Siirry suoraan sisältöön

LKD01VS21DIAK Missiologian ja kansainvälisen diakonian perusteet (3 op)

Toteutuksen tunnus: LKD0103A15S-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.03.2021 - 17.03.2021

Ajoitus

06.09.2021 - 03.12.2021

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kirkolliset tutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 50

Koulutus

  • Sosionomi (AMK)
  • Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
  • Sosionomi (AMK), diakoniatyö
  • Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö

Opettaja

  • Hanna Rautio

Ryhmät

  • Diak
    Diak yhteinen

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee lähetyksen ja kansainvälisen diakonian perusteet ja keskeiset ajankohtaiset kysymykset

Opetusmenetelmät

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija
•tuntee kirkon kokonaisvaltaisen mission edistämisen seurakunnassa
•tuntee missiologisen, diakonisen ja ekumeenisen keskustelun
•tuntee uskontoteologista keskustelua
Opintosuorituksen kuvaus
Opiskelija perehtyy opetusmateriaaaliin (Spencer, Ahonen, Malkavaara) ja muuhun opintojaksolla esillä olevaan materiaaliin. Oppimistehtävän tukena ovat yhteiset verkkokeskustelut Diaklen keskustelualueella.

Oppimistehtävän tarkoituksena on antaa opiskelijalle kuva kristillisen lähetyksen kehittymisestä varhaiskirkosta nykypäivään ja saattaa opiskelija pohtimaan lähetyksen eri mallien soveltuvuutta nykykirkon haasteisiin ja mahdollisuuksiin. Oppimistehtävä rakentuu Spencerin kirjan, Ahosen kirjan loppuosan ja Malkavaaran laajahkon artikkelin pohjalta kirjoitettavalle esseelle.

Oppimateriaalit

Pakollinen oppimistehtävässä käytettävä kirjallisuus:

Ahonen, Risto: Lähetys uudella vuosituhannella. Maailmanlähetyksen teologiset perusteet. Suomen lähetysseura. Helsinki 2000. Sivut 202–279.
Malkavaara, Mikko: Lähetystyötä, kehitysyhteistyötä vai kansainvälistä diakoniaa. 2008. Aikakauskirjassa: Diakonian tutkimus 2008, 1, Sivut 5–34, 30 s.
Spencer, Stephen: SCM Studyguide to Christian Mission. Historic Types and Contemporary Expressions. SCM Press. London 2011. (Myös muut painokset käyvät.)

Sisällön jaksotus

KIR-opintojakso (Kirkon monikulttuurisuustyö ja kansainvälinen vastuu 5op) suositellaan suoritettavaksi ennen LKD01 ja 02 -opintojaksoja.

Esitietovaatimukset

KIR-opintojakso (Kirkon monikulttuurisuustyö ja kansainvälinen vastuu 5op) suositellaan suoritettavaksi ennen LKD01 ja 02 -opintojaksoja

Lisätietoja opiskelijoille

Lisätietoja antaa lehtori Hanna Niemi

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suoritettava oppimateriaali, oppimistehtävä ja osallistuminen prosessityöskentelyyn ja yhteiseen keskusteluun Diaklen keskustelualueella.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Oppimistehtävän arviointi: 1-5/hyl

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Käyttää missiologian ja kansainvälisen diakonian käsitteitä sujuvasti ja laaja-alaisesti erilaisissa tilanteissa.
Arvioi kriittisesti käyttämänsä tietolähteet.
Käyttää lähialojen yleisimpiä käsitteitä.
Hankkii tietoa kotimaisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä.
Viestii hyvin suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Osaa soveltaa ammatillista tietoperustaansa erilaisissa tilanteissa.
Arvioi kriittisesti ja osaa perustella käyttämänsä tietolähteet.
Käyttää missiologian ja kansainvälisen diakonian yleisimpiä käsitteitä johdonmukaisesti.
Hankkii suunnitelmallisesti tietoa kotimaisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä.
Viestii hyvin suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Analysoi, tulkitsee ja hyödyntää asiantuntevasti laaja-alaisia ja ammattialansa erityisosaamista vastaavia tietoja ja menetelmiä missiologian ja kansainvälisen diakonian kehittämisen perustana.
Hankkii, käsittelee ja arvioi tietoa kotimaisista ja kansainvälisistä tietolähteistä.
Käyttää lähialojen keskeisiä käsitteitä sujuvasti.
Perustelee kriittisesti tiedonhankinnan valintojaan ammatillisista, tieteellisistä ja eettisistä näkökulmista.
Viestii hyvin suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle.