Siirry suoraan sisältöön

HAR2HK24HKI-SH-LH Toimintakyvyn tukeminen ja ohjaus harjoittelu (6 op)

Toteutuksen tunnus: HAR2006A20S-3029

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

11.10.2023 - 29.10.2023

Ajoitus

29.01.2024 - 19.05.2024

Opintopistemäärä

6 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveysalan tutkinnot

Kampus

Helsinki

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sairaanhoitaja (AMK)

Opettaja

  • Erja Eskelinen
  • Suvi Vierelä

Ryhmät

  • HKI-K24sh-lh
    HKI-K24sh-lh
  • 01.02.2024 08:30 - 09:30, HAR2 / Yleisinfo
  • 01.02.2024 09:30 - 10:15, HAR2 / Jobiili-info
  • 10.04.2024 13:15 - 14:45, HAR2 / Harjoitteluun lähdön valmennus
  • 02.05.2024 08:30 - 10:00, HAR2 / Välireflektio
  • 15.05.2024 12:30 - 14:45, HAR2 / Loppureflektio

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa huomioida potilaiden / asiakkaiden moninaisuuden, monikulttuurisuuden sekä elämänhistorian merkityksen hoidossa ja ohjauksessa
- osaa toimia toimintaympäristön tietoturva ja – suoja sekä potilas- ja asiakasturvallisuus käytäntöjen mukaisesti
- osaa ohjatusti toteuttaa suullisen ja visuaalisen potilasohjausesityksen sekä huomioida potilaan elämänhistorian ja -olosuhteet ohjauksessa
- osaa tunnistaa potilaan ja asiakkaan hoitotyön tarpeita, toimia ja arvioida osaamistaan hoitotyön kansallisen prosessimallin mukaisesti
- osaa dokumentoida hoitotyötä sekä viestittää suullisesti
- osaa havainnoida harjoitteluympäristön infektioriskejä sekä työskennellä aseptisesti
- osaa tunnistaa lääkehoitoprosessin riskikohtia omassa toiminnassaan ja toimii lääkehoidon osaamisvaatimusten ja vastuun mukaisesti
- osaa arvioida omien tavoitteidensa ja harjoittelusuunnitelmansa toteutumista sekä asettaa itselleen ammatillisia kehittymishaasteita

Opetusmenetelmät

Harjoitteluiden tavoitteena on perehdyttää opiskelija ohjatusti ammattiopintojen kannalta keskeisiin käytännön työtehtäviin sekä lukukaudella opittujen tietojen ja taitojen soveltamiseen työelämässä.

TAVOITTEET:
-osaa huomioida potilaiden / asiakkaiden moninaisuuden, monikulttuurisuuden sekä elämänhistorian merkityksen hoidossa ja ohjauksessa
-osaa toimia toimintaympäristön tietoturva ja -suoja sekä potilas- ja asiakasturvallisuus käytäntöjen mukaisesti
-osaa ohjatusti toteuttaa suullisen ja visuaalisen potilasohjausesityksen sekä huomioida potilaan elämänhistorian ja -olosuhteet ohjauksessa
-osaa tunnistaa potilaan ja asiakkaan hoitotyön tarpeita, toimia ja arvioida osaamistaan hoitotyön kansallisen prosessimallin mukaisesti
-osaa dokumentoida hoitotyötä sekä viestittää suullisesti
-osaa havainnoida harjoitteluympäristön infektioriskejä sekä työskennellä aseptisesti
-osaa tunnistaa lääkehoitoprosessin riskikohtia omassa toiminnassaan ja toimii lääkehoidon osaamisvaatimusten ja vastuun mukaisesti
- lääkehoidon toteuttaminen eri antoreittejä käyttäen
- lääkehoidon vaikutusten seuranta, kirjaaminen, lääkehoidon tarkistus ja arviointi
- lääke- ja lääkitysturvallisuus

-osaa arvioida omien tavoitteidensa ja harjoittelusuunnitelmansa toteutumista sekä asettaa itselleen ammatillisia kehittymishaasteita


HARJOITTELUN YDINALUEET:
Potilaan ja asiakkaan kokonaisvaltainen kohtaaminen ja hoitosuhde
Potilasohjausteorian käytännönsovellus
Dokumentointi, rakenteinen kirjaaminen ja raportointi
Lääkehoidon prosessi ohjattuna ja valvottuna
- p.o lääkitys
- injektioiden antaminen (s.c, i.m)
- hengitettävät lääkkeet
- ihon kautta annosteltavat lääkkeet
- potilasohjaus

Toimintakyvyn arviointi ja tukeminen
- kuntouttavan hoitotyön menetelmät ja arviointi

Näyttöön perustuva hoitotyö
Peruselintoimintojen tarkkailu ja hoito
-hengitys
-verenkierto
-erittäminen
-ensiapu

Ergonomia ja ergonominen työskentely, apuvälineet
Aseptinen toiminta
- aseptinen työskentely päivittäisissä perustoiminnoissa
- infektioriskien havainnointi ja torjunta
- suoja- ja tartuntaeristykset

Osaamisen kehittymisen arviointi ja reflektointi

Aika ja paikka

Toteutusaika näkyy toteutuksen tiedoista

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Harjoittelu voidaan suorittaa myös lukukauden ulkopuolella hopsin mukaisesti ja noudattaen Diakin harjoitteluohjeita.
Harjoittelu voidaan suorittaa myös lukukauden aikana tai ulkopuolella työsuhteessa.
Kts. erilliset ohjeet Diakin www-sivuilta; https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/harjoittelu/harjoittelu-tyosuhteessa/#5129adad

Harjoittelun ohjaajana tulee olla sairaanhoitaja.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Mahdollisia harjoittelupaikkoja ovat:
- erilaiset hoivayksiköt (yksityiset ja kaupungin),
- pienryhmäkodit,
- monipuoliset palvelukeskukset,
- terveyskeskuksen vuodeosastot.
- maahanmuuttajille suunnatut palvelut sekä erilaiset vammaispalvelut

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

6 op, yhteensä 160 tuntia. Suositellaan suoritettavan 4 viikon jaksossa.
+ 2 op saairaanhoitaja-diakonissaopiskelijiolla seurakuntaan tutustumisen harjoittelu.

Sisällön jaksotus

Harjoittelutunteihin sisältyy:
- Harjoitteluinfot, väli- ja loppureflektiot

Esitietovaatimukset

Terveysalan koulutuksessa 2. lukukauden harjoitteluun ja sen jälkeisiin harjoitteluihin osallistuminen edellyttää, että opiskelija on suorittanut Turvallinen lääkehoito ja -laskenta (LÄÄ01) -opintojakson hyväksytysti ja aina ennen seuraavia harjoitteluja niihin sisällöllisesti liittyvät lääkehoidon ja lääkelaskut hyväksytysti.

Lisätiedot

AHOT 5/2021:
Diakin AHOT-ohjeet ja käytännöt

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Harjoittelujen arvioinnissa huomioidaan opiskeluvaiheen osaamistavoitteet ja koulutuksen osaamisvaatimukset. Lisäksi harjoittelujen arvioinnissa huomioidaan opiskelijan omat tavoitteet harjoittelujaksolle. Diakin nettisivuilta löytyy tietoa harjoittelun arvioinnista.
https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/harjoittelu/ohjeita-ja-tietoa-harjoittelijalle/

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty