Siirry suoraan sisältöön

TUT3PS21TKU Tutkimus ja kehittäminen 3 *** (TUT31 Opinnäytetyön käsikirjoitus) (4 op)

Toteutuksen tunnus: TUT3104A11H-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.03.2021 - 17.03.2021

Ajoitus

09.08.2021 - 17.12.2021

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tulkkaustutkinnot ja kielet

Kampus

Turku

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 100

Koulutus

  • Tulkki (AMK), viittomakieli ja tulkkaus

Opettaja

  • Katri Huovinen
  • Gun-Viol Vik
  • Sampo Sivula
  • Satu Holm

Ryhmät

  • G45vtk
    G45vtk

Opetusmenetelmät

Tarkennetut tavoitteet
•osaa perustaa esittämänsä väitteetä lähdekirjallisuudessa esitettyyn tutkittuun tietoon
•osaa toimintatutkimuksen perusperiaatteet
•osaa perustella väitteet laadullisin ja/tai määrällisin kriteerein
•osaa tilastoinnin perusperiaatteet
•osaa laatia realistisen aikataulutuksen työlleen ja pitäytyä siinä
•osaa dokumentoida työtään siten, että se etenee selvästi istuntojen välillä
•osaa valmistautua ryhmämuotoisiin ohjauskeskusteluihin ja keskittyä olennaisiin asioihin
•osaa keskustella työstään ja sen etenemisestä selkeästi ohjaajan kanssa ja tehdä omia johtopäätöksiä sekä ratkaisuja

Tarkennetut ydinsisällöt
•opinnäytetyön toteutus tutkimus- tai kehittämistehtävänä
?tutkivan ammattikäytännön ja informaatiolukutaidon soveltaminen ammatillisessa käytännössä
?ammatillisen tiedon käyttö eettisiä periaatteita noudattaen

•kvantitatiiviset ja kvalitatiiviset analyysimenetelmät?mittaaminen, aineiston kuvailu ja tulkinta, taulukot
?tekstiaineiston analyysi, prosessiarviointi, realistinen arviointimalli
?toiminnallisten opinnäytetöiden analysointi

•projekti- ja tuotekehitysprosessi
?dokumentointi ja päiväkirjat

•tutkimuskirjoittaminen prosessina
?opinnäytetyön kirjallinen raportointi ja ohjeet, julkistamisen ja tiedottamisen suunnittelu

•välipalaute

Pedagoginen toteutus
Opiskelijan työ opintojen tässä vaiheessa on ensisijaisesti itsenäistä työskentelyä ja opinnäytetyön toteutusta, johon annetaan yksilöllistä ohjausta erityisesti suomen kielen tutkimuskirjoittamisessa sekä ryhmäohjausta. Tutkimus- ja kehittämistyön aineistojen keruuseen (tutkimusluvat, sopimukset, kenttätyön pelisäännöt) kerrataan tällä jaksolla.

Jakso sisältää lähiopetusta opinnäytetyön aineiston analyysimenetelmistä (Diakin yhteiset menetelmäpajat), suomen kielen kirjoittamisprosessin ohjausta, suomen kielen välipalautteen sekä seminaarityöskentelyä.

Opinnäytetyön toteutusvaiheessa pienryhmämuotoinen ohjaus seminaareissa on keskeistä. Opiskelijoiden tulee hyödyntää myös vertaisohjausta ja keskustella työstään opponoijien kanssa.Ohjausta järjestetään prosessina, jolloin ohjaustilanteessa käsitellään aina kunkin opiskelijan esille tuomaa ja kirjallisesti tuottamaa tutkimus- ja kehittämistyön vaihetta tai ongelmaa.

Opiskelijoita kannustetaan tutkimusaineistojen pienryhmätyönä tapahtuvaan keräämiseen ja/tai yhteisten opinnäytetöiden tuottamiseen, esimerkiksi Diakin sisällä toisen koulutusohjelman opiskelijoiden kanssa. Pienryhmätyöskentelyn ja/tai yhteisen opinnäytetyön tuottamisen pelisäännöistä keskustellaan opiskelijoiden kanssa etukäteen.

Lähiopetuksen sisällöt:

Aloitusistunnossa annetaan ohjeistukset ja kerrataan tutkimusetiikkaan, -lupiin, -sopimuksiin- ja -aineiston keruuseen liittyvät asiat.

Opiskelija osallistuu joihonkin viidestä menetelmäpajasta työnsä luonteen mukaisesti. Pajoissa käsitellään joko kirjallisuuskatsausta, tilastollisten aineistojen käyttöä& kyselyjä, havainnointia & haastatteluja, valokuván & videon käyttöä (=tekijänoikeudet) tai toiminallisten opinnäytetöiden toteuttamista. Pajoista saa ohjausta aineiston hankintaan ja analysointiin. Opiskelijat saavat myös atk-puolelta opetusta ja tukea mm. tekstin asemointiin ja sivunumerointien oikeaan merkitsemiseen. Opintojaksolla opiskelijat saavat ohjausta suomen kielen kirjoittamisprosessiin, ja tuotettuaan n. 20 sivua tekstiä opinnäytetyötään varten jakson aikana, he saavat välipalautteen ja osviittaa kirjoittamisen jatkamiseen suomen kielen lehtorilta. Tässä vaiheessa on myös hyvä esitellä opinnäytetyön käsikirjoitus seminaarissa.

Menetelmäpajat ovat koko Diakin yhteiset ja kukin paja toteutetaan useamman kerran lukukaudessa. Pajoihin voi osallistua ac:lla. Omia kysymyksiä/kommentoitavia aineistoja voi lähettää pajojej nvetäjille viimeistään viikkoa ennen pajaa.

Atk, sivunumerointiklinikka

Atk-opettaja järjestää sivunumerointiklinikan, jossa kerrataan sivunumeroinnin periaatteet ja ohjeet. Lisäksi opiskelijat saavat ohjausta oman opinnäytetyönsä sivunumerointiin. Sivunumerointiklinikan aikataulusta ilmoitetaan lukujärjestyksessä.

Suomen kielen kirjoittamisprosessi ja välipalaute

Opinäytetyön tekijät saavat suomen kielen lehtoreilta kirjoittamisprosessin aloittamiseen ja ylläpitoon ohjausta, sillä pelkän inspiraation odottamiseen ei opinnäytetyön kirjoittamisessa voi turvautua. Lisäksi suomen kielen lehtori antaa työstä välipalautetta, opiskelija voi palauttaa opinnäytetyön käsikirjoituksen tarkastukseen myös suomen kielen lehtorille. Välipalautetta annetaan 5-10 tekstisivusta, ja palautekeskustelun kesto on tunti /opinnäytetyö.

Yleistä

Lisäksi opiskelijoita ohjataan käyttämään erilaisia työelämän ympäristöjä tutkimus- ja kehittämistehtävän toteuttamisessa. Opiskelija voi vierailla työelämään kuuluvan tutkimuskohdeympäristön lisäksi esim. erilaisissa tieteellisissä kirjastoissa, tutkimuslaitoksissa ja julkisen hallinnon toimipaikoissa.

Tekijänoikeudet kuuluvat eettiseen osaamiseen, ja niihin saadaan opastusta tällä jaksolla.

Opinnäytetyön toteutuessa opiskelijan työpaikalla on syytä tarkistaa tutkimusetiikkaan liittyvät kysymykset ja opiskelijan mahdollisesta opiskelija/työntekijäroolista aiheutuvat seuraukset tutkimus- ja kehittämistyön toteutukselle.

Opiskelijat saavat tarvittaessa lisää ohjausta tiedonhankintaan informaatikolta sekä mahdollisuuksien mukaan myös tieteelliseen/tutkimusviestintään, tietotekniikkaan ja eri menetelmiin opettajilta oppituntien yhteydessä sopimalla.

