• KOU01PS22HKI Public health nurses' work with school children and students KOU0102A15S-3007 24.10.2022-18.11.2022  2 credits  (A49th) +-
    Learning outcomes of the course
    Students
    • can explain the principles and practices of monitoring the growth and development of school-age children and adolescents
    • know how to assess the need for special support, child welfare and continued care of school-age children, adolescents and their families in collaboration with families and other actors
    • know how to find health information related to students
    • know how to use key legislation governing public health nurse work and national and international social services and healthcare policies as a basis for their work
    • know how to apply the ethical principles of public health nurse work
    • know how to document public health nurse work carried out with individuals and communities
    Prerequisites and co-requisites
    1-4 lukukauden opinnot on oltava suoritettuina. (not translated)
    Course contents
    • school healthcare services and the legislation and instructions governing them
    • health checks, methods of monitoring health, assessment and health records
    • correctly-timed support and bringing up concerning issues
    • need for special support and examinations, referring to follow-up treatments, child welfare
    • individual and community student healthcare
    Further information
    AHOT 3/2022
    Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi terveydenhoitajan tutkinto tai vastaavilla terveydenhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla. (not translated)

    Name of lecturer(s)

    Inga Klen

    Mode of delivery

    50% Face-to-face, 50% Distance learning

    Recommended or required reading

    • Neuvolatoiminta, koulu- ja opiskelijaterveydenhuolto sekä ehkäisevä suun terveydenhuolto. Asetuksen (380/2009) perustelut ja soveltamisohjeet. Sosiaali- ja terveysministeriö 2008. Saatavilla http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504222997 • Mäki, P., Wikström, K., Hakulinen-Tuovinen, T. & Laatikainen, T. (2017). Terveystarkastukset lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa: Menetelmäkäsikirja. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Opas 14/2017, 4. uudistettu painos. Saatavilla http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/135858/URN_ISBN_978-952-302-964-4.pdf?sequence=1&isAllowed=y •Tuovila, T., Seilo, N. & Kunttu, K. (2020). Opiskeluterveydenhuollon opas 2020. Sosiaali- ja terveysministeriö. Saatavilla https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162195 • Opiskeluhuolto. Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos. Saatavilla https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/peruspalvelut/opiskeluhuolto • Mielenterveyden edistäminen kouluterveydenhuollossa -koulutuskokonaisuus (verkkokurssit). Saatavilla: https://www.oppiportti.fi/op/koti#verkkokurssit • Lisäkirjallisuus Diaklessa (not translated)

    Planned learning activities and teaching methods

    Tavoitteet: Opiskelija • osaa selittää kouluikäisen ja nuoren kasvun ja kehityksen seurannan periaatteet ja toimintakäytännöt • osaa arvioida kouluikäisen, nuoren ja hänen perheensä erityisen tuen, lastensuojelun ja jatkohoidon tarpeita yhteistyössä perheiden ja muiden toimijoiden kanssa • osaa löytää koululaisiin ja opiskelijoihin liittyvää hyvinvointitietoa • osaa käyttää työnsä perustana keskeistä terveydenhoitajatyötä ohjaavaa lainsäädäntöä sekä kansallisia ja kansainvälisiä sosiaali- ja terveyspoliittisia asiakirjoja • osaa soveltaa terveydenhoitajatyön eettisiä periaatteita • osaa dokumentoida yksilöiden ja yhteisöjen kanssa tehtävää terveydenhoitajatyötä Ydinsisällöt: • koulu- ja opiskeluterveydenhuollon palvelut, niitä ohjaavat lait ja ohjeet • terveystarkastukset, terveyden seurantamenetelmät, arviointi ja terveyskertomusjärjestelmä • oikea-aikainen tuki ja huolen puheeksi ottaminen • erityisen tuen ja tutkimusten tarpeet ja jatkohoitoon ohjaaminen, lastensuojelu • yksilöllinen ja yhteisöllinen oppilas- ja opiskelijahuolto • murrosiän kehitys • seksuaaliterveys (not translated)

    Assessment methods and criteria

    Arviointi numeerinen HYL/ 5-1. Arviointi tentin perusteella. Osaamista arvioidaan suhteessa opintojen keskivaiheen osaamistavoitteisiin. Arvionnista löytyy tietoa https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/. (not translated)

    Language of instruction

    Tuition in Finnish

    Timing

    24.10.2022 - 18.11.2022

    Enrollment date

    01.03.2022 - 18.03.2022

    Group(s)
    • A49th
    Seats

    0 - 333

    Unit, in charge

    Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajatutkinnot (temkok 5-8) (not translated)

    Teacher(s)

    Inga Klen, Anu Piispanen

    Further information for students

    (Assistentti kirjaa ahot-tekstin tähän) (not translated)

    Programme(s)

    BA in Health Care, Public Health Care

    Unit location

    Helsinki

    Virtual proportion

    1 credits

    Evaluation scale

    0-5

    Exam schedule

    Lukujärjestyksen mukaisesti. Tentin uusinta yleisuusintatenttipäivinä. (not translated)

    Content periodicity

    Opintosuorituksen kuvaus: • Orientaatio opintokokonaisuuteen • Luennot • Mielenterveyden edistäminen kouluterveydenhuollossa -koulutuskokonaisuus (verkkokurssit) • Itsenäinen opiskelu taitopajaa varten • Taitopaja (näön, kuulon ja ryhdin seulonta, päihdeseula, mielialaseula, syömishäiriöseula, terveystarkastuslomakkeet) ja simulaatio (terveystarkastus). • Tentti Luennoilla läsnäolovelvoite. Taitopaja- ja simulaatio-opetuksessa 100% läsnäolovelvoite. (not translated)