Siirry suoraan sisältöön

KIS2PS21TKU Kielensisäisen tulkkauksen ja pedagogisten syventävät 2 *** (KIS21 Kehityspsykologia ja erilaiset opetusryhmät) (2 op)

Toteutuksen tunnus: KIS2102A11H-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.03.2021 - 17.03.2021

Ajoitus

13.09.2021 - 19.11.2021

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tulkkaustutkinnot ja kielet

Kampus

Turku

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 100

Koulutus

  • Tulkki (AMK), viittomakieli ja tulkkaus

Opettaja

  • Veera Kuusela

Ryhmät

  • G45vtk
    G45vtk

Opetusmenetelmät

Tarkennetut tavoitteet
Opiskelija
- osaa kommunikoida tukiviittomin hyvin ja tarkoituksenmukaisesti
- osaa opettaa erilaisia ja eri ikäisiä oppijoita näiden tausta, elämänvaihe ja tarpeet huomioiden
- osaa viestiä vakuuttavasti ja selkeästi opetustilanteessa
- osaa arvioida toimintaansa opettajana ja kehittää käyttöteoriaansa opettajana

Oppimistehtävät
Kehityspsykologia ja erilaiset opetusryhmät 2 op

Tässä oppimistehtävässä (ja osasuorituksessa) opiskelijat syventävät tietoaan ihmisen kehityspsykologiasta ikääntymisen osalta luennolla ja osallistumalla aktiivisesti lähiopetukseen. Kehityspsykologian osuudesta saatua tietoa sovelletaan erilaisten kohderyhmien opettamiseen, jota opiskellaan toiminnallisesti puhevammaisten viikon eri tapahtumissa. Koosteena opituista tuotetaan ajatuskartta.

Esiintymis- ja vuorovaikutustaidot 1 op

Opiskelija tekee videoblogipäivityksiä, joissa hän peilaa omia vuorovaikutustaitojaan lähiopetuksessa opiskeltuihin sisältöihin.

Tukiviittomamenetelmän käyttö ja sen opettaminen 3 op

Tässä oppimistehtävässä (ja osasuorituksessa) opiskelijat harjoittelevat käytännössä monipuolisesti erilaisia opetusmenetelmiä ja viitomakommunikaatiota. Opiskelija tekevät opetusdemoja, joita tarkastellaan ja arvioidaan sekä menetelmien, opettamisen että vuorovaikutuksen näkökulmasta. Oppimistehtävin kuuluu myös aktiivinen työskentely puhevammaisten viikon tapahtumisssa.

Oppimistehtävien palautuspäivät
ilmoitetaan Fronterissa

Oppimateriaalit

Nurmi, J-E., Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen P., Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys. Helsinki: WSOY, Luvut Nuoruus ja Aikuisuus.
Stenberg, K. 2011. Riittävän hyvä opettaja. Jyväskylä: PS-kustannus
Opettajan puheviestintä (kielikompassi.jyu.fi)
Kurssin alussa annettava materiaali

Sisällön jaksotus

Tässä opintojaksossa opiskelija syventää osaamistaanviittomakommunikaation opettajana perehtyy lisää kehityspsykologiaan. Osaamista syvennetään tutustumalla erilaisten ryhmien (perheet, kurssit) opettamiseen. Opintojaksolla keskitytään myös opettajan esiintymis- ja vuorovaikutustaitoihin sekä äänenkäyttöön. Opiskelija saa harjoitella pienen tuokion opettamista ja saa siitä palautetta sekä pedagogiikan että esiintymistaidon ja nuorovaikutuksen näkökulmasta. Lisäksi opiskelija reflektoi omaa toimintaansa, vahvuuksiaan ja heikkouksiaan opettajana, kehittäen käyttöteoriaansa.
Opintojaksoa ennen pedagogiikkaa ja opettamiseen liittyviä teemoja on opiskeltu 5. lukukaudella opintojaksoilla Ammattilaisena opiskeluympäristössä ja Oppimisen suunnittelu ja ohjaaminen. Lisäksi opiskelija on voinut olla Projektiopinnot 2 -opintojaksolla mukana opettamiseen liittyvässä projektissa ja/tai tki-toiminnassa. Myös Harjoitteluissa 1-4 on tutustuttu ja kokeiltu käytännössä viittomien opettajan työhön. Osaamista syvennetään tämän opintojakson jälkeen Syventävät 2 ja 3 -opintojaksoilla sekä Harjoittelussa 5.
Opintojakso alkaa kehityspsykologian osuudella ja jatkuu erilaisiin kohderyhmiin tutustumisella ja niiden opettamisella. Sen jälkeen opiskellaan opettajan esiintymis- ja vuorovaikutustaitoja sekä äänen käyttöä. Opintojakson lopuksi opiskellaan tukiviittomamenetelmän monipuolista käyttöä. ,

Lisätietoja opiskelijoille

Kehityspsykologia:Kaija Tuuri, kaija.tuuri@diak.fi ,

Arviointiasteikko

0-5