Siirry suoraan sisältöön

LMPVK22DIAK Lapsikeskeinen ja monitoimijainen perhetyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: LMP0005A18S-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

13.09.2021 - 05.10.2021

Ajoitus

28.02.2022 - 15.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosionomitutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 50

Koulutus

  • Sosionomi (AMK)
  • Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
  • Sosionomi (AMK), diakoniatyö
  • Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö

Opettaja

  • Satu Keisala
  • Tarja Isomäki

Ryhmät

  • Diak
    Diak yhteinen

Tavoitteet

Tavoitteena on, että opiskelija:
• osaa huomioida työssään perheiden monimuotoisuuden
• ymmärtää läheissuhteiden vahvistamisen merkityksen perheen tukena
• tuntee monitoimijaisen arvioinnin ja osaa työskennellä sitä tukien
• ymmärtää tukimuotojen saumattomuuden, jatkumollisuuden ja oikea-aikaisuuden sekä asiakkaan tuen kokonaisvaltaisen suunnittelun, jossa perhe on itse mukana
• osaa tukea lasta ja perhettä heidän arkiympäristöissään (neuvola, varhaiskasvatus, koulu jne.), sosiaalihuoltolain mukaisessa perhetyössä sekä lastensuojelulain mukaisessa lasta suojelevassa ja koko perheen toimijuutta vahvistavassa perhetyössä ja perhekuntoutuksessa
• ymmärtää kokemusasiantuntijuuden merkityksen työn suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnissa
• ymmärtää etäauttamisen mahdollisuudet perheiden kanssa tehtävän työn tukena

Sisältö

• Lapsikeskeinen ja monitoimijainen perhetyö eri palveluissa ja toimintaympäristöissä
• Perheiden monimuotoisuus ja läheissuhteiden vahvistaminen
• Monitoimijainen arviointi ja sen merkitys perhetyössä
• Perheille tarjottava saumaton ja jatkumollinen tuki
• Kokemusasiantuntijuus perhetyössä
• Etäauttaminen ja innovatiiviset ratkaisut perhetyössä

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu Diakle-oppimisympäristössä. Opintojakso sisältää neljä aikaan sidottua webinaaria sekä päätöswebinaarin. Etäjaksot sisältävät itsenäistä työskentelyä, parityöskentelyä etäyhteyksin, työntekijän haastattelun etäyhteyksin sekä päätöswebinaariin valmistautumiseen.

Opintojakson lopussa opiskelija palauttaa oppimistehtävän, joka toteutetaan ääni- ja/tai videotallenteena. Tallenteen pituus on 15 - 20 minuuttia. Tallenteessa opiskelija hyödyntää opintojakson aikana tekemiään käsitekarttoja/oppimispäiväkirjaa/äänitallenteita ja saamaansa materiaalia. Tallenteesta tulee käydä ilmi lähteet, joiden kautta opiskelija tarkastelee opintojakson sisältöjä. Tarkempi tehtävän ohjeistus ja arviointikriteerit Moodlessa.

Aika ja paikka

Webinaarit ovat kaikki Diakle oppimisalustalla Zoomissa.
•Aloituswebinaari heti opintojakson alussa. Orientaatio opintojaksoon, tehtävien läpikäynti ja aloitusluento. Webinaarit 2, 3 ja 4 sekä päätöswebinaarien ajoituksen näet 15.12 julkaistavasta lukujärjestyksestä.

Etäjaksojen aikana opiskelija tutustuu kurssimateriaaliin, tekee käsitekarttoja/oppimispäivä-kirjaa/omia tallenteita. Jakson alkupuolella opiskelijat valitsevat itselleen parin, jonka kanssa tekevät työntekijän haastattelun. Nämä kaikki tapahtuvat etänä.
Opiskelija valmistautuu päätöswebinaariin
Päätöswebinaari on opintojakson viimeisellä viikolla. Opiskelijat jaetaan päätöswebinaareissa pienryhmiin. Opiskelija osallistuu toiseen tarjolla olevista päätöswebinaareista.

Opintojakson lopussa opiskelija palauttaa 15-20 minuutin ääni- ja/tai videotallenteen, jossa käsittelee opintojakson sisältöjä annetun ohjeistuksen mukaisesti. Lopussa palautettavassa tallenteessa opiskelija hyödyntää aiemmin tekemiään käsitekarttoja/oppimispäiväkirjoja/äänitallenteita.

Oppimateriaalit

Tarkempi oppimateriaali löytyy kurssialustalta sen avauduttua.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutuksella ei ole vaihtoehtoisia suoritustapoja.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijat haastattelevat pareittain valitsemaansa työntekijää. Haastattelu toteutetaan etäyhteyksin.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ääni- ja/tai videotallenteen palautus opintojakson lopussa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä on 27 h / opintopiste.

Sisällön jaksotus

•Aloituswebinaari heti opintojakson alussa. Orientaatio opintojaksoon, tehtävien läpikäynti ja aloitusluento. Webinaarit 2, 3 ja 4 sekä päätöswebinaarien ajoituksen näet 15.12 julkaistavasta lukujärjestyksestä.

Opintojakson lopussa opiskelija palauttaa 15-20 minuutin ääni- ja/tai videotallenteen, jossa käsittelee opintojakson sisältöjä annetun ohjeistuksen mukaisesti. Lopussa palautettavassa tallenteessa opiskelija hyödyntää aiemmin tekemiään käsitekarttoja/oppimispäiväkirjoja/äänitallenteita.

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelijalla tulisi olla Diakin Perhetyö ja lastensuojelu opintojakso suoritettuna tai perustiedot lastensuojeluprosessista ja perhetyöstä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kokoavan ääni- ja/tai videotallenteen arviointikriteerit:

Opiskelija on käsitellyt kaikkia teemoja.
Opiskelija osoittaa perehtyneensä jakson sisältöihin.
Opiskelija osoittaa perehtyneensä vaadittuun oppimateriaaliin.
Opiskelija osaa hyödyntää tekemäänsä haastattelua asioiden tarkastelussa.
Opiskelija osoittaa perehtyneensä valitsemaansa lisämateriaaliin.
Lähdemateriaali tulee selkeästi kerrottua tallenteessa.
Opiskelijan oma ammatillinen kriittinen reflektio asioiden tarkastelussa tulee ilmi.
Oppimistehtävä on sisällöltään jäsennelty ja selkeä sekä ilmaisultaan ammatillinen.

Arviointiasteikko

0-5