• ASP02MS21OUL Asiakaslähtöinen kehittäminen ASP0205A15S-3031 20.09.2021-22.10.2021  5 op  (I46sosd) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija
    - osaa uudistaa innovoivasti ja kumppanuuslähtöisesti työelämän ajattelu- ja toimintatapoja
    - osaa analysoida sosiaalisen tuen, kasvatuksen, hoivan ja huolenpidon palveluiden tuottamisen malleja ja järjestymistä yhteiskunnassa
    - osaa soveltaa kirkon-/sosiaali-/terveysalan strategioita asiakastyön kehittämisessä ja toimintaympäristön muutoksen analyysissa
    - osaa käyttää erilaisia asiakas- ja kumppanuuslähtöisiä työelämän kehittämismenetelmiä
    - osaa suunnitella saumattoman palveluketjun asiakkaan sosiaaliturvan ja palvelut yhdistäväksi asiakaslähtöiseksi ja joustavaksi kokonaisuudeksi
    Opintojakson sisältö
    - kansalaisten tasa-arvon ja yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden ajankohtaisanalyysi
    - toimintaympäristön muutosanalyysi
    - kumppanuus- ja asiakaslähtöiset työelämän kehittämisen menetelmät
    - saumattomien palveluketjujen toimintamallit
    Lisätiedot
    AHOT 12/2018
    AHOT toteutetaan DIAKin yhteisten ohjeistusten mukaisesti.

    Opettajan/vastuuopettajan nimi

    Tarja Tuovinen-Kakko

    Toteutustapa

    80% Lähiopetus, 20% Etäopetus

    Suositeltu ja vaadittava kirjallisuus

    TYKES: Hyvinvointia työstä. Kuinka työelämää voi kehittää kestävällä tavalla? TEKES: Matkaopas asiakaslähtöisten sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämiseen (löytyy ladattuna sivun alaosasta) Helsingin yliopisto: Uhka vai mahdollisuus? Moniammattillista yhteistyötä kehittämässä Damos Helsinki: Työ 2040 Skenaarioita työn tulevaisuudesta Leväsluoto,J., Kivisaari.S.(2012). Kohti asiakaslähtöisiä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelumalleja. VTT. Ojala,s., Hautaniemi, A. (2012). Tietotyöntekijän paremmat työmarkkinat? Yhteiskuntapolitiikka. Palsanen, K., & Kääriäinen, A. (2015). Asiakkaiden ja ammattilaisten yhteistoiminnallisen työskentelyn merkitykset ja seuraukset. Janus Sosiaalipolitiikan Ja sosiaalityön Tutkimuksen Aikakauslehti, 23(2).

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus Opintojen tavoitteena on, että opiskelija yhteistyössä kuunnellen työelämää ja asiakasta kehittää toimintamalleja ja toimintakäytäntöjä joustaviksi kokonaisuuksiksi. Opintosuorituksen kuvaus Opinnot koostuvat 1) orientaatiosta, 2) oppimistehtävän ohjauksista ja 3) loppuseminaarista. Tehtävä on tiimitehtävä. Opintojen alussa opiskelijat muodostavat tiimit oppimistehtävää varten. Tiimit täyttävät ja palauttavat tiimisopimuksen ennen tiimityöskentelyn alkua. Tehtävässä on mahdollisuus jatkaa jo Työelämäosaaminen (4op) opintojaksossa valittua ilmiötä, projektia, hanketta tai yritysideaa eteenpäin. Oppimistehtävää varten opiskelijat valitsevat ja soveltavat erilaisia kumppanuuslähtöisiä työelämän kehittämismenetelmiä.

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja -kriteerit (opintojakso)

    Tehtävä arvioidaan arvosanalla 1-5/täydennettävä. Opiskelija vahvistaa osallistumisensa opintoihin palauttamalla tiimisopimuksen.

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    20.09.2021 - 22.10.2021

    Ilmoittautumisaika

    01.03.2021 - 17.03.2021

    Ryhmä(t)
    • I46sosd
    Paikkoja

    0 - 100

    Vastuuyksikkö

    Sosionomitutkinnot (temkok 1-3)

    Opettaja(t)

    Tarja Tuovinen-Kakko, Sirpa Salmela

    Koulutus

    Sosionomi (AMK), diakoniatyö

    Toimipiste

    Oulu

    Virtuaaliosuus

    1 op

    Arviointiasteikko

    0-5

    Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

    Vaihtoehtoisista suoritustavoista sovitaan hops-keskustelussa opon kanssa. Vaihtoehtoisesta suoritustavasta on sovittava myös toteutuksen vastuuopettajan kanssa. Opinnot voi suorittaa työelämäyhteistyössä mikäli opintojakson tavoitteet ko. työelämäyhteistyössä täyttyvät. Työelämäyhteistyössä suoritetuista opinnoista tulee tehdä opintokokonaisuudesta vaadittava raportti ja toimittaa se vastuuopettajalle.

    Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

    Opiskelijoita kehotetaan ottamaan oppimistehtävää varten yhteyttä työelämäkumppaneihin niin että oppimistehtävä vastaisi työelämän tarpeita. Diakin hankkeita ja työelämäkumppaneita on mahdollista löytää esim. OSKE -torilta ja muita kanavia pitikin. Myös opiskelijoiden työ- ja harjoittelupaikat voivat toimia työelämäkumppaneina oppimistehtävssä. Oppimistehtävään liittyvistä työelämäyhteyksistä tulee sopia toteutuksen vastuuopettajan kanssa. Opetus on osa osallistavaa ja tutkivaa kehittämistoimintaa.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Ammatilliset opinnot tai vastaavat tiedot tulee olla suoritettuna.

    Arviointikriteerit
    Hyväksytty / Hylätty

    Oppimistehtävän arviointikriteerit löytyvät MoodleRoomsista.
    Opiskelijoiden aktiivisuutta MoodleRoomsissa seurataan ja se vaikuttaa opintojakson arviointiin.