Jari Helminen
Distance learning
Opintojakson keskeinen kirjallisuus Alahuhta, M. & Niemelä, E. (2017). Paljon sosiaali- ja terveyspalveluita käyttävien asiakkaiden palveluiden toteutuminen - työntekijöiden ja johtavien viranhaltijoiden haastattelututkimus. Sosiaalilääketieteellinen Aikakauslehti 54:2107, s. 6–17. https://doi.org/10.23990/sa.60620 Isola, A., Kaartinen, H., Leemann, L., Lääperi, R., Schneider, T., Valtasi, S. & Keto-Tokoi, A. (2017). Mitä osallisuus on? Osallisuuden viitekehystä rakentamassa. (Työ-paperi33/2017). Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-917-0 Ristikari, T., Törmäkangas, L., Lappi, A., Haapakorva, P., Kiilakoski, T., Merikukka, M., Hautakoski, A., Pekkarinen, E. & Gussler, M. (2016). Suomi nuorten kasvuympä-ristönä – 25 vuoden seuranta vuonna 1987 syntyneistä nuorista aikuisista. (Raportti 9). Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. http://www.julkari.fi/handle/10024/130947 Saari, J. (2015). Huono-osaiset. Elämän edellytykset yhteiskunnan pohjalla. Gaudea-mus. Linkki e-kirjaan (Ellibs-kokoelma, lataus HAKA-tunnuksella). Painettu version teoksesta Diakin kirjastossa. https://diak.finna.fi/Record/diana.106172 Lisäksi opintojaksolla käytetään vaihtoehtoista kirjallisuutta ja tutkimusta, jonka opiskelija valitsee oppimistehtäviensä sisällön perusteella. (not translated)
- Verkkovälitteinen opetus ja ohjaus (Zoom) - Ohjattu itsenäinen työskentely (ennakko-oppimistehtävä ja oppimistehtävä) - Ryhmätyöskentely (oppimistehtävä) - Muu yhteistoiminnallinen työskentely ja osaamisen jakaminen opintojakson opiskelijoiden välillä (not translated)
Opintojakson arviointi perustuu Diakonia-ammattikorkeakoulun YAMK-tutkintoohjelmien yhteisiin arviointikriteereihin. Diakonia-ammattikorkeakoulu. (10.1.2020). Diakonia-ammattikorkeakoulu, osaamisen yleiset arviointikriteerit YAMK-tutkinnot. Vaativuustaso IV, YAMK (NQF7). Saatavilla https://www.diak.fi/wp-con-tent/uploads/2021/04/Diak_yleiset_osaamisen_arviointikriteerit_2020_YAMK_ERKO.pdf Opintojakso arvioidaan numeerisesti (1-5) Opintojakson arvosana perustuu opintojakson oppimistehtävän arviointiin. (not translated)
Tuition in Finnish
22.08.2022 - 07.10.2022
01.03.2022 - 18.03.2022
Koulutus (not translated)
Jari Helminen, Hannu Piiroinen
Opintojakson osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida globaaleja ja paikallisia yhteiskunnallisia muutoksia ja eriarvoisuuteen vaikuttavia tekijöitä
- analysoida syrjäytymiseen ja osallisuuteen liittyviä käsitteitä ja prosesseja
- analysoida kompleksisia ilmiöitä ja ilmiöiden keskinäisriippuvuuksia
- soveltaa ja kehittää osallisuutta edistäviä menetelmiä sosiaali- ja terveys-alan työssä ja asiakas- ja palveluohjauksessa (not translated)
Effective case management and councelling in social and health services
Helsinki
5 credits
0-5
Opintojakso on mahdollista suorittaa käyttäen työn ja / tai tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (TKI) opinnollistamista. Opiskelija suorittaa opintojakson ennakko-oppimistehtävän ja oppimistehtävän joko omassa työssä, vapaaehtoistoiminnassa ja / tai esimerkiksi Diakonia-ammattikorkeakoulun hankkeessa. Opiskelija tekee lomakkeen "Opinnollistamisen suunnitelma TKI-toiminnassa ja työelämäyhteistyössä": https://www.diak.fi/wp-content/uploads/2021/08/Opinnollistamisen-suunnitelma-TKi-toiminnassa_230821.pdf Lomake toimii vaihtoehtoisen suoritustavan suunnitelmana ja sopimuksena. Ennakko-oppimistehtävän ja oppimistehtävä tehdään kiinteässä yhteydessä työhön ja / TKI-toimintaan; olennaista on myös vahvan yhteyden luominen tutkimukseen ja ammatilliseen tietoon. (not translated)
Opintojakson ennakko-oppimistehtävä ja oppimistehtävä linkittyvät sosiaali- ja terveysalan työyhteisöihin, esimerkiksi opintojakson osallistujan omaan työhön - Ennakko-oppimistehtävä: Huono-osaisuus ja palveluiden sekä tuen tarpeiden tunnistaminen (opiskelijakohtaisesti tehtävä ennakko-oppimistehtävä) - Oppimistehtävä: Tapauskuvaus eriarvoisuuteen ja huono-osaisuuteen vaikuttavista tekijöistä (opiskelijaryhmänä tehtävä oppimistehtävä) (not translated)
Opintojakson laajuus on 5 op (5 x 26,7 tuntia) = 133,5 tuntia. - Aikaan sidottu opetus ja ohjaus sekä niihin liittyvä työskentely (Zoom) 0,5 op - Ennakko-oppimistehtävä ja siihen liittyvä tutkimukseen ja kirjallisuuteen perehtyminen sekä itsenäinen työskentely 1 op - Oppimistehtävä, ryhmätyöskentely ja siihen liittyvät vertaiskeskustelut sekä tutkimukseen ja kirjallisuuteen perehtyminen 3 op - Oman oppimisen arviointi ja reflektio 0,5 op (not translated)
- 23.8.2022 klo 16.15–18 (opetus) - 29.8.2022 ennakko-oppimistehtävän palautus - 31.8.2022 15–18 (opetus) - 14.9.2022 klo 16–17 (oppimistehtävän ohjaus) - 29.9.2022 klo 16.15–18 (opetus) - 29.9.2022 oppimistehtävän palautus (not translated)