• AOS01VS21HKI Ammatillisen osaamisen kehittyminen ja asiantuntijuus, osa I AOS0102Y21S-3001 01.08.2021-31.12.2021  2 op  (Y51termo) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija
    • osaa analysoida kansallisia ja kansainvälisiä osaamisvaatimuksia erilaisissa, jatkuvasti muuttuvissa monialaisissa ympäristöissä.
    • tunnistaa ammatillisen kehittymisen tarpeet, vahvuudet ja painopistealueet sekä laatii henkilökohtaisen kehittämissuunnitelman.
    • on sitoutunut elinikäiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen.
    • edistää ammattieettisiä periaatteita päätöksenteossa ja moniammatillisessa yhteistyössä.
    • kehittää itsensä johtamisen taitoja ja toimii aktiivisesti asiantuntijana alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla.

    Opettajan/vastuuopettajan nimi

    Arja Koski

    Toteutustapa

    Etäopetus

    Suositeltu ja vaadittava kirjallisuus

    Dijkman, B., Mikkonen, I., Roodbol, P. 2019. Older People: Improving Health and Social Care. Focus on the European Core Competences Framework. Springer International Publishing. 10.1007/978-3-319-976 Nummela O., Juujärvi S., Sinervo T., (2019). Competence needs of integrated care in the transition of health care and social Serviceä in Finland. International Journal of Care Coordination 2019, Vol. 22(1) 36–45. http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904124928 Yhtenäiset kiireettömän hoidon perusteet 2019. 2019. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2019:2. Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-4036-9 Opetushallitus, 2019. Osaaminen 2035. Osaamisen ennakointifoorumin ensimmäisiä ennakointituloksia. Raportit ja selvitykset 2019:3. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/osaaminen_2035.pdf Zitting, J., Laulainen, S. & Niiranen, V. 2019. Lähi- ja keskijohdon osaamisvaatimukset sosiaali- ja terveyspalvelujen integraatiossa. Yhteiskuntapolitiikka 84(4), 380-392 http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019091828780

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Syyslukukausi 2021 1. Digistartti 2. Itseohjautuvan oppimisen itsearviointi (Self-Rating Scale for Self-Directed Learning (SRSSDL) Tool 3. Lukukausivastaavan ryhmätapaamiset 4. Itsenäinen työskentely: esittelyvideon tekeminen itsestä ja oma kehittymissuunnitelma 5. Pienryhmän vertaismentorointitapaamiset (3 krt 2t) 6. Opintojakson materiaalien opiskelu

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja -kriteerit (opintojakso)

    Opintojakson arviointi on hyväksytty-hylätty.

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    01.08.2021 - 31.12.2021

    Ryhmä(t)
    • Y51termo
    Vastuuyksikkö

    Koulutus

    Opettaja(t)

    Arja Koski, Arja Suikkala

    Koulutus

    Monialainen ja yhteensovittava johtaminen

    Toimipiste

    Helsinki

    Virtuaaliosuus

    2 op

    Arviointiasteikko

    Hyväksytty/Hylätty

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Syksyllä 2021 opintojakson laajuus on 2 op, joka on 2 x 26,7 tuntia = 53 tuntia.

    Sisällön jaksotus

    Opintojakson toteutus jakautuu koulutuksen aikana kahdelle lukukaudelle: Osa 1. syksy 2021 (2 op) Osa 2. syksy 2022 (3 op). Koko opintojakson tavoitteena on, että opiskelija - osaa analysoida kansallisia ja kansainvälisiä osaamisvaatimuksia erilaisissa, jatkuvasti muuttuvissa monialaisissa ympäristöissä. - tunnistaa omat ammatillisen kehittymisen tarpeet, vahvuudet ja painopistealueet sekä laatii henkilökohtaisen kehittämissuunnitelman. - on sitoutunut elinikäiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen. - edistää ammattieettisiä periaatteita päätöksenteossa ja moniammatillisessa yhteistyössä. - kehittää itsensä johtamisen taitoja ja toimii aktiivisesti asiantuntijana alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Sisällöt ja työskentely opintojaksossa Syksyn 2021 työskentelyssä painottuu opiskelijan omien ammatillisen kehittymisen tarpeiden, vahvuuksien ja painopistealueiden tunnistaminen sekä niiden näkyväksi tekeminen ja oman kehittämissuunnitelman laatiminen. Omien vahvuuksien ja kehittämishaasteiden tunnistaminen oppijana vahvistaa sitoutumista myös elinikäiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen. Ryhmässä toteutuva vertaismentorointi tukee osaltaan osaamisen kehittämistä ja oppimista. Asiantuntijuus, asiantuntijuuden ja osaamisen arviointi ja kehittämistavoitteet vahvistuvat opintojakson ja koko koulutuksen aikana kun opiskelija tutustuu asiantuntijuutta ja osaamista ohjaaviin kansallisiin ja kansainvälisiin säädöksiin ja suosituksiin.

    Arviointikriteerit
    Hyväksytty / Hylätty

    Opintojakso on hyväksytty kun opiskelija on:
    - suorittanut digistartti-kokonaisuuden
    - tehnyt itseohjautuvan oppimisen itsearvioinnin
    - tehnyt esittelyvideon itsestä ja tutustunut opiskelijakollegoiden videoihin sekä käynyt keskustelua vertaisryhmässä
    - laatinut henkilökohtaisen kehittämissuunnitelman
    - työskennellyt pienryhmän vertaismentorointiryhmässä (3 krt á 2 tuntia)
    - opiskellut opintojakson materiaalin