Oppimistehtävät
Opinnäytetyön käsikirjoitus

Opinnäytetyön käsikirjoitus on opinnäytetyön suunnitelmaa seuraava suoritus. Sen on tarkoitus olla valmiin opinnäytetyön kaksi tai useampi lukua. Tekstisivuja on noin 20, työn kokonaisrakenne on hahmottunut, vaikkei kaikissa luvuissa olisi vielä valmista tekstiä. Opinnäytetyön käsikirjoitusseminaarissa kerrotaan, missä vaiheessa OT-prosessi on, mitä ongelmia sillä hetkellä on vastassa, sekä mihin kysymyksiin erityisesti halutaan keskustelua ja palautetta seminaarissa. Opinnäytetyöstä kannattaa seminaarissa esitellä ne luvut, jotka käsittelevät oman aineiston keräämistä ja analyysiä. Myös kehittämistyöhön suuntautuneet opinnäytetyöt sisältävät usein jonkin aineistonkeruun (haastattelut, kyselylomakkeet) ja aineiston käsittelyn. Nämä asiat ovat harvoin opiskelijoille tuttuja ja seminaarityöskentely ja menetelmäpajat antavat tukea juuri näihin haastaviin kohtiin.

Työhön tulee aina liittää kansilehti, sisällysluettelo ja lähdeluettelo. Sisällysluettelo ei ole tässä vaiheessa lopullinen, mutta se antaa lukijoille viitteitä työn rakenteesta ja opinnäytetyön kokonaisuudesta.

Opinnäytetyökäsikirjoitus palautetaan Fronterilla ohjaajalle, opponenteille ja suomen kielen lehtoreille tarkistettavaksi ja kommentoitavaksi.

Osallistuminen lähiopetukseen ja työpajoihin

Osallistuminen menetelmäpajoihin

Osallistuminen ot-seminaariin

- hyväksyttävän opinnäytetyökäsikirjoituksen esittäminen (n. 20 sivua) seminaarissa

- hyväksyttävän opinnäytetyökäsikirjoituksen osan opponointi seminaarissa

- osallistuminen suomen kielen ohjaukseen ja välipalautteeseen

Oppimistehtävien palautuspäivät
Ks. Fronterilta

Oppimateriaalit

Ei varsinaisesti yhteistä suoritettavaa kirjallisuutta, aihekohtainen materiaali.
Oheismateriaali
Opinnäytetyössä käytettävää kirjallisuudessa tulee olla lähteitä seuraavilta osa-alueilta:
•tutkimuskirjallisuus
•ammattikirjallisuus
•tutkimus- ja kehittämistyön kirjallisuus
•projektityön kirjallisuus
•tuotekehittelyn kirjallisuus
•tutkimus- ja kehittämistyön menetelmät
•tutkimuksen luotettavuuteen liittyvä kirjallisuus
•tutkimusetiikka

Virtuaaliopetus ja taltioinnit
Tutkimus ja kehittäminen I -opintokokonaisuuden materiaali on käytettävissä Fronter-alustalla. Lisäksi opinnäytetyöhuoneessa on käytettävissä muitakin opinnäytetyöprosessia tukevia videotallenteita sekä hyviä menetelmälinkkejä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Keskusteltava vastuulehtorin kanssa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opinnäytetyön aiheet liittyvät useimmiten suoraan tulkkausalan työelämään ja DIAKin oppimisympäristöihin tai hankkeisiin/tutkimusohjelmiin. Opinnäytetyöllä on yleensä työelämän edustaja antamassa tukea ja ohjausta opinnäytetyöhön. Opiskelija on tehnyt työelämän yhteistyökumppanin kanssa opinnäytetyön työelämäsopimuksen, jonka pohja löytyy esim. Fronterin Ohjeet ja lomakkeet -kohdasta.

