• KVAVK23HKI Expertise in early childhood education in the church KVA0005A20S-3003 13.02.2023-17.03.2023  5 credits  (A52sosv) +-
    Learning outcomes of the course
    Students
    • know how to analyse the theological basis of their work and the principle of pedagogical leadership and create their own theology of early childhood education
    • analyse the theological basis of an office in education as part of their professional identity
    • are familiar with the methods of pedagogy of religion and know how to apply and develop them in child work
    • know how to plan, execute and develop new work methods for early childhood education within the church together with other employees
    • are familiar with the unique characteristics of early childhood education operating environments and know how to carry out multidisciplinary collaboration
    • know how to support inclusion and agency of children and their families in the parish
    • know how to develop church service and devotional life together with families and employees
    Course contents
    • theology of early childhood education, worldview education and pedagogical leadership
    • methods of pedagogy of religion
    • work methods and development of early childhood education within the church
    • expertise of a coordinator for early childhood education and care, task description and related competence needs
    • local, regional and national early childhood education networks
    • children’s spirituality and supporting spiritual growth at church

    Name of lecturer(s)

    Tiina Häkkinen

    Mode of delivery

    Distance learning

    Recommended or required reading

    Suoritettava oppimateriaali: Poulter, S., Ubani, M., Laine, M., & Kallioniemi, A. (toim.) (2021) Lapsenkokoinen katsomuskasvatus. Helsinki: Lasten Keskus. Ubani, M., Poulter, S. & Kallioniemi, A. (toim.) (2015). Uskonto lapsuuden kulttuureissa. Helsinki: Lasten keskus, s. 7-176. LAVA-materiaali (https://evl.fi/plus/seurakuntaelama/kasvatus/lava) Lisämateriaali: Haapasalo, T., Petäjä, H., Vuorelma-Glad, P., Sandén, M., Pulkkinen, H., & Tahvanainen, I. (toim.) (2017). Varhaiskasvatus katsomusten keskellä. Helsinki: Lasten keskus. Hytti, Laura & Lamminmäki-Vartia, Silja & Poulter, Salla (toim.) (2021) Tutkimusmatkoja katsomusten maailmaan – Materiaalia varhaiskasvatuksen katsomuskasvatukseen. https://urn.fi/urn:nbn:fi:oerfi-202209_00024806_7 Yli-Koski-Mustonen, S. (2019) Yhteistyötä koreittain. Seurakunta varhaiskasvatuksen, koulun ja oppilaitoksen kanssa. Helsinki: Lasten Keskus. Kokkonen, J., (toim.) (2018). Kirkon kasvatus vuonna 2030. Kristillisen uskon välittymisen haasteita ja mahdollisuuksia. Kirkon tulevaisuusselonteko 2018. Suomen ev.-lut. kirkon julkaisuja 74. Kirkko ja toiminta. Helsinki: Kirkkohallitus. Menetelmiin liittyvä muu aineisto (not translated)

    Planned learning activities and teaching methods

    Opintojakso toteutuu kokonaan verkossa. Opintojakso sisältää luento-opetusta, lukupiirityöskentelyn, menetelmätyökalupakin kokoaminen, menetelmäseminaarin ja kirkon varhaiskasvatuksen pedagogisen kehittämisen ja johtamisen tulevaisuusverstastyöskentelyn. (not translated)

    Assessment methods and criteria

    Hyväksyttyyn opintojaksosuoritukseen vaaditaan pakollinen osallistuminen seuraavilla opetuskerroilla: 1. orientaatio ja johdantoluento, 2. lukupiiripäivä, 3. katsomuskasvatus- ja pedagogiikkaluento, 4. menetelmäseminaari, 5. työelämäpaneeli, 6. kehittämisen ja johtamisen tulevaisuusverstas Näiden lisäksi opiskelijan tulee tehdä oppimistehtävät hyväksytysti. Arviointi perustuu DIAKin yleisiin arviointikriteereihin. (not translated)

    Language of instruction

    Tuition in Finnish

    Timing

    13.02.2023 - 17.03.2023

    Enrollment date

    19.09.2022 - 09.10.2022

    Group(s)
    • A52sosv
    Seats

    0 - 50

    Unit, in charge

    Koulutus (not translated)

    Teacher(s)

    Tiina Häkkinen, Ilona Kontinen

    Further information for students

    Opintojakso etenee viiden viikon oppimisprosessina, joka koostuu viikoittain vaihtuvista teemoista ja oppimistehtävistä. (not translated)

    Programme(s)

    BA of Social Services, Christian Early Childhood Education and Care

    Unit location

    Helsinki

    Virtual proportion

    5 credits

    Evaluation scale

    Hyväksytty/Hylätty

    Completion alternatives

    Opintojakson vaihtoehtoinen suoritustapa tarkoittaa ensisijaisesti opinnollistamista, josta on sovittava ennen opintojakson alkua vastuulehtorin ja opinto-ohjaajan kanssa. Opiskelija voi hakea opintojaksosta ahotia aikaisemmin hankitun kirkon varhaiskasvatuksen työkokemuksen ja alaan liittyvän aikaisemman koulutuksen perusteella. Ahot-päätökseen vaaditaan opintojakson tavoitteisiin liittyvää osaamista ja sen osoittamista. (not translated)

    Work placement(s)

    Opintojaksolla voidaan tehdä yhteistyötä Suomen ev.lut. kirkon seurakuntien kanssa. (not translated)

    Students use of time and load

    Opintojakso toteutuu viisi viikkoa kestävänä etenevänä prosessina. Opiskelijan tulee sitoutua opintojakson etenemisaikatauluun. 1 op tarkoittaa 27 tunnin opiskelijan työpanosta. (not translated)

    Content periodicity

    Viikko 1 Kirkon varhaiskasvatus Viikko 2 Katsomuskasvatus Viikot 3-4 Pedagogiset menetelmät Viikko 5 Pedagoginen kehittäminen ja johtaminen (not translated)