• AKE01MS21PMK Kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus AKE0105A20S-3013 30.08.2021-15.10.2021  5 op  (E51sosd, ...) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija
    - osaa kehittää omia vuorovaikutustaitojaan eettisesti sensitiiviseen, ihmisoikeuksiin sitoutuvaan vuorovaikutustyöhön erilaisten ja erilaisissa elämäntilanteissa olevien ihmisten kanssa
    - ymmärtää asiakkaan moninaisuuden, monikulttuurisuuden sekä elämänhistorian ja -kokemukset kohtaamisen ja toiminnan lähtökohtana
    - osaa käyttää selkokieltä
    - osaa ottaa huomioon turvallisuuteen liittyvät asiat haastavien asiakasryhmien kanssa
    - tuntee ryhmädynamiikkaa ja osaa toimia ryhmässä
    - osaa reflektoida omaa toimintaansa ja vuorovaikutustaitojaan
    Opintojakson sisältö
    - vuorovaikutustaidot
    - alan ammattietiikka
    - moninainen ja monikulttuurinen asiakkuus
    - selkokieli
    - ryhmätoiminta
    - työturvallisuuden perusteet
    - ammatillinen reflektiotaito
    Lisätiedot
    Opintojaksoon sisältyy 2 op kirkon alan opintoja (Diakonian ja kristillisen kasvatuksen ammatilliset lähtökohdat)

    Opettajan/vastuuopettajan nimi

    Atte Kollanus

    Toteutustapa

    80% Lähiopetus, 20% Etäopetus

    Suositeltu ja vaadittava kirjallisuus

    Mönkkönen, K. (2007). Vuorovaikutus : dialoginen asiakastyö. Helsinki: Edita. Katso saatavuus Diakin kirjastossa. tai Mönkkönen, K. (2018) Vuorovaikutus asiakastyössä. Gaudeamus. Kopakkala, A. (2005 tai uudempi). Porukka, jengi, tiimi: ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Helsinki: Edita. Katso saatavuus Diakin kirjastossa. Niemistö, R. (1998 tai uudempi). Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsinki: Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus. Katso saatavuus Diakin kirjastossa. Lamminmäki, R. (2020) Selkokieli sosiaali- ja terveysalalla. Teoksessa Eri tavoin kommunikoivien kohtaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä (s. 27-57). (Diak Opetus 5). Diakonia-ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/handle/10024/344887 Käytä myös YHT1 jakson kirjallisuutta ja ammattieettisiä ohjeita soveltuvin osin: Juujärvi, S., Pesso, K., Myyry, L. & Pesso, K. (2007 tai uudempi). Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Helsinki: Tammi Arki, arvot ja etiikka. Sosiaalialan ammattihenkilöstön ammattieettiset ohjeet. Talentia.

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Lähiopetus ja oppimistehtävät (tiimisopimus, asiakasvuorovaikutus-tiimitehtävä, vuorovaikutus ryhmässä -tiimitehtävä). Jakson lopussa seminaarityöskentelyssä havainnollistetaan luovasti tiimitehtävän case-kuvaukset ja puretaan asiakasvuorovaikutustilanteet keskustellen.

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja -kriteerit (opintojakso)

    Oppimistehtävien arvioinnissa käytetään alkuvaiheen kriteereitä.

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    30.08.2021 - 15.10.2021

    Ilmoittautumisaika

    01.03.2021 - 17.03.2021

    Ryhmä(t)
    • E51sosd
    • E51sos
    Paikkoja

    0 - 100

    Vastuuyksikkö

    Sosionomitutkinnot

    Opettaja(t)

    Atte Kollanus, Pirkko Kärkkäinen, Sirpa Ylönen

    Lisätietoja opiskelijoille

    Lähiopetukseen osallistuminen on välttämätöntä, tiimityöskentely alkaa heti aloitusluennolla.

    Koulutus

    Sosionomi (AMK), Sosionomi (AMK), diakoniatyö

    Toimipiste

    Pieksämäki

    Virtuaaliosuus

    1 op

    Arviointiasteikko

    Hyväksytty/Hylätty

    Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

    Vaihtoehtoinen suoritustapa toteutuu opinto-ohjaajan kanssa ennen jaksoa käydyn HOPS-keskustelun mukaan. Tentti 3 kirjaa sekä 1 artikkeli selkokielestä 1. Mönkkönen, K. (2007). Vuorovaikutus: Dialoginen asiakastyö. Helsinki: Edita. tai Mönkkönen, K. (2018) Vuorovaikutus asiakastyössä. Gaudeamus. 2. Sundell, L. (2014). Työkaverina pelko: Väkivaltariskien ennakointi ja hallinta. Jyväskylä: PS-Kustannus. 3. Toinen seuraavista Kopakkala, A. (2005 tai uudempi). Porukka, jengi, tiimi: Ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen (1.-3. p.). Helsinki: Edita : Suomen psykologiliitto. Niemistö, R. (1998 tai uudempi). Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsinki: Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus. 4. Lamminmäki, R. (2020) Selkokieli sosiaali- ja terveysalalla. Teoksessa Eri tavoin kommunikoivien kohtaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä (s. 27-57). (Diak Opetus 5). Diakonia-ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/handle/10024/344887