LMPVK22DIAK Lapsikeskeinen ja monitoimijainen perhetyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: LMP0005A18S-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
13.09.2021 - 05.10.2021
Ajoitus
28.02.2022 - 15.04.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
- Satu Keisala
- Tarja Isomäki
Ryhmät
-
DiakDiak yhteinen
Tavoitteet
Tavoitteena on, että opiskelija:
• osaa huomioida työssään perheiden monimuotoisuuden
• ymmärtää läheissuhteiden vahvistamisen merkityksen perheen tukena
• tuntee monitoimijaisen arvioinnin ja osaa työskennellä sitä tukien
• ymmärtää tukimuotojen saumattomuuden, jatkumollisuuden ja oikea-aikaisuuden sekä asiakkaan tuen kokonaisvaltaisen suunnittelun, jossa perhe on itse mukana
• osaa tukea lasta ja perhettä heidän arkiympäristöissään (neuvola, varhaiskasvatus, koulu jne.), sosiaalihuoltolain mukaisessa perhetyössä sekä lastensuojelulain mukaisessa lasta suojelevassa ja koko perheen toimijuutta vahvistavassa perhetyössä ja perhekuntoutuksessa
• ymmärtää kokemusasiantuntijuuden merkityksen työn suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnissa
• ymmärtää etäauttamisen mahdollisuudet perheiden kanssa tehtävän työn tukena
Sisältö
• Lapsikeskeinen ja monitoimijainen perhetyö eri palveluissa ja toimintaympäristöissä
• Perheiden monimuotoisuus ja läheissuhteiden vahvistaminen
• Monitoimijainen arviointi ja sen merkitys perhetyössä
• Perheille tarjottava saumaton ja jatkumollinen tuki
• Kokemusasiantuntijuus perhetyössä
• Etäauttaminen ja innovatiiviset ratkaisut perhetyössä
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu Diakle-oppimisympäristössä. Opintojakso sisältää neljä aikaan sidottua webinaaria sekä päätöswebinaarin. Etäjaksot sisältävät itsenäistä työskentelyä, parityöskentelyä etäyhteyksin, työntekijän haastattelun etäyhteyksin sekä päätöswebinaariin valmistautumiseen.
Opintojakson lopussa opiskelija palauttaa oppimistehtävän, joka toteutetaan ääni- ja/tai videotallenteena. Tallenteen pituus on 15 - 20 minuuttia. Tallenteessa opiskelija hyödyntää opintojakson aikana tekemiään käsitekarttoja/oppimispäiväkirjaa/äänitallenteita ja saamaansa materiaalia. Tallenteesta tulee käydä ilmi lähteet, joiden kautta opiskelija tarkastelee opintojakson sisältöjä. Tarkempi tehtävän ohjeistus ja arviointikriteerit Moodlessa.
Aika ja paikka
Webinaarit ovat kaikki Diakle oppimisalustalla Zoomissa.
•Aloituswebinaari heti opintojakson alussa. Orientaatio opintojaksoon, tehtävien läpikäynti ja aloitusluento. Webinaarit 2, 3 ja 4 sekä päätöswebinaarien ajoituksen näet 15.12 julkaistavasta lukujärjestyksestä.
Etäjaksojen aikana opiskelija tutustuu kurssimateriaaliin, tekee käsitekarttoja/oppimispäivä-kirjaa/omia tallenteita. Jakson alkupuolella opiskelijat valitsevat itselleen parin, jonka kanssa tekevät työntekijän haastattelun. Nämä kaikki tapahtuvat etänä.
Opiskelija valmistautuu päätöswebinaariin
Päätöswebinaari on opintojakson viimeisellä viikolla. Opiskelijat jaetaan päätöswebinaareissa pienryhmiin. Opiskelija osallistuu toiseen tarjolla olevista päätöswebinaareista.
Opintojakson lopussa opiskelija palauttaa 15-20 minuutin ääni- ja/tai videotallenteen, jossa käsittelee opintojakson sisältöjä annetun ohjeistuksen mukaisesti. Lopussa palautettavassa tallenteessa opiskelija hyödyntää aiemmin tekemiään käsitekarttoja/oppimispäiväkirjoja/äänitallenteita.
Oppimateriaalit
Tarkempi oppimateriaali löytyy kurssialustalta sen avauduttua.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutuksella ei ole vaihtoehtoisia suoritustapoja.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijat haastattelevat pareittain valitsemaansa työntekijää. Haastattelu toteutetaan etäyhteyksin.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ääni- ja/tai videotallenteen palautus opintojakson lopussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä on 27 h / opintopiste.
Sisällön jaksotus
•Aloituswebinaari heti opintojakson alussa. Orientaatio opintojaksoon, tehtävien läpikäynti ja aloitusluento. Webinaarit 2, 3 ja 4 sekä päätöswebinaarien ajoituksen näet 15.12 julkaistavasta lukujärjestyksestä.
Opintojakson lopussa opiskelija palauttaa 15-20 minuutin ääni- ja/tai videotallenteen, jossa käsittelee opintojakson sisältöjä annetun ohjeistuksen mukaisesti. Lopussa palautettavassa tallenteessa opiskelija hyödyntää aiemmin tekemiään käsitekarttoja/oppimispäiväkirjoja/äänitallenteita.
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelijalla tulisi olla Diakin Perhetyö ja lastensuojelu opintojakso suoritettuna tai perustiedot lastensuojeluprosessista ja perhetyöstä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kokoavan ääni- ja/tai videotallenteen arviointikriteerit:
Opiskelija on käsitellyt kaikkia teemoja.
Opiskelija osoittaa perehtyneensä jakson sisältöihin.
Opiskelija osoittaa perehtyneensä vaadittuun oppimateriaaliin.
Opiskelija osaa hyödyntää tekemäänsä haastattelua asioiden tarkastelussa.
Opiskelija osoittaa perehtyneensä valitsemaansa lisämateriaaliin.
Lähdemateriaali tulee selkeästi kerrottua tallenteessa.
Opiskelijan oma ammatillinen kriittinen reflektio asioiden tarkastelussa tulee ilmi.
Oppimistehtävä on sisällöltään jäsennelty ja selkeä sekä ilmaisultaan ammatillinen.
Arviointiasteikko
0-5