• MUU01MS22PMK Finnish society, social security and service system MUU0105A20S-3023 10.10.2022-02.12.2022  5 credits  (E53sosd, ...) +-
    Learning outcomes of the course
    Students
    • know how to analyse the sections of welfare
    • know how to analyse the state of Finnish welfare and differences in welfare
    • are familiar with changes in the Finnish society, welfare state and way of life
    • know how to analyse the basis of social policies and which fields social work is carried out in
    • are familiar with the basics of social legislation
    • are familiar with income security and social insurance
    • know how to analyse the service system that promotes welfare and social safety
    • are familiar with key changes in social and health services as well as service development programmes and projects
    • know how to analyse the customer’s/patient’s position and rights in the social services and healthcare service system.
    Course contents
    • sections of welfare
    • differences in welfare
    • development of the Finnish society and welfare state and changes in the way of life
    • basis of social policies
    • basics of social legislation
    • income security and social insurance
    • a service system that promotes welfare and social safety
    • changes, development programmes and projects and renewal challenges in social and healthcare services
    • the customer’s/patient’s position and rights in the social and healthcare service system

    Name of lecturer(s)

    Taina Heino

    Mode of delivery

    Face-to-face

    Recommended or required reading

    Tentitään: Kestilä, L., Karvonen, S., & Aalto, A. (2019). Suomalaisten hyvinvointi 2018. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Sivut 3-186. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-256-7 Tiimitehtävässä käytetään seuraavia pakollisia lähteitä: 1. Sosiaali- ja terveysministeriö. (i.a.). Sosiaali- ja terveyspalvelut. https://stm.fi/sotepalvelut 2. Kuntien ja Kelan verkkosivut. Oheiskirjallisuuslista Diaklessa. Lisäksi tehtävässä hyödynnetään kirjallisuutta valitun asiakasryhmän mukaisesti. (not translated)

    Planned learning activities and teaching methods

    Opiskelija ymmärtää suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kehityksen ja historian sekä sosiaaliturvan kokonaisrakenteen ja palvelujärjestelmän merkityksen hyvinvoinnille. Keskeisimpiä sisältöjä ovat yhteiskunnan muutos, elämäntavan muutokset, hyvinvointierojen ilmenemismuodot, sosiaalipalvelujen tuottajasektorit, lainsäädäntö. Opiskelija harjaantuu haastattelemaan asiakasta eettisesti kestävällä tavalla ja luomaan hänen tarvettaan vastaavan palvelukartoituksen. Opiskelija kykenee arvioimaan palvelujen ja etuuksien toteutumista sekä niiden merkitystä hyvinvoinnin tukemisessa. Arvioinnissa huomioidaan sekä asiakkaan että ammattilaisen näkökulmat. Opintosuorituksen kuvaus: Opiskelijat perehtyvät luentojen, ennakkomateriaalin, artikkeleiden, verkkokeskustelujen ja vuorovaikutuksellisen kontaktiopetuksen avulla: - hyvinvointivaltion historiaan, sosiaalipolitiikan lähtökohtiin sekä hyvinvoinnin osa-alueisiin - yhteiskunnan ja elämäntavan muutoskausiin - sosiaalilainsäädäntöön, sosiaalipalvelujen tuottajasektoreihin ja sosiaaliturvan kokonaisrakenteeseen Keskustelutehtävässä opiskelijat osallistuvat Diakle-alustalla elämäntapojen muutoksiin ja sukupolviin liittyvään keskutelutehtävään. Verkkotentissä painopisteinä ovat: - suomalaisen hyvinvoinnin tila - hyvinvointierot - hyvinvointiyhteiskunnan muutoshaasteet Tiimitehtävässä tarkastellaan valitun asiakasryhmän edustajan palvelukokemuksia, laaditaan asiakkaalle palvelukartoitus sekä arvioidaan sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten haastattelujen ja kirjallisuuden avulla, miten palvelutarpeeseen on vastattu valitun asiakasryhmän kohdalla. Tehtävät puretaan seminaareissa, joissa hyödynnetään vuorovaikutuksellisia esitysmuotoja. (not translated)

    Assessment methods and criteria

    Tentistä ja tiimitehtävästä tulee numeraalinen arviointi ja keskustelutehtävästä arvosana hyväksytty/täydennettävä. Tarkemmat arviointiperusteet esitellään tehtävänannon yhteydessä. (not translated)

    Language of instruction

    Tuition in Finnish

    Timing

    10.10.2022 - 02.12.2022

    Enrollment date

    01.03.2022 - 18.03.2022

    Group(s)
    • E53sosd
    • E53sos
    Seats

    0 - 333

    Unit, in charge

    Koulutus (not translated)

    Teacher(s)

    Taina Heino, Vesa Vainiomäki

    Further information for students

    Osa opetuksesta voidaan toteuttaa suurryhmissä.
    AHOT toteutetaan DIAKin yhteisten ohjeistusten mukaisesti. (not translated)

    Programme(s)

    BA of Social Services, BA of Social Services, Christian Early Childhood Education and Care, BA of Social Services, Diaconal Work, BA of Social Services, Christian Youth Work

    Unit location

    Pieksämäki

    Evaluation scale

    0-5

    Work placement(s)

    Tiimitehtävässä haastatellaan sosiaali- ja terveyspalvelujen ammattilaisia. (not translated)