• Ethics and expertise in the social, health and church sectors YHT1004A20S-3052 23.01.2023-10.03.2023  4 credits  (A54sos) +-
    Learning outcomes of the course
    Students
    - know how to analyse the multidisciplinary basis of expertise and the challenging changes of the future
    - are familiar with the history and central concepts of their professional field
    - know how to analyse the view of humans and values behind their ethical actions
    - are familiar with Diak’s values and basic task in the education system
    - know how to produce study-related texts based on source materials
    Course contents
    - central underlying sciences and concepts in the social, health and church sectors
    - the history, current state and future of the professions
    - the shared ethical basis of the professions, Diak’s value basis
    - how to use sources in texts, language guides and grammatical correctness
    Further information
    Opintojaksoa ei ahotoida.

    Sosionomi (AMK), diakoniatyö / sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö / sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus -koulutusten osalta opintojaksoon sisältyy 2 op kirkon alan opintoja (Diakonian ja kristillisen kasvatuksen ammatilliset lähtökohdat). (not translated)

    Name of lecturer(s)

    Sanna-Maija Kohonen

    Mode of delivery

    75% Face-to-face, 25% Distance learning

    Recommended or required reading

    KAIKILLE YHTEINEN, PAKOLLINEN MATERIAALI TERVEYSALAN OPISKELIJOILLE: 1. Lähiopetuksen materiaali 2. Jokin seuraavista (1-3): 2a. Juujärvi, S., Myyry, L., & Pesso, K. (2007). Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. (Sivut 7 –102, 131–266). Tammi. 2b. Leino-Kilpi, H., & Välimäki, M. (2003 tai uudempi). Etiikka hoitotyössä. (Luvut 3.–6.) WSOY. 2c. Sarvimäki, A., Stenbock-Hult, B., & Nieminen, P. (2009). Hoitotyön etiikka. Edita. L 785/1992. Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 17.8.1992/785. http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19920785 L 812/2000 Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 22.9.2000/812. http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2000/20000812 LISÄKSI ALAKOHTAINEN MATERIAALI TERVEYSALAN OPISKELIJOILLE: 1. Sairaanhoitajaliitto (2021). Sairaanhoitajien eettiset ohjeet. https://sairaanhoitajat.fi/ammatti-ja-osaaminen/kollegiaalisuus-ja-ammattietiikka/ 2. Terveydenhoitajaliitto (2017). Terveydenhoitajan eettiset suositukset. https://www.terveydenhoitajaliitto.fi/ammatti/terveydenhoitajan_eettiset_suositukset 3. Terveysalan eettiset periaatteet (Etenen sivuilta näkökulmia terveysalan ajankohtaisiin kysymyksiin) 4. L 559/1994. Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä 28.6.1994/559. https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940559 Sairaanhoitaja-diakonissa-opiskelijoille lisäksi: 5. Diakoniatyöntekijöiden liitto. (2016). Diakoniatyöntekijän eettiset ohjeet. Diakoniatyöntekijöiden Liitto. https://www.dtl.fi/media/dtl_eettisetohjeet_2016.pdf 6. Suomen ev.lut. kirkko. (2020). Kirkon ammattien ydinosaamiskuvaukset. http://kirkonydinosaaminen.fi/ KAIKILLE YHTEINEN, PAKOLLINEN MATERIAALI SOSIAALIALAN OPISKELIJOILLE: 1. Lähiopetuksen materiaali (soveltuvin osin mm. arvot, ammattietiikka, ammatillisuus) 2a. Juujärvi, S., Myyry, L. & Pesso, K. (2007) tai uudempi. Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Tammi. S. 7 - 102, 131 - 266. Katso saatavuus Diakin kirjastossa. TAI 2b. Särkelä, A. (2001) tai uudempi. Välittäminen ammattina. Vastapaino. Katso saatavuus Diakin kirjastossa. Saatavilla myös verkkojulkaisuna (2011), kts. sama linkki. 3. Sosionomikoulutuksen kompetenssikuvaus 4. Arki, arvot ja etiikka. Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. 2017 LISÄKSI ALAKOHTAINEN MATERIAALI KIRKON ALAN OPISKELIJOILLE: Diakonit: • Diakoniatyöntekijän eettiset ohjeet, https://www.dtl.fi/ammatilliset-asiat/suositukset-ja-ohjeet.html • Kirkon ammattien yhteinen ydinosaamiskuvaus, https://evl.fi/plus/koulutus-ja-tyoelama/kirkon-ammatit/kirkon-tyontekijan-ydinosaaminen/ydinosaamiskuvaukset-pdf-muodossa • Diakonian viranhaltijan ydinosaamiskuvaus, https://evl.fi/plus/koulutus-ja-tyoelama/kirkon-ammatit/kirkon-tyontekijan-ydinosaaminen/ydinosaamiskuvaukset-pdf-muodossa Kirkon nuorisotyönohjaajat: • Kirkon nuorisotyönohjaajan eettiset ohjeet, http://www.knt.fi/liitto/perustietoa/eettiset-ohjeet/ • Kirkon ammattien yhteinen ydinosaamiskuvaus, https://evl.fi/plus/koulutus-ja-tyoelama/kirkon-ammatit/kirkon-tyontekijan-ydinosaaminen/ydinosaamiskuvaukset-pdf-muodossa • Kirkon nuorisotyönohjaajan ydinosaamiskuvaus, https://evl.fi/plus/koulutus-ja-tyoelama/kirkon-ammatit/kirkon-tyontekijan-ydinosaaminen/ydinosaamiskuvaukset-pdf-muodossa Kirkon varhaiskasvatuksen ohjaajat: • Kirkon varhaiskasvatuksen ohjaajan eettiset ohjeet, http://www.knt.fi/liitto/perustietoa/eettiset-ohjeet/ • Kirkon ammattien yhteinen ydinosaamiskuvaus, https://evl.fi/plus/koulutus-ja-tyoelama/kirkon-ammatit/kirkon-tyontekijan-ydinosaaminen/ydinosaamiskuvaukset-pdf-muodossa • Kirkon varhaiskasvatuksen ohjaajan ydinosaamiskuvaus, https://evl.fi/plus/koulutus-ja-tyoelama/kirkon-ammatit/kirkon-tyontekijan-ydinosaaminen/ydinosaamiskuvaukset-pdf-muodossa (not translated)

