• TUMVS23DIAK-1 Research methods TUM0005Y21S-3004 27.09.2023-31.12.2023  5 credits  (Y-S23termo, ...) +-
    Learning outcomes of the course
    The student
    · is able to describe the nature of quantitative and qualitative research as well as the premises of the methodology and philosophy of science.
    · is able to search for and critically evaluate national and international quantitative and qualitative scientific information and apply it to research, development and innovation (RDI) activities in accordance with the defined problem or purpose.
    · is able to justify the most appropriate data acquisition and data analysis methods for the defined problem or purpose.
    · is able to design a plan for RDI activities and embed ethical aspects into the research project.
    · is able to analyse and evaluate the validity and reliability of RDI activities.

    Name of lecturer(s)

    Arja Suikkala

    Mode of delivery

    Distance learning

    Recommended or required reading

    Kirjallisuuskatsaus: Kangasniemi, M., Utriainen, K., Ahonen. S-M., Pietilä, A-M., Jääskeläinen. P. & Liikanen, E. (2013). Kuvaileva kirjallisuuskatsaus: Eteneminen tutkimuskysymyksestä jäsennettyyn tietoon. Hoitotiede 25(4), 291?301. Salminen A. 2011. Mikä kirjallisuuskatsaus? Johdatus kirjallisuuskatsauksen tyyppeihin ja hallintotieteellisiin sovelluksiin. Vaasan yliopiston julkaisuja. Vaasa. https://www.univaasa.fi/materiaali/pdf/isbn_978-952-476-349-3.pdf Stolt, M., Axelin, A. & Suhonen, R. (toim.) (2016). Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. (2. korjattu painos). Turun yliopisto. Laadullinen tutkimusmenetelmä: Puusa, A., Juuti, P. & Aaltio, I. (2020). Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. Gaudeamus. Ryynänen, S., Rannikko, A., Hakoköngäs, E., Hohenthal, J., Hänninen, V., Hätilä, J., . . . Varjonen, S. (2021). Tutkiva mielikuvitus: Luovat, osallistuvat ja toiminnalliset tutkimusmenetelmät yhteiskuntatieteissä. Gaudeamus. Tuomi, J. & Sarajärvi, A. (2018). Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi (Uud.lait.). Kustannusosakeyhtiö Tammi. Määrällinen tutkimusmenetelmä: Heikkilä, T. (2014). Tilastollinen tutkimus. Edita. Nummenmaa, L., Holopainen, M., Pulkkinen, P. & Kimpimäki, K. (2014). Tilastollisten menetelmien perusteet (1. p.). Sanoma Pro. Tähtinen, J., Laakkonen, E., Broberg, M. & Tähtinen, R. (2020). Tilastollisen aineiston käsittelyn ja tulkinnan perusteita (2. uudistettu painos.). Turun yliopiston kasvatustieteiden laitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-8091-8 Muu Diaklessa osoitettu materiaali. (not translated)

    Planned learning activities and teaching methods

    1) Kirjallisuuskatsaus (tutkimuskysymyksen asettaminen, hakustrategia, kirjallisuushaku) 2) Laadullinen (kvalitatiivinen) tutkimus (tutkimusasetelma, tutkimuskysymyksen asettaminen, otosstrategia, aineistonkeruu, analyysimenetelmät) 3) Määrällinen (kvantitatiivinen) tutkimus (tutkimusasetelma, tutkimuskysymyksen asettaminen, otosstrategia, aineistonkeruu, analyysimenetelmät 4) Tutkimusetiikka 5) Tutkimuksen luotettavuus Menetelmät: Opintojakson infoluento Avainluennot 5 kpl Luentotallenteet Oppimistehtävä kirjallisuuskatsauksesta (palautus 3.12.2023 mennessä) Verkkotentit 4 kpl Itsenäinen työskentely (not translated)

