Siirry suoraan sisältöön

YHT1MS21HKI (SHA) Sosiaali-, terveys- ja kirkon alan etiikka ja ammatillisuus (4 op)

Toteutuksen tunnus: YHT1004A20S-3030

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.03.2021 - 17.03.2021

Ajoitus

16.08.2021 - 17.12.2021

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

75 % Lähiopetus, 25 % Etäopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajatutkinnot (temkok 1-4)

Kampus

Helsinki

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 200

Koulutus

  • Sairaanhoitaja (AMK)

Opettaja

  • Riikka Tuominen
  • Vilhelmiina Vuori
  • Liisa Hannus

Ryhmät

  • A51sha
    A51sha

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa jäsentää ammatillisuuden monitieteelliset lähtökohdat ja tulevaisuuden muutoshaasteet
- tietää oman ammattialan historian ja keskeiset käsitteet
- osaa analysoida eettisen toimintansa taustalla olevia ihmiskäsityksiä ja arvoja
- tietää Diakin arvopohjan ja perustehtävän koulutusjärjestelmässä
- osaa kirjoittaa opiskeluun liittyviä lähdepohjaisia tekstejä

Sisältö

- keskeisimmät sosiaali-, terveys- ja kirkon alan taustatieteet ja ammattialojen käsitteet
- ammattien historia, nykytila ja tulevaisuus
- ammattialojen yhteiset eettiset lähtökohdat
- Diakin arvopohja
- lähteiden käyttö tekstissä, kielioppaat ja oikeakielisyys

Opetusmenetelmät

Tavoitteet
- osaa jäsentää ammatillisuuden monitieteellisiä lähtökohtia ja tulevaisuuden muutoshaasteita
- tietää oman alan historian ja keskeiset käsitteet
- osaa analysoida eettisen toimintansa taustalla olevia ihmiskäsityksiä ja arvoja
- tietää Diakin arvopohjan ja perustehtävän koulutusjärjestelmässä
- osaa kirjoittaa opiskeluun liittyviä lähdepohjaisia tekstejä

Ydinsisällöt
- keskeisimmät sosiaali-, terveys- ja kirkon alan taustatieteet ja keskeiset käsitteet
- ammattien historia, nykytila ja tulevaisuus
- sairaanhoitajan ammatti ja sen erityispiirteet
- ammattialojen yhteiset eettiset lähtökohdat, Diakin arvopohja
- hoitotyön arvot, periaatteet sekä eettiset ohjeet
- sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten ammattieettiset ohjeet
- eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely
- autonomia ja itsemääräämisoikeus
- ihmisarvo ja ihmisoikeudet
- potilasturvallisuus (Terveydenhuoltolaki)
- palveluammatin periaatteet
- kestävä kehitys, materiaalien käyttö, kierrättäminen ja hävittäminen, kustannustietoisuus
- lähteiden käyttö tekstissä, kielioppaat ja oikeakielisyys

•Suoritus antaa perustan opiskelijan eettiselle- ja ammattieettiselle osaamiselle ja kasvulle, sekä alan historian, nykypäivän ja tulevaisuuden jäsentämiselle. Suorituksessa esille tulevat ilmiöt ja teemat laajenevat, syvenevät ja konkretisoituvat myöhempien opintojen teoria- ja harjoittelujaksojen aikana.
•Suoritukseen kuuluu myös kirjallisen viestinnän opetus, josta saadut valmiudet konkretisoituvat kirjallisessa oppimistehtävässä ja vahvistuvat opintojen myöhemmissä kirjallisessa suorituksissa.
•Lähijaksot ovat vuorovaikutteisia ja sisältävät erilaisia dialogeja, reflektioita, ryhmätyöskentelyjä ja ohjausta. Opiskelijoilta edellytetään aktiivista osallistumista lähijaksojen toimintaan. Etäjaksoilla opiskelijat työstävät oppimistehtäväänsä. Opiskelijat saavat ohjausta sekä ammattialan että suomen kielen ja viestinnän opettajilta.
•Opiskelijat kirjoittavat oppimistehtävänä ammatillisuutta ja etiikkaa käsittelevän lähteistetyn esseen.
•Kirjoittamalla oppimistehtävää opiskelijat jäsentävät lukemaansa, poimivat siitä keskeiset näkökulmat sekä analysoivat ja pohtivat lukemaansa oman koulutusalansa näkökulmasta. Opiskelijat yhdistävät omia kokemuksiaan ja havaintojaan teoriatietoon.
•Tehtävän avulla opiskelijat osoittavat Sosiaali-, terveys- ja kirkonalan ammatillisuus ja etiikka -suorituksen tavoitteiden ja sisällön mukaisen osaamisensa

