei voi toteutua. HAR3 harjoittelussa kehittämistehtävän tekeminen liittyy kehittämispainotteisten tavoitteiden toteutumiseen. Kehittämistehtävän tekemiseen tulee käyttää merkittävä osa harjoittelun tunneista. Katso Kehittämis- ja innovaatiotoiminnan lomake Diaklesta https://diakle.diak.fi/course/view.php?id=647 (not translated)

    Content periodicity

    Opiskelija voi aloittaa HAR3 opinnot ASP0104A15S Työelämäosaaminen ja ASP0205A15S Asiakaslähtöinen kehittäminen opintojen alettua. Tutkintosääntö: 20§ Opiskelija, joka ei ole suorittanut harjoitteluaan hyväksytysti, ei voi ilman erityisperusteluja aloittaa seuraavaa harjoittelua. Vastaavasti opiskelijalta, joka ei ole suorittanut hyväksytysti edellisen lukukauden opintoja, voidaan evätä oikeus suorittaa seuraavaa harjoittelua. (not translated)