• KOH01MK23HKI-SHD/TH Care relationship, diverse and multicultural customers KOH0103A20S-3029 09.01.2023-14.04.2023  3 credits  (A54shd, ...) +-
    Learning outcomes of the course
    Students
    - know how to explain the basis of a good care relationship and the characteristics of a patient-nurse relationship from the viewpoint of nursing
    - understand the significance of nursing principles and brotherly love in care relationships
    - understand the customer’s diversity, multiculturality, life history and experiences as the basis for encounters and the care relationship
    - dentify their personal attitudes and prejudices in customer relationships and develop their own culturally sensitive working method
    - know how to work in a multidisciplinary manner and utilise the competence of various experts in customer relationships
    Prerequisites and co-requisites
    Ei edellytä aiempia opintoja. (not translated)
    Course contents
    - nursing science-based information in a care relationship
    - values, principles and caring in nursing
    - customers’ diversity, multiculturality, life history and experiences in a care relationship
    - personal self-knowledge and cultural sensitivity
    - multidisciplinary working
    Further information
    Vaihtoehtoinen suoritustapa: verkkotesti kaikille lh-taustaisille (korvaa ahot-hakemuksen). Mikäli opiskelija ei läpäise verkkotestiä, hän osallistuu opintojaksolle. (not translated)

    Name of lecturer(s)

    Piia Kekäläinen

    Mode of delivery

    67% Face-to-face, 33% Distance learning

    Recommended or required reading

    Rautava-Nurmi, H., Westergård, A., Henttonen, T., Ojala, M., Vuorinen, S., Rusanen, S., & Müller, E. (2019 tai uudemmat). Hoitotyön taidot ja toiminnot. Sanoma Pro oy. Soveltuvin osin (alaluku 1.4 Hoitotyön keskeiset käsitteet, luku 2 Hoitotyön arvot, periaatteet ja lainsäädäntö, luku 3 Vuorovaikutus ja monikulttuurinen hoitotyö, alaluku 5.5 Terveyden edistämisen ammattilaiset ja alaluku 5.6 Sairaaloiden toimintayksiköt) Abdelhamid, P., Juntunen, A., Koskinen, L., Partti, K., Sinivuori, E., & Sinivuori, E. (2010). Monikulttuurinen hoitotyö. WSOYpro. Terveyden ja hyvinvoinninlaitos. Monikulttuurisuus asiakastyössä -verkkokoulu. [Video]. Youtube. https://www.youtube.com/playlist?list=PLV8_D7-jawHS8alFA-9gSxNjsFbC9_QyD L 1325/2014. Yhdenvertaisuuslaki 1325/2014 30.12.2014/1325. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2014/20141325 Lisäksi ryhmätehtävässä hyödynnettävää kirjallisuutta: Gothóni, R. (2012). Kosketuksia: arjessa, hoidossa ja pyhässä. Kirjapaja. s. 50-65 (Kosketus vuorovaikutuksessa) tai Styrman, T., Torniainen, M., & Rautasalo, K. (2018). Kunnioittavan kosketuksen käsikirja: ammatillinen hoitokohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. PS-kustannus. Kankare, H., Hautala-Jylhä, P., & Munnukka, T. (2004). Lähimmäisenrakkauden puolustus - uusvanha näkökulma hoitotyöhön. Tammi. s. 9-30. (not translated)

