Inga Klen
50% Face-to-face, 50% Distance learning
• Kouluterveyskysely. Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos. Saatavilla https://thl.fi/fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/kouluterveyskysely • Terve koululainen. Terve koululainen -hanke. UKK-instituutti. Saatavilla http://www.tervekoululainen.fi/etusivu • Hietanen-Peltola, M. & Korpilahti, U. (toim) 2015. Terveellinen, turvallinen ja hyvinvoiva oppilaitos : Opas ympäristön ja yhteisön monialaiseen tarkastamiseen. Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos. Saatavilla https://www.julkari.fi/handle/10024/126936 • Neuvokas perhe. Saatavilla https://neuvokasperhe.fi/ • Syödään ja opitaan yhdessä -kouluruokailusuositus. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. Opetushallitus ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (2017). Saatavilla https://www.julkari.fi/handle/10024/131834 • Amisbarometri.: https://www.otus.fi/hanke/amisbarometri/ • Lasten ja nuorten terveystapatutkimukset. Saatavilla • Maahanmuuttajalasten, nuorten ja perheiden terveys. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Saatavilla https://thl.fi/fi/web/maahanmuutto-ja-kulttuurinen-moninaisuus/maahanmuutto-ja-hyvinvointi/maahanmuuttajalasten-nuorten-ja-perheiden-terveys (not translated)
Tavoitteet Opiskelija • osaa tukea ja ohjata kouluikäistä ja nuorta osallisuutta vahvistavilla terveyden edistämisen menetelmillä • osaa kannustaa kulttuurisensitiivisesti perhettä vanhemmuudessa ja terveellisten elintapojen edistämisessä • osaa arvioida ja ehkäistä kouluikäisten ja nuorten terveyserojen ja syrjäytymisen syitä ja puuttua niihin • osaa soveltaa erilaisia yksilöiden ja yhteisöjen ohjauksen ja tukemisen menetelmiä vaihtelevissa toimintaympäristöissä, myös sosiaalisessa mediassa Ydinsisällöt: • promotiivinen ja preventiivinen yksilöiden ja yhteisöjen terveyden edistäminen • ikäryhmä- ja yhteisökohtainen hyvinvointitieto • voimavaroja tukevat kulttuurisensitiiviset ja toiminnalliset työmenetelmät erilaisissa toimintaympäristöissä • omahoidon tukeminen ja jatkohoitoon ohjaaminen • turvallinen ja terveellinen koulu- ja opiskeluyhteisö ja –ympäristö • kouluikäisen ja nuoren ravitsemus • lasten ja nuorten tapaturmat (not translated)
Hyväksytty/hylätty. Osaamista arvioidaan suhteessa opintojen keskivaiheen osaamistavoitteisiin. Arvionnista löytyy tietoa https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/. Hyväksytty suoritus edellyttää kirjallisen suunnitelman tekemistä ja terveystottumuspäivään osallistumista sekä verkkotehtävän tekemistä. (not translated)
Tuition in Finnish
24.10.2022 - 18.11.2022
01.03.2022 - 18.03.2022
0 - 333
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajatutkinnot (temkok 5-8) (not translated)
Inga Klen, Anu Piispanen
BA in Health Care, Public Health Care
Helsinki
1 credits
Hyväksytty/Hylätty
Työelämäyhteistyö peruskoulun tai toisen asteen oppilaitoksen kanssa (not translated)
Opintosuorituksen kuvaus: • Itsenäinen opiskelu: lasten ja nuorten tapaturmat • Yksilötehtävä: verkkotehtävä koulun ja oppilaitosten terveydellisten olojen valvonnasta • Ryhmätyöskentely: kirjallinen suunnitelma ja terveystapahtuman järjestäminen koululaisten ja nuorten terveystottumuksista Terveystapahtumassa 100% läsnäolovelvoite. (not translated)