Kansainvälisyys

Ks. sisällöt.

Sisällön jaksotus

Oppimisvaihe: Tutkimus- ja kehittämistoiminnan toteutus. Opinnäytetyön valmistelu- ja tekovaihe.
Opiskelija on esitellyt Tutkimus ja kehittäminen2 -opintojaksolla oman opinnäytetyönsä idepaperin ja suunnitelman seminaarissa ja tehnyt tiedonhankintasuunnitelman työtään varten. Seminaarityöskentely jatkuu ja limittyy opetuksen kanssa yhteisiin sessioihin AC:lla tai läsnäosallistumisena. Opiskelijan työ opintojen tässä vaiheessa on ensisijaisesti itsenäistä työskentelyä ja opinnäytetyön toteutusta (aineiston keruu, aineiston analyssi), johon annetaan yksilöllistä ohjausta erityisesti suomen kielen tutkimuskirjoittamisessa sekä ryhmäohjausta. Tutkimus- ja kehittämistyön aineistojen keruuseen liittyviä asioita (tutkimusluvat, sopimukset, kenttätyön pelisäännöt) kerrataan tällä jaksolla.
Jakso sisältää lähiopetusta opinnäytetyön aineiston keruusta ja analyysimenetelmistä (mentelmäpajat), suomen kielen kirjoittamisprosessin ohjausta, suomen kielen välipalautteen sekä seminaarityöskentelyä.
Opinnäytetyön toteutusvaiheessa pienryhmämuotoinen ohjaus seminaareissa on keskeistä. Opiskelijoiden tulee hyödyntää myös vertaisohjausta ja keskustella työstään opponoijien kanssa. Ohjausta järjestetään prosessina, jolloin ohjaustilanteessa käsitellään aina kunkin opiskelijan esille tuomaa ja kirjallisesti tuottamaa tutkimus- ja kehittämistyön vaihetta tai ongelmaa.
Opiskelijoita kannustetaan tutkimusaineistojen pienryhmätyönä tapahtuvaan keräämiseen ja/tai yhteisten opinnäytetöiden tuottamiseen, esimerkiksi Diakin sisällä toisen koulutusohjelman opiskelijoiden kanssa. Pienryhmätyöskentelyn ja/tai yhteisen opinnäytetyön tuottamisen pelisäännöistä keskustellaan opiskelijoiden kanssa etukäteen.
Tämä jakso rakentuu aiempien Tutkimus ja kehittäminen 1 ja 2 pohjalle. Kurssin alussa kerrataan TUT2 jakson sisältö lyhyesti ja palautetaan mieleen metodiopetuksen sisällöt. Kurssin aikana opiskelijat tekevät opinnäytetyötään.
Tutkimus- ja kehittämistyön opinnot muodostuvat Diakissa neljästä opintokokonaisuudesta, jotka toteutuvat vaiheittain alkaen toisesta lukukaudesta ja jatkuen opintojen loppuun. Opiskelija tekee tutkimus- ja kehittämistyön opintojen yhteydessä opinnäytetyönsä. Opintojaksosta toiseen siirryttäessä on tärkeää, että edellisen opintojakson sisältöjä kerrataan ja syvennetään.
Seuraava tutkimus- ja kehittämistyön jakso (TUT4) toteutuu 8. eli viimeisenä lukukautena, jonka aikana opiskelija toteuttaa ja viimeistelee opinnäytetyönsä. Opintojaksoissa keskitytään opinnäytetyön prosessin laadukkaaseen toteutumiseen, kuitenkin niin, että opetuksessa ja ohjauksessa huomioidaan myös tutkimus- ja kehittämistyön yleisten ammatillisten valmiuksien saavuttaminen.
Tutkimus- ja kehittämistyön opinnot, oppimisvaiheet ja siihen sisältyvän opinnäytetyön vaiheet opintojaksoina:

Tutkimus ja kehittäminen1, 5 op (2. lukukausi):

Oppimisvaihe: Tutkivan ammatillisuuden lähtökohdat

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan sekä tieteellisen tutkimuksen perusteet

Aiheen valinnan pohdinta alkaa osana muita opintoja.


