LKEVS21DIAK Lasten kaltoinkohtelun ehkäisy ja vähentäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: LKE0005A20S-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.03.2021 - 17.03.2021
Ajoitus
20.09.2021 - 05.11.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
- Satu Keisala
- Tarja Isomäki
Ryhmät
-
DiakDiak yhteinen
Tavoitteet
Opiskelija
- tunnistaa kaltoinkohtelun muotojen negatiiviset vaikutukset ja ylisukupolvisuuden
- tietää lapsen ja nuoren psyykkisen trauman mekanismin
- ymmärtää suojaavien tekijöiden merkityksen lapsen ja nuoren kehityksen kannalta
- tuntee monialaisen ja -ammatillisen yhteistyön mahdollisuudet kaltoinkohtelun tunnistamisessa ja varhaisessa puuttumisessa
- osaa erilaisia työmenetelmiä ja -käytäntöjä, joilla voidaan ehkäistä ja vähentää lasten kaltoinkohtelua ja sen ylisukupolvista siirtymistä
- osaa erilaisia työmenetelmiä ja -käytäntöjä, jotka vahvistavat lapsen ja nuoren resilienssiä.
Sisältö
- kaltoinkohtelun muodot
- kaltoinkohtelun vaikutukset lapsen ja nuoren kehitykseen
- lapsen ja nuoren psyykkisen trauman merkitykset
- lapsen ja nuoren kehitystä suojaavat tekijät
- lasten ja nuorten kaltoinkohtelun ehkäisemisen ja vähentämisen työmenetelmät ja -käytännöt
- lapsen ja nuoren resilienssin vahvistamisen työmenetelmät ja -käytännöt
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu Diakle-oppimisympäristössä 20.09. - 05.11.2021. Opintojakso sisältää neljä aikaan sidottua webinaaria, etäjaksot sisältävät itsenäistä työskentelyä sekä loppukeskusteluun valmistautumisen. Opintojakson lopussa opiskelija palauttaa oppimistehtävän, joka toteutetaan joko kirjallisena tai ääni- ja/tai videotallenteena. Tarkempi tehtävän ohjeistus ja arviointikriteerit Diaklessa.
Aika ja paikka
Webinaarit tapahtuvat Collaboratessa.
Aloituswebinaari heti opintojakson alussa. Webinaarit 2 ja 3 noin viikon välein tästä ja päätöswebinaari opintojakson viimeisellä viikolla. Katso tarkemmat ajankohdat, kun lukujärjestykset julkaistaan opiskelijoille.
Opintojakson lopussa opiskelija palauttaa yksilötehtävän.
Oppimateriaalit
Opintojaksolla vaadittava oppimateriaalia ja lisämateriaali löytyvät Diaklesta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijat voivat halutessaan hyödyntää tehtävän tekemisessä työelämätahoja.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opiskelija palauttaa yksilötehtävän opintojakson päätösajankohtaan, 5.11.2021 mennessä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä on 27 h / opintopiste.
Sisällön jaksotus
Aloituswebinaari heti opintojakson alussa. Webinaarit 2 ja 3 noin viikon välein tästä ja päätöswebinaari opintojakson viimeisellä viikolla. Katso tarkemmat ajankohdat, kun lukujärjestykset julkaistaan opiskelijoille.
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelijan osaamisen arvioinnissa käytetään loppuvaiheen osaamisen kriteerejä. https://www.diak.fi/wp-content/uploads/2017/12/Diak_Osaamisen_arviointikriteerit_AMK.pdf
Opintojakson arviointi perustuu kirjalliseen tehtävään sekä webinaareihin ja yhteiseen ryhmäkeskusteluun osallistumiseen.
Kirjallisen oppimistehtävän arviointi 1 - 5
ARVIOINNIN KRITEERIT
- tehtävässä on vastattu kaikkiin vaadittuihin kysymyksiin
- opiskelija osoittaa perehtyneisyyttä vaadittavaan lähdemateriaaliin
- opiskelija osoittaa perehtyneisyyttä valitsemansa näkökulman (varhaiskasvatus, perhetyö, sijaishuolto jne.) lähdemateriaaliin
- tehtävä on rakenteeltaan jäsentynyt, sisällöltään looginen ja kirjoitusasultaan ammatillinen
- lähdepohjainen sekä omaan ammatilliseen ajatteluun / kokemuksiin / toimintaan pohjautuva pohdinta ovat hyvässä dialogissa
Arviointiasteikko
0-5