    Planned learning activities and teaching methods

    YDINSISÄLLÖT: •ammatillinen hoitosuhde •hoitotyön periaatteet, välittäminen ja huolenpito •asiakkaiden moninaisuus, monikulttuurisuus ja elämänhistoria hoitosuhteessa •henkilökohtainen itsetuntemus ja kulttuurisensitiivisyys •monialaisuus TAVOITTEET: •Opiskelija ymmärtää ammatillisen hoitosuhteen muodostumisen periaatteet ja tietää ammatillisen hoitosuhteen erityispiirteet. •Opiskelija ymmärtää hoitotyön keskeiset periaatteet ja osaa toimia hoitotyön arvojen (ihmisarvo, huolenpito, lähimmäisenrakkaus) mukaisesti hoitosuhteessa. •Ymmärtää kohtaamisen ja hoitosuhteen lähtökohtana asiakkaan moninaisuuden, monikulttuurisuuden sekä elämänhistorian. •Opiskelija tunnistaa omia asenteitaan ja ennakkoluuloja asiakassuhteissa sekä kehittää omaa kulttuurisensitiivistä työotetta. OPINTOSUORITUKSEN KUVAUS: Opintojakso koostuu lähiopetuksesta, tentistä sekä kirjallisesta tehtävästä, joka tehdään ryhmässä ja esitetään seminaarissa. Ryhmätehtävään kuuluu toiminnallinen osuus. Opintojen etenemisestä säädetään tarkemmin Diakin tutkintosäännössä: https://www.diak.fi/opiskelu/yleista-tietoa-opiskelusta/opiskelu-saannot/tutkintosaanto/ Orientaatio-opintoihin (läsnäolovelvollisuus 100%), ryhmätehtävän suunnittelu, toteutus, esittäminen ja arviointi pienryhmissä. Seminaari (läsnäolovelvoite 100%). Kirjallinen tehtävä hyväksytty/täydennettävä/hylätty. Opintojakson tentti arvioidaan 1-5/hyl. (not translated)

    Assessment methods and criteria

    1-5/hyl. Osallistuminen opetukseen ja seminaariin sekä ryhmätyön tekeminen hyväksytysti. Opintojakson tentti 1-5/hyl. Opiskelijan osaamisen arviointi https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/ (not translated)

    Language of instruction

    Tuition in Finnish

    Timing

    09.01.2023 - 14.04.2023

    Enrollment date

    19.09.2022 - 09.10.2022

    Group(s)
    • A54shd
    • A54th
    Seats

    0 - 333

    Unit, in charge

    Terveysalan tutkinnot (not translated)

    Teacher(s)

    Piia Kekäläinen, Anu Piispanen

    Further information for students

    Ryhmätehtävä ja kirjallinen tehtävä toteutetaan pienryhmissä. Pienryhmät muodostetaan orientaatiotunnilla (100% läsnäolovelvoite). Opintojakson kirjallisuuden suorittaminen yksilötenttinä, arvioidaan numeerisesti. (not translated)

    Programme(s)

    BA in Health Care, Public Health Care, BA in Health Care, Diaconal Nursing

    Unit location

    Helsinki

    Virtual proportion

    1 credits

    Evaluation scale

    0-5

    Students use of time and load

    Lähiopetuksessa perehdytään teoriaa hyödyntäen muun muassa hoitotyön periaatteisiin, ammatilliseen hoitosuhteeseen ja moninaisuuden ja monikulttuurisuuden huomioimiseen kohtaamisessa. Etäopiskelujaksolla syvennetään kohtaamisen ja hoitosuhteen ymmärtämistä oppimistehtävän avulla. Tehtävän kautta opiskelija pohtii myös omaa asennettaan, ennakkoluulojaan ja harjoittelee kulttuurisensitiivisyyttä. Seminaarissa käsitellään tehtävien kautta nousseita havaintoja ja kokemuksia erilaisista kohtaamisista ja hoitosuhteista. Opintojakson tentti kokoaa opintojakson keskeiset sisällöt. 1 opintopiste = 26h 40min opiskelijan työtä (not translated)

    Content periodicity

    Opintoihin orientointi opintojen alussa, luennot, suunnitelman työstäminen, haastattelun/kohtaamisen toteuttaminen, seminaariesityksen tekeminen ja seminaareihin osallistuminen, kirjallisen tehtävän valmiiksi työstäminen. Kirjallinen tentti. (not translated)