Siirry suoraan sisältöön

LKEVS21DIAK Lasten kaltoinkohtelun ehkäisy ja vähentäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: LKE0005A20S-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.03.2021 - 17.03.2021

Ajoitus

20.09.2021 - 05.11.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosionomitutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 50

Koulutus

  • Sosionomi (AMK)
  • Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
  • Sosionomi (AMK), diakoniatyö
  • Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö

Opettaja

  • Satu Keisala
  • Tarja Isomäki

Ryhmät

  • Diak
    Diak yhteinen

Tavoitteet

Opiskelija
- tunnistaa kaltoinkohtelun muotojen negatiiviset vaikutukset ja ylisukupolvisuuden
- tietää lapsen ja nuoren psyykkisen trauman mekanismin
- ymmärtää suojaavien tekijöiden merkityksen lapsen ja nuoren kehityksen kannalta
- tuntee monialaisen ja -ammatillisen yhteistyön mahdollisuudet kaltoinkohtelun tunnistamisessa ja varhaisessa puuttumisessa
- osaa erilaisia työmenetelmiä ja -käytäntöjä, joilla voidaan ehkäistä ja vähentää lasten kaltoinkohtelua ja sen ylisukupolvista siirtymistä
- osaa erilaisia työmenetelmiä ja -käytäntöjä, jotka vahvistavat lapsen ja nuoren resilienssiä.

Sisältö

- kaltoinkohtelun muodot
- kaltoinkohtelun vaikutukset lapsen ja nuoren kehitykseen
- lapsen ja nuoren psyykkisen trauman merkitykset
- lapsen ja nuoren kehitystä suojaavat tekijät
- lasten ja nuorten kaltoinkohtelun ehkäisemisen ja vähentämisen työmenetelmät ja -käytännöt
- lapsen ja nuoren resilienssin vahvistamisen työmenetelmät ja -käytännöt

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu Diakle-oppimisympäristössä 20.09. - 05.11.2021. Opintojakso sisältää neljä aikaan sidottua webinaaria, etäjaksot sisältävät itsenäistä työskentelyä sekä loppukeskusteluun valmistautumisen. Opintojakson lopussa opiskelija palauttaa oppimistehtävän, joka toteutetaan joko kirjallisena tai ääni- ja/tai videotallenteena. Tarkempi tehtävän ohjeistus ja arviointikriteerit Diaklessa.

Aika ja paikka

Webinaarit tapahtuvat Collaboratessa.
Aloituswebinaari heti opintojakson alussa. Webinaarit 2 ja 3 noin viikon välein tästä ja päätöswebinaari opintojakson viimeisellä viikolla. Katso tarkemmat ajankohdat, kun lukujärjestykset julkaistaan opiskelijoille.

Opintojakson lopussa opiskelija palauttaa yksilötehtävän.

Oppimateriaalit

Opintojaksolla vaadittava oppimateriaalia ja lisämateriaali löytyvät Diaklesta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijat voivat halutessaan hyödyntää tehtävän tekemisessä työelämätahoja.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opiskelija palauttaa yksilötehtävän opintojakson päätösajankohtaan, 5.11.2021 mennessä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä on 27 h / opintopiste.

Sisällön jaksotus

Aloituswebinaari heti opintojakson alussa. Webinaarit 2 ja 3 noin viikon välein tästä ja päätöswebinaari opintojakson viimeisellä viikolla. Katso tarkemmat ajankohdat, kun lukujärjestykset julkaistaan opiskelijoille.

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelijan osaamisen arvioinnissa käytetään loppuvaiheen osaamisen kriteerejä. https://www.diak.fi/wp-content/uploads/2017/12/Diak_Osaamisen_arviointikriteerit_AMK.pdf

Opintojakson arviointi perustuu kirjalliseen tehtävään sekä webinaareihin ja yhteiseen ryhmäkeskusteluun osallistumiseen.

Kirjallisen oppimistehtävän arviointi 1 - 5

ARVIOINNIN KRITEERIT

- tehtävässä on vastattu kaikkiin vaadittuihin kysymyksiin
- opiskelija osoittaa perehtyneisyyttä vaadittavaan lähdemateriaaliin
- opiskelija osoittaa perehtyneisyyttä valitsemansa näkökulman (varhaiskasvatus, perhetyö, sijaishuolto jne.) lähdemateriaaliin
- tehtävä on rakenteeltaan jäsentynyt, sisällöltään looginen ja kirjoitusasultaan ammatillinen
- lähdepohjainen sekä omaan ammatilliseen ajatteluun / kokemuksiin / toimintaan pohjautuva pohdinta ovat hyvässä dialogissa

Arviointiasteikko

0-5