    Planned learning activities and teaching methods

    Ydinsisällöt: - keskeisimmät sosiaali-, terveys- ja kirkon alan taustatieteet ja keskeiset käsitteet - ammattien historia, nykytila ja tulevaisuus - sairaanhoitajan ammatti ja sen erityispiirteet (terveysala) - sosionomin ammatti ja sosionomien sijoittuminen sosiaalialan työkentälle (sosiaaliala) - kirkon nuorisotyönohjaajan, varhaiskasvatuksen ohjaajan ja diakonin ammatit ja niiden erityispiirteet (kirkon ala) - ammattialojen yhteiset eettiset lähtökohdat, Diakin arvopohja - hoitotyön arvot, periaatteet sekä eettiset ohjeet (terveysala) - sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten ammattieettiset ohjeet - eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely - autonomia ja itsemääräämisoikeus - ihmisarvo ja ihmisoikeudet - potilasturvallisuus (Terveydenhuoltolaki) (terveysala) - palveluammatin periaatteet - kestävä kehitys, materiaalien käyttö, kierrättäminen ja hävittäminen, kustannustietoisuus - lähteiden käyttö tekstissä, kielioppaat ja oikeakielisyys • Opintojakson suoritus antaa perustan opiskelijan eettiselle ja ammattieettiselle osaamiselle ja kasvulle, sekä alan historian, nykypäivän ja tulevaisuuden jäsentämiselle. Suorituksessa esille tulevat ilmiöt ja teemat laajenevat, syvenevät ja konkretisoituvat myöhempien opintojen teoria- ja harjoittelujaksojen aikana. •Suoritukseen kuuluu myös kirjallisen viestinnän opetus, josta saadut valmiudet konkretisoituvat kirjallisessa oppimistehtävässä ja vahvistuvat opintojen myöhemmissä kirjallisessa suorituksissa. •Opiskelijat kirjoittavat oppimistehtävänä ammatillisuutta ja etiikkaa käsittelevän lähteistetyn esseen. •Kirjoittamalla oppimistehtävää opiskelijat jäsentävät lukemaansa, poimivat siitä keskeiset näkökulmat sekä analysoivat ja pohtivat lukemaansa oman koulutusalansa näkökulmasta. Opiskelijat yhdistävät omia kokemuksiaan ja havaintojaan teoriatietoon. •Tehtävän avulla opiskelijat osoittavat Sosiaali-, terveys- ja kirkonalan ammatillisuus ja etiikka -suorituksen tavoitteiden ja sisällön mukaisen osaamisensa Opintojakson suoritus: - aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen - kirjallisen viestinnän tehtävien suoritus - kirjallisen oppimistehtävän tekeminen (josta jakson arvosana) (not translated)

    Assessment methods and criteria

    Kirjallinen oppimistehtävä arvioidaan Diakin arviointikriteerien mukaisesti. Opiskelija osoittaa tehtävässä tavoitteiden ja sisällön osaamista oman ammattialansa näkökulmasta sekä hyvää kirjallisen viestinnän osaamista. (not translated)

    Language of instruction

    Tuition in Finnish

    Timing

    23.01.2023 - 10.03.2023

    Enrollment date

    19.09.2022 - 09.10.2022

    Group(s)
    • A54sos
    Seats

    0 - 333

    Unit, in charge

    Sosionomitutkinnot (not translated)

    Teacher(s)

    Sanna-Maija Kohonen, Mia Mäkinen, Sampo Sivula

    Further information for students

    AHOT: Opintojakso voidaan ahotoida vain, mikäli opiskelijalla on osoittaa osaaminen aikaisempien korkeakouluopintojen kautta. (not translated)

    Programme(s)

    BA of Social Services

    Unit location

    Helsinki

    Virtual proportion

    1 credits

    Evaluation scale

    0-5

    Students use of time and load

    Opiskelija osallistuu lähiopetukseen, osallistuu oman oppimistehtävän ohjaukseen, perehtyy itsenäisesti opiskelumateriaaliin ja työstää kirjallista oppimistehtävää (suomen kielen ja viestinnän tehtävät sekä kirjallinen oppimistehtävä) 1 op = 26,7 h opiskelijan työtä (not translated)