• TUMVS22DIAK-sosva Research methods TUM0005Y21S-3003 29.09.2022-31.12.2022  5 credits  (Y53sosva) +-
    Learning outcomes of the course
    The student
    · is able to describe the nature of quantitative and qualitative research as well as the premises of the methodology and philosophy of science.
    · is able to search for and critically evaluate national and international quantitative and qualitative scientific information and apply it to research, development and innovation (RDI) activities in accordance with the defined problem or purpose.
    · is able to justify the most appropriate data acquisition and data analysis methods for the defined problem or purpose.
    · is able to design a plan for RDI activities and embed ethical aspects into the research project.
    · is able to analyse and evaluate the validity and reliability of RDI activities.

    Name of lecturer(s)

    Arja Suikkala

    Mode of delivery

    Distance learning

    Recommended or required reading

    Kirjallisuuskatsaus: Kangasniemi, M., Utriainen, K., Ahonen. S-M., Pietilä, A-M., Jääskeläinen. P. & Liikanen, E. (2013). Kuvaileva kirjallisuuskatsaus: Eteneminen tutkimuskysymyksestä jäsennettyyn tietoon. Hoitotiede 25(4), 291?301. Salminen A. 2011. Mikä kirjallisuuskatsaus? Johdatus kirjallisuuskatsauksen tyyppeihin ja hallintotieteellisiin sovelluksiin. Vaasan yliopiston julkaisuja. Vaasa. https://www.univaasa.fi/materiaali/pdf/isbn_978-952-476-349-3.pdf Stolt, M., Axelin, A. & Suhonen, R. (toim.) (2016). Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. (2. korjattu painos). Turun yliopisto. Laadullinen tutkimusmenetelmä: Puusa, A., Juuti, P. & Aaltio, I. (2020). Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. Gaudeamus. Ryynänen, S., Rannikko, A., Hakoköngäs, E., Hohenthal, J., Hänninen, V., Hätilä, J., . . . Varjonen, S. (2021). Tutkiva mielikuvitus: Luovat, osallistuvat ja toiminnalliset tutkimusmenetelmät yhteiskuntatieteissä. Gaudeamus. Tuomi, J. & Sarajärvi, A. (2018). Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi (Uud.lait.). Kustannusosakeyhtiö Tammi. Määrällinen tutkimusmenetelmä: Heikkilä, T. (2014). Tilastollinen tutkimus. Edita. Nummenmaa, L., Holopainen, M., Pulkkinen, P. & Kimpimäki, K. (2014). Tilastollisten menetelmien perusteet (1. p.). Sanoma Pro. Tähtinen, J., Laakkonen, E., Broberg, M. & Tähtinen, R. (2020). Tilastollisen aineiston käsittelyn ja tulkinnan perusteita (2. uudistettu painos.). Turun yliopiston kasvatustieteiden laitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-8091-8 Muu Diaklessa osoitettu materiaali. (not translated)

    Planned learning activities and teaching methods

    Sisältö: 1) Tutkimukselliset lähestymistavat - lähtökohtia kehittämiseen 2) Kirjallisuuskatsaus (tutkimuskysymyksen asettaminen, PICO-menetelmä, hakustrategia, kirjallisuushaku) 3) Laadullinen (kvalitatiivinen) tutkimus (tutkimusasetelma, tutkimuskysymyksen asettaminen, otosstrategia, aineistonkeruu, analyysimenetelmät) 4) Määrällinen (kvantitatiivinen) tutkimus (tutkimusasetelma, tutkimuskysymyksen asettaminen, otosstrategia, aineistonkeruu, analyysimenetelmät 5) Tutkimusetiikka 6) Tutkimuksen luotettavuus Menetelmät: Luentotallenteet Oppimistehtävä kirjallisuuskatsauksesta (palautus 4.12.2022 mennessä) Verkkotentit 6 kpl Itsenäinen työskentely (not translated)

    Assessment methods and criteria

    Verkkotentit (6) arviointiasteikko: 0-5 Kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä: hyväksytty/ hylätty (not translated)

