Siirry suoraan sisältöön

ASI02MS23OUL Sosiaali-, terveys - ja kirkonalan palvelujärjestelmä ja toimintaympäristö (2 op)

Toteutuksen tunnus: ASI0202A20S-3030

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.03.2023 - 19.03.2023

Ajoitus

25.09.2023 - 17.12.2023

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Terveysalan tutkinnot

Kampus

Oulu

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 333

Koulutus

  • Sairaanhoitaja (AMK)

Opettaja

  • Tarja Tuovinen-Kakko
  • Terhi Kaakinen

Ajoitusryhmät

  • pienryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • pienryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • OUL-S23sh-lh
    OUL-S23sh-lh
  • OUL-S23sh
    OUL-S23sh

Pienryhmät

  • pienryhmä 1
  • pienryhmä 2
  • 25.09.2023 13:15 - 14:00, ASI02 / Orientaatio
  • 17.10.2023 08:30 - 11:45, ASI02 / Luento
  • 19.10.2023 08:30 - 11:45, ASI02 / Luento
  • 19.10.2023 12:30 - 14:00, ASI02 / Seminaarityön ohjaus
  • 12.12.2023 12:30 - 15:45, ASI02 / Seminaari (pienryhmä 1)
  • 12.12.2023 12:30 - 15:45, ASI02 / Seminaari (pienryhmä 2)

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon toiminnan organisoinnin, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tavat, ohjauksen ja valvonnan
- ymmärtää kirkonalan, kolmannen sektorin ja kansalaisyhteiskunta toiminnan organisoinnin ja toiminnan järjestämisen tavat
- tietää keskeisemmät älykkäät palvelut ja hyvinvointiteknologian sovellukset
- ymmärtää eri toimijoiden merkityksen palveluiden tuottamisessa ja sen laadussa
- osaa jäsentää asiakkaan asemaa ja oikeuksia sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmissä

Sisältö

- sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteet
- ajankohtainen sosiaali- ja terveysalaa koskeva normi-, resurssi- ja informaatio-ohjaus
- kirkon, kolmannen sektorin ja kansalaisyhteiskunnan toiminta
- älykkäät palvelut ja hyvinvointiteknologian sovellukset
- monialainen yhteistyö ja asiakkaiden terveys ja hyvinvointi
- asiakkaan/potilaan oikeudet ja asema palvelujärjestelmissä

Opetusmenetelmät

Tarkennetut tavoitteet:
Opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon toiminnan organisoinnin, palvelujen
tuottamisen ja järjestämisen tavat, ohjauksen ja valvonnan
• ymmärtää kirkonalan, kolmannen sektorin ja kansalaisyhteiskunta toiminnan
organisoinnin ja toiminnan järjestämisen tavat
• tietää keskeisemmät älykkäät palvelut ja hyvinvointiteknologian sovellukset
• ymmärtää eri toimijoiden merkityksen palveluiden tuottamisessa ja sen
laadussa
• osaa jäsentää asiakkaan asemaa ja oikeuksia sosiaali- ja terveydenhuollon
palvelujärjestelmissä

Tarkennetut sisällöt:
• sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteet
• ajankohtainen sosiaali- ja terveysalaa koskeva normi-, resurssi- ja
informaatio-ohjaus
• kirkon, kolmannen sektorin ja kansalaisyhteiskunnan toiminta
• älykkäät palvelut ja hyvinvointiteknologian sovellukset
• monialainen yhteistyö ja asiakkaiden terveys ja hyvinvointi
• asiakkaan/potilaan oikeudet ja asema palvelujärjestelmissä

Opetusmenetelmät:
Opintojakso koostuu lähiopetuksesta sekä kirjallisesta tehtävästä.
Lähiopetusjaksolla opiskelija perehtyy nykyiseen ja tulevaan SOTE- järjestelmään. Opiskelija muodostaa kuvan asiakaslähtöisestä palvelurakennekokonaisuudesta lähiopetusmateriaalin ja itsenäisen työskentelyjakson tehtävän avulla.

Opiskelija tekee kirjallisen oppimistehtävän: ”Palvelujärjestelmä-analyysi” .Viimeisellä lähijaksolla käydään läpi "Palvelujärjestelmä" -tehtävän tuloksia ja monialaisen yhteistyön merkitystä asiakkaiden terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä.

HUOM! Edellä mainittu suoritustapa ei koske keväällä 2023 ryhmää A54sh-lh. Ryhmän kaikki opiskelijat suorittavat jakson tavalla, joka löytyy kohdasta Toteutuksen valinnaiset suoritustavat.

Oppimateriaalit

Suomen evankelisluterilainen kirkko. (i.a.). Etusivu. https://evl.fi/etusivu
Kansalaisfoorumi. (i.a.) Kansalaisyhteiskunta. https://www.kansalaisyhteiskunta.fi/

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. (i.a.). Etusivu. https://thl.fi/fi/

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. (14.5.2020.) Valinnanvapaus. https://thl.fi/fi/web/sote-uudistus/palvelujen-tuottaminen/valinnanvapaus

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. (i.a.). Sotkanet.fi. Tilastotietoja suomalaisten terveydestä ja hyvinvoinnista. https://sotkanet.fi/sotkanet/fi/index

Kansalaisareena, & Kirkkopalvelut. (i.a.). Vapaaehtoistyö.fi. https://vapaaehtoistyo.fi/fi/

Uitto, M. (2016). Vapaaehtoistoiminnan johtaminen ja koordinointi 1/3. Onnistuneet vapaaehtoistoiminnan edellytykset. https://moodle.diak.fi/login/index.php
Uitto, M. (2016). Vapaaehtoistoiminnan johtaminen ja koordinointi 2/3. Vapaaehtoistoiminnan johtaminen. https://moodle.diak.fi/login/index.php
Uitto, M. (2016). Vapaaehtoistoiminnan johtaminen ja koordinointi 3/3. Vapaaehtoistoiminta ja ammatillinen työ - yhteistyötä vai rajanvetoa. https://moodle.diak.fi/login/index.php

L13/2013. Laki sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa. 24.1.2003/13. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030013

Sihto, M., Palosuo, H., Topo, P., Vuorenkoski, L., & Leppo, K. (toim.) (2013). Terveyspolitiikan perusta ja käytännöt. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-245-814-8

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vain A54sh-lh:n suoritustapa (keväällä 2023):

Opiskelija osallistuu alkuinfoon ja luento-opetukseen. Niiden lisäksi hän tenttii sivut 193-361 teoksesta Karvonen, S; Kestilä, L. ja Saikkonen, P. (2022). Suomalaisten hyvinvointi 2022. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.

Teos on saatavilla myös verkossa: https://www.julkari.fi/handle/10024/145692

Esitietovaatimukset

Ei edellytä aiempia opintoja.

Lisätiedot

AHOT 5/2021:
Diakin AHOT-ohjeet ja käytännöt

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty