Siirry suoraan sisältöön

KOU02PS22HKI Kouluikäisen ja nuoren terveyden edistäminen (2 op)

Toteutuksen tunnus: KOU0202A20S-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.03.2022 - 18.03.2022

Ajoitus

24.10.2022 - 18.11.2022

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajatutkinnot (temkok 5-8)

Kampus

Helsinki

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 333

Koulutus

  • Terveydenhoitaja (AMK)

Opettaja

  • Inga Klen
  • Anu Piispanen

Ryhmät

  • A49th
    A49th

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa tukea ja ohjata kouluikäistä ja nuorta osallisuutta vahvistavilla terveyden edistämisen menetelmillä
- osaa kannustaa kulttuurisensitiivisesti perhettä vanhemmuudessa ja terveellisten elintapojen edistämisessä
- osaa arvioida ja ehkäistä kouluikäisten ja nuorten terveyserojen ja syrjäytymisen syitä ja puuttua niihin
- osaa soveltaa erilaisia yksilöiden ja yhteisöjen ohjauksen ja tukemisen menetelmiä vaihtelevissa toimintaympäristöissä, myös sosiaalisessa mediassa

Sisältö

- promotiivinen ja preventiivinen yksilöiden ja yhteisöjen terveyden edistäminen
- ikäryhmä- ja yhteisökohtainen hyvinvointitieto
- voimavaroja tukevat kulttuurisensitiiviset ja toiminnalliset työmenetelmät erilaisissa toimintaympäristöissä
- omahoidon tukeminen ja jatkohoitoon ohjaaminen
- turvallinen ja terveellinen koulu- ja opiskeluyhteisö ja -ympäristö

Opetusmenetelmät

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa tukea ja ohjata kouluikäistä ja nuorta osallisuutta vahvistavilla terveyden edistämisen menetelmillä
• osaa kannustaa kulttuurisensitiivisesti perhettä vanhemmuudessa ja terveellisten elintapojen edistämisessä
• osaa arvioida ja ehkäistä kouluikäisten ja nuorten terveyserojen ja syrjäytymisen syitä ja puuttua niihin
• osaa soveltaa erilaisia yksilöiden ja yhteisöjen ohjauksen ja tukemisen menetelmiä vaihtelevissa toimintaympäristöissä, myös sosiaalisessa mediassa

Ydinsisällöt:
• promotiivinen ja preventiivinen yksilöiden ja yhteisöjen terveyden edistäminen
• ikäryhmä- ja yhteisökohtainen hyvinvointitieto
• voimavaroja tukevat kulttuurisensitiiviset ja toiminnalliset työmenetelmät erilaisissa toimintaympäristöissä
• omahoidon tukeminen ja jatkohoitoon ohjaaminen
• turvallinen ja terveellinen koulu- ja opiskeluyhteisö ja –ympäristö
• kouluikäisen ja nuoren ravitsemus
• lasten ja nuorten tapaturmat

Oppimateriaalit

• Kouluterveyskysely. Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos. Saatavilla https://thl.fi/fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/kouluterveyskysely

• Terve koululainen. Terve koululainen -hanke. UKK-instituutti. Saatavilla http://www.tervekoululainen.fi/etusivu

• Hietanen-Peltola, M. & Korpilahti, U. (toim) 2015. Terveellinen, turvallinen ja hyvinvoiva oppilaitos : Opas ympäristön ja yhteisön monialaiseen tarkastamiseen. Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos. Saatavilla https://www.julkari.fi/handle/10024/126936

• Neuvokas perhe. Saatavilla https://neuvokasperhe.fi/

• Syödään ja opitaan yhdessä -kouluruokailusuositus. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. Opetushallitus ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (2017). Saatavilla https://www.julkari.fi/handle/10024/131834

• Amisbarometri.: https://www.otus.fi/hanke/amisbarometri/


• Lasten ja nuorten terveystapatutkimukset. Saatavilla

• Maahanmuuttajalasten, nuorten ja perheiden terveys. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Saatavilla https://thl.fi/fi/web/maahanmuutto-ja-kulttuurinen-moninaisuus/maahanmuutto-ja-hyvinvointi/maahanmuuttajalasten-nuorten-ja-perheiden-terveys

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyö peruskoulun tai toisen asteen oppilaitoksen kanssa

Sisällön jaksotus

Opintosuorituksen kuvaus:
• Itsenäinen opiskelu: lasten ja nuorten tapaturmat
• Yksilötehtävä: verkkotehtävä koulun ja oppilaitosten terveydellisten olojen valvonnasta
• Ryhmätyöskentely: kirjallinen suunnitelma ja terveystapahtuman järjestäminen koululaisten ja nuorten terveystottumuksista

Terveystapahtumassa 100% läsnäolovelvoite.

Esitietovaatimukset

1-4 lukukauden opinnot on oltava suoritettuina.

Lisätiedot

AHOT 3/2022
Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi terveydenhoitajan tutkinto tai vastaavilla terveydenhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty/hylätty.

Osaamista arvioidaan suhteessa opintojen keskivaiheen osaamistavoitteisiin.
Arvionnista löytyy tietoa https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/.

Hyväksytty suoritus edellyttää kirjallisen suunnitelman tekemistä ja terveystottumuspäivään osallistumista sekä verkkotehtävän tekemistä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty