HOA01PK22HKI (SHD, TH) Johtaminen ja yrittäjyys (3 op)
Toteutuksen tunnus: HOA0103A15S-3029
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
13.09.2021 - 05.10.2021
Ajoitus
10.01.2022 - 18.03.2022
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajatutkinnot (temkok 5-8)
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 200
Koulutus
- Terveydenhoitaja (AMK)
- Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
Opettaja
- Merja Merasto
- Pia Tauriainen
Ryhmät
-
A47shdA47shd
-
A47thA47th
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää asiakkuuksien johtamisen merkityksen johtamisessa, hoidon ja palvelun laadun edistämisessä
- ymmärtää terveydenhuollon keskeisten organisaatiorakenteiden ja johtamiskäytänteiden kehittämisen merkityksen terveyden ja sosiaalisen oikeudenmukaisuuden edistämisessä
- ymmärtää hoitotyön johtamisen merkityksen työyhteisön ja -ryhmän toiminnassa, hoidon ja laadun edistämisessä
- ymmärtää vastuunsa itsensä johtamisesta ja työelämätaitojen kehittämisestä
- tunnistaa roolinsa asiantuntija- ja lähiesimiestehtävissä
- ymmärtää terveysalan yrittäjyyden perusteet ja merkityksen osana yhteiskunnallista palvelujärjestelmää
Sisältö
- asiakkuuksien johtaminen, terveyshyötymallit, palvelun ja hoidon laatu
- terveydenhuollon organisaatiorakenteet, johtamisjärjestelmät, johtamisteorioiden ja johtamiskäytäntöjen erot
- hoitotyön johtajan rooli ja tehtävä
- työelämätaidot lähijohtaminen ja työyhteisötaidot, itsensä ja oman osaamisen johtaminen, kollegiaalisuus
- lähiesimiestyö, asiakkaiden hoidon koordinointi, työtehtävien proprisointi ja resursointi, hoitoisuusluokitus
- yrittäjyyden muodot sosiaali- ja terveydenhuollossa
Opetusmenetelmät
1. Yksilötehtävä: opiskelija kuvaa ja jäsentää omia kokemuksiaan työssä ja elämässä (oma elämä, koulutus, työ) sekä pohtii itseään oman elämänsä johtajana.
Pituus max 3 sivua.
Tehtävässä tulee hyödyntää lähdettä: Surakka, T. & Rantamäki, T.( 2013). Työelämätaidot - Sinä oman elämäsi johtajana. Espoo: Decanet; Suomen Palkitsemiskeskus.
2. Avainluennoille osallistuminen
3. Tiimityö: opiskelijat ideoivat ja suunnittelevat ryhmissä työelämälähtöisen kehittämishankkeen tai yritysidean. Opiskelijat saavat sparrausta opettajilta työhönsä.
4. Seminaari / messutapahtuma/yhteiskehittämisen paja
Oppimateriaalit
Suoritettava kirjallisuus:
Rissanen, S. & Lammintakanen, J. (toim.) (2017). Sosiaali- ja terveysjohtaminen. Helsinki: Sanoma Pro.
Surakka, T. & Rantamäki, T. (2013). Työelämätaidot - Sinä oman elämäsi johtajana. Espoo: Decanet Suomen Palkitsemiskeskus.
Peltola, L. (2015). Liikeideasta liikkeelle. (10. uud. p.) Helsinki: Edita. Saatavuus Diakin kirjastossa
Oheiskirjallisuus:
Northouse, P. G. (2016). Leadership: Theory and practice (Seventh edition, international student edition.). Thousand Oaks, CA: SAGE.
Holmberg-Marttila, D., Hirsso, P., Mattelmäki, U. & Koivuniemi, K. (2014). Terveydenhuollon kompassi: avain asiakkuuteen. 1. p. Helsinki: Duodecim. Saatavuus Diakin kirjastossa
Manka, M. (2016). Työhyvinvointi. Helsinki: Talentum Pro.
Räsänen, M. & Nyfors, H. (2014). Hoitotyön johtamiskompetenssi ja sen vaikutukset lähijohtamiseen. Premissi : terveys- ja sosiaalialan johtamisen erikoisjulkaisu 9 (5), 52-59.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoinen suoritustapa (HOPS:n mukaisesti / vain erikseen sovitusti): Ennakkotehtävän suorittaminen ja oppimistehtävän toteuttaminen työelämäyhteistyössä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso on osa osallistavaa ja tutkivaa kehittämistä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 3 op ( 3x26,7 tuntia = 80 tuntia)
Sisällön jaksotus
Opintojaksossa on seuraavat tehtävät ja työskentelyt.
Johtaminen 1 op
1.Yksilötehtävä
2.Avainluennoille ja etäjohtamisen etiikkaan liittyvään verkkotyöskentelyyn osallistuminen
Tiimityö ja yhteiskehittäminen 1 op
3.Tiimityöhön osallistuminen
4.Yhteiskehittämisen pajaan osallistuminen
Yrittäjyys 1 op
1.Työskentely Nuori Yrittäjyys alustalla
2. Oheismateriaaliin tutustuminen
Esitietovaatimukset
Ammatilliset opinnot tai vastaavat tiedot tulee olla suoritettuna
Lisätiedot
AHOT 12/2018
Toteutetaan DIAKin yhteisten ohjeistusten mukaisesti
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty / Hylätty
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Arvioinnin lähtökohtana on AMK-tutkinnon yleiset arviointiperusteet.