    Language of instruction

    Tuition in Finnish

    Timing

    29.09.2022 - 31.12.2022

    Enrollment date

    01.03.2022 - 18.03.2022

    Group(s)
    • Y53sosva
    Unit, in charge

    Koulutus (not translated)

    Teacher(s)

    Arja Suikkala, Satu Kajander-Unkuri

    Further information for students

    Opiskelijan katsotaan osallistuvan opintojakson opetukseen toteutussuunnitelman vaatimusten mukaisesti, kun hän osallistuu aloitusinfoon ja suorittaa ensimmäisen verkkotentin. (Tutkintosääntö 15§) (not translated)

    Programme(s)

    Effective case management and councelling in social and health services

    Unit location

    Helsinki

    Virtual proportion

    5 credits

    Evaluation scale

    0-5

    Completion alternatives

    Ei valinnaista suoritustapaa (not translated)

    Exam schedule

    Verkossa olevat tentit opiskelijan oman aikataulun mukaisesti Oppimistehtävä kirjallisuuskatsauksesta, palautus 4.12.2022. (not translated)

    Students use of time and load

    Opintojakson aloitusinfo 29.9.2022 klo 15-16 Zoomissa. Aloitusinfo on pakollinen. Opiskelijan katsotaan osallistuvan opintojakson opetukseen toteutussuunnitelman vaatimusten mukaisesti, kun hän osallistuu aloitusinfoon ja suorittaa ensimmäisen verkkotentin. (Tutkintosääntö 15§) Itsenäinen työskentely 131 tuntia: 1) Tutkimukselliset lähestymistavat - lähtökohtia kehittämiseen 8 tuntia 2) Kirjallisuuskatsaus 25 tuntia 3) Laadullinen (kvalitatiivinen) tutkimus 27 tuntia 4) Määrällinen (kvantitatiivinen) tutkimus 27 tuntia 5) Tutkimusetiikka 22 tuntia 6) Tutkimuksen luotettavuus 22 tuntia Tiedonhaun webinaari 3 tuntia (5.10.2022 klo 15-18 Zoomissa) Opintojakson aikana järjestetään QA-tunnit viikoilla 41, 43, 44, 45, 46, 47, 48 tiistaisin klo 15-16, johon opiskelija voi osallistua oman tarpeen mukaan. (not translated)

    Content periodicity

    Opintojakso alkaa 29.9.2022 aloitusinfolla Zoomissa klo 15-16. Aloitusinfo on pakollinen. Opiskelija suorittaa opintojaksoa Diaklessa itsenäisesti edeten seuraavasti: 1) Tutkimukselliset lähestymistavat - lähtökohtia kehittämiseen. Suositus suorittamisen ajankohdaksi 3.10.–9.10.2022. Opiskelijan tulee läpäistä molemmat verkkotentit hyväksytysti, jotta hän pystyy jatkamaan osuuksiin 2) Kirjallisuuskatsaus. 3) Laadullinen (kvalitatiivinen) tutkimus ja 4) Määrällinen (kvantitatiivinen) tutkimus Osuuksien 2, 3 ja 4 suorittamisen suositusajankohta on 10.10.–4.12.2022. Opiskelijan tulee palauttaa kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä viimeistään 4.12.2022 ja suorittaa osuuksien 3 ja 4 verkkotentit hyväksytysti, jotta hän pystyy jatkamaan osuuksiin 5) Tutkimusetiikka ja 6) Tutkimuksen luotettavuus Osuuksien 5 ja 6 suorittamisen suositusajankohta on 5.-31.12.2022. Kun opiskelija on suorittanut kummankin osuuden verkkotentin hyväksytysti, opintojakso päättyy. (not translated)

    Assessment criteria
    Satisfactory

    1: verkkotenttien keskiarvo 50-59.9% oikein 2: verkkotenttien keskiarvo 60-69.9% oikein Kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä: hyväksytty (not translated)

    Good

    3: verkkotenttien keskiarvo 70-79.9% oikein 4: verkkotenttien keskiarvo 80-89.9% oikein Kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä: hyväksytty (not translated)

    Excellent

    5: verkkotenttien keskiarvo 90-100% oikein Kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä: hyväksytty (not translated)