HAR7HS21HKI (TH) Koulu- ja opiskeluterveydenhuollon terveydenhoitajatyön harjoittelu (5 op)
Toteutuksen tunnus: HAR7005A15S-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.03.2021 - 17.03.2021
Ajoitus
15.11.2021 - 14.12.2021
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajatutkinnot (temkok 5-8)
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
- Inga Klen
- Anu Piispanen
Ryhmät
-
A47thA47th
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kouluikäisen ja nuoren kasvun ja kehityksen seurannan yhteistyössä perheiden ja moniammatillisen tiimin kanssa kansallisten ja paikallisten ohjeiden mukaisesti
- osaa ylläpitää ja edistää yhteistyössä perheiden ja eri sidosryhmien kanssa turvallista kasvuyhteisöä ja -ympäristöä
- osaa rokottaa
- osaa tunnistaa ja ehkäistä ikäkauden yleisimpiä tartuntatauteja ja raportoida niistä
- osaa toimia tarkoituksenmukaisesti oppilashuollon ja opiskelijahuollon työryhmissä ja soveltaa käytettävissä olevaa hyvinvointitietoa
- osaa toteuttaa voimavaraistavia ja osallistavia ryhmiä asiakasryhmien tarpeiden mukaisesti
- osaa soveltaa omahoidon ohjauksen, tukemisen ja puheeksi ottamisen osallistavia menetelmiä
- osaa ohjata asiakasta ja hänen perhettään käyttämään tarkoituksenmukaisia palveluita oikea-aikaisesti
- ymmärtää ja osaa toimia toimintaympäristön tietoturva-, tietosuoja- ja yleisten turvallisuuskäytäntöjen mukaisesti
- osaa arvioida ammatillisen kasvunsa vaihetta terveydenhoitajatyön näkökulmasta
Opetusmenetelmät
Harjoittelu koulu- ja opiskeluterveydenhuollon terveydenhoitajatyön toimintaympäristössä.
Kouluikäisten tai opiskelijoiden terveyttä edistävien tai osallisuutta vahvistavien toimintojen kehittäminen.
Harjoittelun tavoitteet:
Opiskelija
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kouluikäisen ja nuoren kasvun ja kehityksen seurannan yhteistyössä perheiden ja moniammatillisen tiimin kanssa kansallisten ja paikallisten ohjeiden mukaisesti
- osaa ylläpitää ja edistää yhteistyössä perheiden ja eri sidosryhmien kanssa turvallista kasvuyhteisöä ja - ympäristöä
- osaa rokottaa
- osaa tunnistaa ja ehkäistä ikäkauden yleisimpiä tartuntatauteja ja raportoida niistä
- osaa toimia tarkoituksenmukaisesti oppilashuollon ja opiskelijahuollon työryhmissä ja soveltaa käytettävissä olevaa hyvinvointitietoa
- osaa toteuttaa voimavaraistavia ja osallistavia ryhmiä asiakasryhmien tarpeiden mukaisesti
- osaa soveltaa omahoidon ohjauksen, tukemisen ja puheeksi ottamisen osallistavia menetelmiä
- osaa ohjata asiakasta ja hänen perhettään käyttämään tarkoituksenmukaisia palveluita oikea-aikaisesti
- ymmärtää ja osaa toimia toimintaympäristön tietoturva-, tietosuoja- ja yleisten turvallisuuskäytäntöjen mukaisesti
- osaa arvioida ammatillisen kasvunsa vaihetta terveydenhoitajatyön näkökulmasta
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
• Kouluterveydenhuolto tai opiskeluterveydenhuolto
• Osittain Diakin hankkeissa ja projekteissa (OSKE)
EU direktiivi 2013/55/EU Children, adolescents and family care.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Harjoittelu 5 op (kokonaistuntimäärä noin 133 h). Harjoittelu suoritetaan 4 viikon ajanjakson aikana. Harjoittelusta vastaava lehtori määrittää ennen harjoittelua harjoittelussa suoritettavan tuntimäärän.
Harjoittelutunteihin sisältyy:
- Harjoitteluinfo
- CV laadinta ja harjoittelupaikan hankinta
- Tavoitteiden laadinta
- Reflektio
- Ohjauskeskustelu/t lehtorin ja harjoittelun ohjaajan kanssa
- Portfolion laadinta
Ammatillisen kasvun portfolio liitetään myöhemmin koulutuksen loppuvaiheen Asiantuntijuus ja johtaminen terveydenhoitajatyössä TER0103A15S - suoritukseen.
Harjoitteluinfoon ja reflektioon osallistumisessa on läsnäolovelvoite.
Esitietovaatimukset
Tutkintosääntö 20§, 26§. Vastaavat sairaanhoitajan neljä ensimmäistä temaattista kokonaisuutta (4 lukukautta) tulee olla suoritettuna. Edellyttää, että opiskelija on suorittanut 2 op:n laajuiset rokotusosaamisen opinnot: Rokottaminen ja tartuntatautien ehkäisy LÄÄ0601A15S ja Rokotusohjaus ja rokotustaidot LÄÄ0901A15S.
Lisätiedot
AHOT 12/2018
Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi terveydenhoitajan tutkinto tai vastaavilla terveydenhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla. Valmistumisen jälkeisellä työkokemuksella voi olla vaikutusta ahotointiin
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Suoritettu
Arviointiasteikko
0-5