    Assessment methods and criteria

    Verkkotentit (4) arviointiasteikko: 0-5 Kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä: hyväksytty/ hylätty Opintojakson arvosana muodostuu neljän verkkotentin keskiarvosta. Vaihtoehtoinen suoritustapa (soveltava kirjallinen tehtävä): 0-5 Diakin arviointikriteerien mukaisesti (https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/) Vaihtoehtoisen suoritustavan valinneilla opintojakson kokonaisarvosana muodostuu kirjallisen tehtävän ja kahden verkkotentin keskiarvosta. (not translated)

    Language of instruction

    Tuition in Finnish

    Timing

    27.09.2023 - 31.12.2023

    Enrollment date

    01.03.2023 - 19.03.2023

    Group(s)
    • Y-S23termo
    • Y-S23ttk
    Unit, in charge

    MasterSchool (not translated)

    Teacher(s)

    Arja Suikkala, Satu Kajander-Unkuri, Lena Segler-Heikkilä, Eveliina Hellas

    Further information for students

    Opiskelijan katsotaan osallistuvan opintojakson opetukseen toteutussuunnitelman vaatimusten mukaisesti, kun hän osallistuu aloitusinfoon ja suorittaa ensimmäisen verkkotentin. (Tutkintosääntö 15§) (not translated)

    Programme(s)

    Interdisciplinary and Collaborative Leadership, Master’s Degree in Development of Interpreting Practices

    Unit location

    Diak joint implementation

    Virtual proportion

    5 credits

    Evaluation scale

    0-5

    Completion alternatives

    Laadullisen ja määrällisen tutkimusmenetelmien verkkotenttien (2 kpl) vaihtoehtoisena suoritustapana opiskelija voi tehdä kirjallisen soveltavan tehtävän. (not translated)

    Exam schedule

    Verkossa olevat tentit opiskelijan oman aikataulun mukaisesti Oppimistehtävä kirjallisuuskatsauksesta, palautus 3.12.2023. Vaihtoehtoisen suoritustavan valinneilla kirjallisen tehtävän palautus 31.12.2023. (not translated)

    Students use of time and load

    Opintojakson aloitusinfo 27.9.2023 klo 15-16 Zoomissa. Aloitusinfo on pakollinen. Opiskelijan katsotaan osallistuvan opintojakson opetukseen toteutussuunnitelman vaatimusten mukaisesti, kun hän osallistuu aloitusinfoon ja suorittaa ensimmäisen verkkotentin. (Tutkintosääntö 15§) Avainluennot Zoomissa: 4.10. klo 15-16 10.10. klo 15-16 23.10. klo 15-16 24.10. klo 15-16 31.10. klo 15-16 Itsenäinen työskentely 129 tuntia: 1) Kirjallisuuskatsaus 27 tuntia 2) Laadullinen (kvalitatiivinen) tutkimus 27 tuntia 3) Määrällinen (kvantitatiivinen) tutkimus 27 tuntia 4) Tutkimusetiikka 24 tuntia 5) Tutkimuksen luotettavuus 24 tuntia Opintojakson aikana järjestetään Zoomissa QA-tunnit viikoilla 45-48 tiistaisin klo 15-16, johon opiskelija voi osallistua oman tarpeen mukaan. (not translated)

    Content periodicity

    Opintojakso alkaa 27.9.2022 aloitusinfolla Zoomissa klo 15-16. Aloitusinfo on pakollinen. Opiskelija suorittaa opintojaksoa Diaklessa itsenäisesti edeten seuraavasti: 1) Kirjallisuuskatsaus (oppimistehtävän palautus 3.12. mennessä) 2) Laadullinen (kvalitatiivinen) tutkimus 3) Määrällinen (kvantitatiivinen) tutkimus 4) Tutkimusetiikka 5) Tutkimuksen luotettavuus (not translated)

    Assessment criteria
    Satisfactory

    1: verkkotenttien keskiarvo 50-59.9% oikein 2: verkkotenttien keskiarvo 60-69.9% oikein Kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä: hyväksytty (not translated)

    Good

    3: verkkotenttien keskiarvo 70-79.9% oikein 4: verkkotenttien keskiarvo 80-89.9% oikein Kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä: hyväksytty (not translated)

    Excellent

    5: verkkotenttien keskiarvo 90-100% oikein Kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä: hyväksytty (not translated)