• DTA01MK22PMK Auttamisen teologia ja diakonisen yhteisön rakentaminen DTA0105A20S-3005 10.01.2022-20.05.2022  5 op  (E49sosd) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija
    - tuntee virkateologian perusteet
    - osaa muodostaa omaa auttamisen teologiaansa ja reflektoida omaa toimintaansa kokonaisvaltaisen auttamisen näkökulmasta
    - tietää diakoniatyön tavoitteet, organisoitumisen ja työmuodot (kirkon, hiippakunnan ja seurakunnan tasolla)
    - osaa kehittää jumalanpalvelus- ja hartauselämää yhdessä seurakuntalaisten ja työntekijöiden kanssa
    - osaa toteuttaa diakoniakasvatusta, rippikoulutyötä ja kehittää diakonisen vastuu toteutumista yhdessä seurakuntalaisten ja muiden työntekijöiden kanssa
    - osaa kehittää yhteisöllisyyden ja seurakuntalaisten osallisuuden sekä vapaaehtoisuuden rakentumista
    Opintojakson sisältö
    - diakonian virka
    - diakonian teologia
    - diakonian tavoitteet, organisoituminen ja työmuodot
    - jumalanpalvelus- ja hartauselämän kehittäminen diakoniatyön näkökulmasta
    - diakoniakasvatus, rippikoulutyö ja diakoninen vastuu seurakunnassa
    - yhteisöllisyys, osallisuus ja vapaaehtoistoiminta ja näiden kehittäminen diakoniatyössä

    Opettajan/vastuuopettajan nimi

    Päivi Thitz

    Toteutustapa

    80% Lähiopetus, 20% Etäopetus

    Suositeltu ja vaadittava kirjallisuus

    Verkkokeskustelussa käytettävä kirjallisuus: - Tallenne diakonian teologiasta. - Latvus, Kari & Elenius, Antti (toim.) 2007. Auttamisen teologia. Helsinki: Kirjapaja. Sivut 1-158; 271-282. Saatavuus Diakin kirjastossa. Tämä kirja on saatavilla Diakin kirjastossa myös verkkolainana. - Kopperi, Kari 2015. Ristin rakkaus. Helsinki: Kirjapaja. Sivut 76-124. Saatavuus Diakin kirjastossa. Tämä kirja on saatavilla Diakin kirjastossa myös verkkolainana. - Porkka, Jouko & Valtonen, Minna 2016. Tässä ja nyt – teologia muutosvoimana. Teoksessa Gothoni Raili, Malkavaara Mikko & Valtonen Minna (toim.) Muutosvoimaa – tutkielmia Diakista ja teologiasta. Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu, 81-100. https://theseus.fi/handle/10024/123108 Toiminnallisessä työelämätehtävässä hyödynnettävä materiaali: - Ovet auki -Kirkon strategia vuoteen 2026 - (Kohtaamisen kirkko - Suomen evankelis-luterilaisen kirkon toiminnan suunta vuoteen 2020) - Tasavertaisina ja osallisina - vapaaehtoistoiminnan kehittäminen, työryhmän loppuraportti 2018 - Uusi elämisen kulttuuri - muutos Tampereella. Toim. Mikko Malkavaara ja Minna Valtonen 2019

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Lähiopetus 1: Kaksi päivää diakonian teologia, diakonian tehtävät ja tavoitteet sekä yhteisöllisyys ja osallisuus + etäjakso: luentotallenteet, kirjallisuus, verkkokeskustelut, omaa diakonian teologiaa jäsentävä video, toiminnallinen työelämätehtävä, hartaus, raportti Lähiopetus 2: Puoli päivää kokoava työskentely työelämätehtävästä + puoli päivää reflektio oman auttamisen teologiasta + Etäjakso: Oman oppimisen arviointi koko jaksosta.

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja -kriteerit (opintojakso)

    Opintojakson laajuus 5 op Tavoitteet: Opiskelija • tuntee virkateologian perusteet • osaa muodostaa omaa auttamisen teologiaansa ja reflektoida omaa toimintaansa kokonaisvaltaisen auttamisen näkökulmasta • tietää diakoniatyön tavoitteet, organisoitumisen ja työmuodot (kirkon, hiippakunnan ja seurakunnan tasolla) • osaa kehittää jumalanpalvelus- ja hartauselämää yhdessä seurakuntalaisten ja työntekijöiden kanssa • osaa toteuttaa diakoniakasvatusta, rippikoulutyötä ja kehittää diakonisen vastuun toteutumista yhdessä seurakuntalaisten ja muiden työntekijöiden kanssa • osaa kehittää yhteisöllisyyden ja seurakuntalaisten osallisuuden sekä vapaaehtoisuuden rakentumista Ydinsisällöt: • diakonian virka • diakonian teologia • diakonian tavoitteet, organisoituminen ja työmuodot • jumalanpalvelus- ja hartauselämän kehittäminen diakoniatyön näkökulmasta • diakoniakasvatus, rippikoulutyö ja diakoninen vastuu seurakunnassa • yhteisöllisyys, osallisuus ja vapaaehtoistoiminta ja näiden kehittäminen diakoniatyössä Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet: Aktiivinen (pakollinen) osallistuminen orientaatioon ja kokoaviin työskentelyihin sekä oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen hyväksytty/hylätty.

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    10.01.2022 - 20.05.2022

    Ilmoittautumisaika

    13.09.2021 - 05.10.2021

    Ryhmä(t)
    • E49sosd
    Paikkoja

    0 - 300

    Vastuuyksikkö

    Sosionomitutkinnot (temkok 1-3)

    Opettaja(t)

    Päivi Thitz, Helena Kauppila, Kati Jansa

    Lisätietoja opiskelijoille

    Diakoniatyön asiantuntijuus -opintojakso (DTA) toteutuu
    - sairaanhoitaja-diakonissa opiskelijoilla yleensä 7. lukukaudella (Osallistava kehittäminen ja vaikuttaminen)
    - sosionomi-diakoni opiskelijoilla 4. lukukaudella (Soveltava ja kehittävä ammatillisuus)

    Opintojakso antaa valmiudet siirtyä diakoniatyön harjoitteluun.

    Koulutus

    Sosionomi (AMK), diakoniatyö

    Toimipiste

    Pieksämäki

    Virtuaaliosuus

    1 op

    Arviointiasteikko

    Hyväksytty/Hylätty

    Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

    Toteutuksen valinnaisena suoritustapana on opinnollistaminen, josta sovitaan opinto-ohjaajan ja opintojakson vastuulehtorin kanssa yhdessä.

    Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

    Toiminnallisessa pari-/ryhmätehtävässä kehitetään osallisuutta ja yhteisöllisyyttä vahvistavaa toimintaa yhteistyössä seurakunnan kanssa. Tehtävän toteuttaminen edellyttää aktiivista yhteydenpitoa seurakunnan kanssa. Tehtävä toteutetaan pitkäkestoisena toimintana seurakunnassa (2-4 toteutuskertaa).

    Sisällön jaksotus

    DTA-opinnot alkavat tällä koko lukukauden kestävällä DTA01 -jaksolla.