Opintojakso koostuu;
- Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen sekä
- kirjallisena oppimistehtävänä ammatillisen oppimistehtävän kirjoittaminen.

Oppimateriaalit

KAIKILLE YHTEINEN MATERIAALI
- Lähiopetuksen materiaali
- Jokin seuraavista (1-3):
1. Juujärvi, S., Myyry, L., & Pesso, K. (2007). Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. (Sivut 7 - 102, 131 - 266). Helsinki: Tammi.
2. Leino-Kilpi, H. & Välimäki, M. (2003 tai uudempi). Etiikka hoitotyössä. (Luvut 3 - 6.) Helsinki: WSOY, Sanoma Pro.
3. Sarvimäki, A., Stenbock-Hult, B. & Nieminen, P. (2009). Hoitotyön etiikka. Helsinki: Edita.
L 785/1992. Laki potilaan asemasta ja oikeuksista. Saatavilla http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19920785
L 812/2000 Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista. Saatavilla http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2000/20000812

LISÄKSI ALAKOHTAINEN MATERIAALI
Terveysala
- Sairaanhoitajaliitto (1996). Sairaanhoitajan eettiset ohjeet.
- Terveydenhoitajaliitto (2017). Terveydenhoitajan eettiset suositukset.
- Terveysalan eettiset periaatteet (Etenen sivuilta näkökulmia terveysalan ajankohtaisiin kysymyksiin)
- L 559/1994. Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä.
- Yelissairaanhoitajan (180 op) osaamisvaatimukset. 2020.

Sosiaaliala
- Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet
- Sosionomin osaamisvaatimukset ja kompetenssit
- Särkelä, A. (2001) tai uudempi. Välittäminen ammattina. Tampere: Vastapaino.

Sairaanhoitaja-diakonissa-opiskelijat suorittavat lisäksi:
- Diakoniatyöntekijöiden liitto ja Diak (2016). Diakoniatyöntekijän eettiset ohjeet.
-Kirkon ammattien ydinosaamiskuvaukset (2020). http://kirkonydinosaaminen.fi/

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelija osallistuu lähiopetukseen, osallistuu oman oppimistehtävän ohjaukseen, perehtyy itsenäisesti opiskelumateriaaliin ja työstää kirjallista oppimistehtävää. 1 op = 26,7 h opiskelijan työtä

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso ei edellytä aiempia opintoja.

AHOT: Toteutuu opinto-ohjaajan kanssa käytävän HOPS-keskustelun mukaisesti. Opintojakso voidaan ahotoida vain, mikäli opiskelijalla on osoittaa osaaminen aikaisempien korkeakouluopintojen kautta.

Lisätiedot

Opintojaksoa ei ahotoida.

Sosionomi (AMK), diakoniatyö / sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö / sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus -koulutusten osalta opintojaksoon sisältyy 2 op kirkon alan opintoja (Diakonian ja kristillisen kasvatuksen ammatilliset lähtökohdat).

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kirjallinen oppimistehtävä arvioidaan Diakin arviointikriteerien mukaisesti. Opiskelija osoittaa tehtävässä tavoitteiden ja sisällön osaamista oman ammattialansa näkökulmasta sekä hyvää kirjallisen viestinnän osaamista.

Arviointiasteikko

0-5