• ATI02MK23TKU Asiakkaiden kommunikointitavat ATI0205A19H-3005 20.03.2023-26.05.2023  5 op  (G53vip) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija
    - ymmärtää kielenkehityksen vaiheet ja poikkeamat siinä
    - tuntee eri asiakasryhmien käyttämiä keskeisimpiä kommunikointimenetelmiä
    - osaa kommunikoida eri kommunikointimenetelmillä perustasolla
    - tuntee kielellisesti epäsymmetristen vuorovaikutustilanteiden piirteitä
    - osaa toimia vastuullisena kommunikointikumppanina
    Edeltävä osaaminen
    Opintojakson suorittaminen ei edellytä aikaisempaa osaamista.
    Opintojakson sisältö
    - tyypillinen ja poikkeava kielen- ja kommunikoinnin kehitys
    - kommunikointitavat ja -menetelmät
    - manuaaliset ja digitaaliset kommunikoinnin apuvälineet
    - kielellisesti epäsymmetrinen vuorovaikutus
    - kommunikointikumppanuus

    Opettajan/vastuuopettajan nimi

    Sonja Heinonen

    Toteutustapa

    60% Lähiopetus, 40% Etäopetus

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Luennot ja tunnilla tehtävät harjoitukset. Itsenäisenä työskentelynä pari- ja ryhmätehtäviä, joissa harjoitellaan kommunikointimenetelmiä. Kirjallisia oppimistehtäviä. Tunneilla tehtävissä harjoituksissa 100% läsnäolovaatimus.

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja -kriteerit (opintojakso)

    Opiskelijan osaamisen arvioinnissa käytetään alkuvaiheen arviointikriteerejä. Linkki: https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/).

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    20.03.2023 - 26.05.2023

    Ilmoittautumisaika

    19.09.2022 - 09.10.2022

    Ryhmä(t)
    • G53vip
    Paikkoja

    0 - 100

    Vastuuyksikkö

    Tulkkaustutkinnot ja kielet

    Opettaja(t)

    Sonja Heinonen

    Koulutus

    Tulkki (AMK), viittomakielen ja puhevammaisten tulkkaus

    Toimipiste

    Turku

    T&K osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    2.00 op

    Arviointiasteikko

    0-5

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Opiskelijan työmäärä on 27 tuntia / opintopiste.

    Sisällön jaksotus

    Opintojakso alkaa luennoilla. Ennen lähiopetusta opiskelijat tutustuvat annettuihin kommunikointimenetelmistä kertoviin lähteisiin ja valmistautuvat näin tunteihin. Lähiopetuksen aikana harjoitellaan kommunikointia erilaisilla puhetta tukevilla ja korvaavilla kommunikointimenetelmillä, viittomakommunikaatiolla ja viittomakielellä. Lapsen kielen kehitystä opiskellaan case-tehtävän avulla. Sitä tukee kehityspsykologian osuus lapsuudesta. Opintojakson päättää aidoissa asioimistilanteissa ryhmissä tehtävät ja tallennettavat sekä analysoitavat kommunikointiharjoitukset.