Tutkimus ja kehittäminen2, 5 op (5. lukukausi)

Oppimisvaihe: Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu ja menetelmät.

Opinnäytetyön suunnitelman vahvistaminen.


Tutkimus ja kehittäminen3, 5 op (7. lukukausi):

Oppimisvaihe: Tutkimus- ja kehittämistoiminnan toteutus.

Opinnäytetyön valmistelu- ja tekovaihe.


Tutkimus ja kehittäminen4, 5 op (8. lukukausi):

Oppimisvaihe: Tutkimus- ja kehittämistoiminnan raportointi, esittäminen ja julkistaminen.

Opinnäytetyön raportin kirjoittaminen, esittäminen ja julkistaminen.

Opinnäytetyöseminaareista yleistä

Opinnäytetyöseminaari on ryhmä opiskelijoita, joka kokoontuu säännöllisesti ja joka työstää opinnäytetöitään. Seminaaria ohjaa yksi tai useampi opettaja. Seminaareihin ilmoittaudutaan Fronterin opinnäytetyöhuoneessa aina viikkoa ennen seminaaria palauttamalla seminaarissa esiteltävä työ seminaarin palautuskansiooon. Seminaarit kokoontuvat noin kerran kuukaudessa (ks. Fronter tai lukujärjestys). Opinnäytetöiden ohjaus tapahtuu pääasiassa seminaareissa. Erityisesti työn ollessa loppuvaiheessa on kuitenkin usein tarvetta henkilökohtaiseen ohjaukseen. Seminaarityöskentely kestää noin kolme lukukautta. Seminaariin liittyvät suoritukset ja vaiheet ovat järjestyksessä 1) ideapaperi, 2) opinnäytetyön suunnitelma, 3) opinnäytetyön käsikirjoitus, 4) esitarkastukseen tuotava OT (julkistamisseminaari) sekä 5) lopullinen valmis työ tulostettuna ja sähköisessä muodossa.

Diakin opas Kohti tutkivaa ammattikäytäntöä on tärkeä opas seminaareissa. Oppaan ohjeet kuuluvat seminaarissa esiteltävien töiden vaatimuksiin. Asetteluissa noudatetaan Tutkivan ja kehittävän osaamisen opasta. Oletusarvona on, että opiskelija tutustuu itse omatoimisesti oppaisiin. Niiden herättämät kysymykset voidaan käydä läpi seminaaritapaamisissa tai Fronterin -keskustelupalstalla. Opiskelijan oman oikeusturvan kannalta on tärkeää tutustua Diakin opinto-oppaaseen ja tutkintosääntöön. Ne määrittelevät paitsi vaatimuksia, myös opiskelijan oikeuksia.

Opintojen vaihe
Neljännen vuoden syksy

Lisätietoja opiskelijoille

AHOT
Ei varsinaisesti aiemmin opitun tunnistamista ellei opiskelijalla ole entuudestaan opinnäytetyötä, josta voidaan hyväksilukea esim. jotain osia. Näin opinnäytetyön työmäärää voidaan vähentää ja opiskelija voi tehdä opinnäytetyön pienemmällä (tai jo valmiilla aineistolla).

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty / hylätty (tarvittaessa täydennettävä).
Oppimistehtävien arviointi:
Valmiin opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät Kohti tutkivaa ammattikäytäntöä -oppaasta (2010) s. 81-85. Opiskelijan tulee huomioida, että valmiin työn arvioinnissa otetaan huomioon opinnäytetyön eteneminen prosessina ja yhteistyö ohjaajien ja työelämän kanssa myös aikaisempien kurssien aikana.

Arviointiasteikko

0-5