• TUMVS23DIAK-1 Tutkimusmenetelmät TUM0005Y21S-3004 27.09.2023-31.12.2023  5 op  (Y-S23termo, ...) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija
    • osaa kuvata kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimuksen luonteen sekä metodologiset ja tieteenfilosofiset lähtökohdat.
    • osaa etsiä, arvioida kriittisesti ja hyödyntää kansallista ja kansainvälistä määrällistä ja laadullista tutkimustietoa määriteltyyn tutkimusongelmaan tai tutkimuskysymykseen.
    • osaa perustella sopivat tiedonhankinta- ja analyysimenetelmät tutkimusongelmaan /-kysymykseen vastaamiseksi.
    • osaa laatia tutkimussuunnitelman huomioiden tutkimuseettiset näkökohdat.
    • osaa analysoida ja arvioida tutkimuksen validiteettia ja reliabiliteettia.

    Opettajan/vastuuopettajan nimi

    Arja Suikkala

    Toteutustapa

    Etäopetus

    Suositeltu ja vaadittava kirjallisuus

    Kirjallisuuskatsaus: Kangasniemi, M., Utriainen, K., Ahonen. S-M., Pietilä, A-M., Jääskeläinen. P. & Liikanen, E. (2013). Kuvaileva kirjallisuuskatsaus: Eteneminen tutkimuskysymyksestä jäsennettyyn tietoon. Hoitotiede 25(4), 291?301. Salminen A. 2011. Mikä kirjallisuuskatsaus? Johdatus kirjallisuuskatsauksen tyyppeihin ja hallintotieteellisiin sovelluksiin. Vaasan yliopiston julkaisuja. Vaasa. https://www.univaasa.fi/materiaali/pdf/isbn_978-952-476-349-3.pdf Stolt, M., Axelin, A. & Suhonen, R. (toim.) (2016). Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. (2. korjattu painos). Turun yliopisto. Laadullinen tutkimusmenetelmä: Puusa, A., Juuti, P. & Aaltio, I. (2020). Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. Gaudeamus. Ryynänen, S., Rannikko, A., Hakoköngäs, E., Hohenthal, J., Hänninen, V., Hätilä, J., . . . Varjonen, S. (2021). Tutkiva mielikuvitus: Luovat, osallistuvat ja toiminnalliset tutkimusmenetelmät yhteiskuntatieteissä. Gaudeamus. Tuomi, J. & Sarajärvi, A. (2018). Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi (Uud.lait.). Kustannusosakeyhtiö Tammi. Määrällinen tutkimusmenetelmä: Heikkilä, T. (2014). Tilastollinen tutkimus. Edita. Nummenmaa, L., Holopainen, M., Pulkkinen, P. & Kimpimäki, K. (2014). Tilastollisten menetelmien perusteet (1. p.). Sanoma Pro. Tähtinen, J., Laakkonen, E., Broberg, M. & Tähtinen, R. (2020). Tilastollisen aineiston käsittelyn ja tulkinnan perusteita (2. uudistettu painos.). Turun yliopiston kasvatustieteiden laitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-8091-8 Muu Diaklessa osoitettu materiaali.

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    1) Kirjallisuuskatsaus (tutkimuskysymyksen asettaminen, hakustrategia, kirjallisuushaku) 2) Laadullinen (kvalitatiivinen) tutkimus (tutkimusasetelma, tutkimuskysymyksen asettaminen, otosstrategia, aineistonkeruu, analyysimenetelmät) 3) Määrällinen (kvantitatiivinen) tutkimus (tutkimusasetelma, tutkimuskysymyksen asettaminen, otosstrategia, aineistonkeruu, analyysimenetelmät 4) Tutkimusetiikka 5) Tutkimuksen luotettavuus Menetelmät: Opintojakson infoluento Avainluennot 5 kpl Luentotallenteet Oppimistehtävä kirjallisuuskatsauksesta (palautus 3.12.2023 mennessä) Verkkotentit 4 kpl Itsenäinen työskentely

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja -kriteerit (opintojakso)

    Verkkotentit (4) arviointiasteikko: 0-5 Kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä: hyväksytty/ hylätty Opintojakson arvosana muodostuu neljän verkkotentin keskiarvosta. Vaihtoehtoinen suoritustapa (soveltava kirjallinen tehtävä): 0-5 Diakin arviointikriteerien mukaisesti (https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/) Vaihtoehtoisen suoritustavan valinneilla opintojakson kokonaisarvosana muodostuu kirjallisen tehtävän ja kahden verkkotentin keskiarvosta.

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    27.09.2023 - 31.12.2023

    Ilmoittautumisaika

    01.03.2023 - 19.03.2023

    Ryhmä(t)
    • Y-S23termo
    • Y-S23ttk
    Vastuuyksikkö

    Koulutus

    Opettaja(t)

    Arja Suikkala, Satu Kajander-Unkuri, Eveliina Hellas

    Lisätietoja opiskelijoille

    Opiskelijan katsotaan osallistuvan opintojakson opetukseen toteutussuunnitelman vaatimusten mukaisesti, kun hän osallistuu aloitusinfoon ja suorittaa ensimmäisen verkkotentin. (Tutkintosääntö 15§)

    Koulutus

    Monialainen ja yhteensovittava johtaminen, Tulkkaustoiminnan kehittäminen

    Toimipiste

    Diakin yhteinen toteutus

    Virtuaaliosuus

    5 op

    Arviointiasteikko

    0-5

    Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

    Laadullisen ja määrällisen tutkimusmenetelmien verkkotenttien (2 kpl) vaihtoehtoisena suoritustapana opiskelija voi tehdä kirjallisen soveltavan tehtävän.

    Tenttien ajankohdat

    Verkossa olevat tentit opiskelijan oman aikataulun mukaisesti Oppimistehtävä kirjallisuuskatsauksesta, palautus 3.12.2023. Vaihtoehtoisen suoritustavan valinneilla kirjallisen tehtävän palautus 31.12.2023.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Opintojakson aloitusinfo 27.9.2023 klo 15-16 Zoomissa. Aloitusinfo on pakollinen. Opiskelijan katsotaan osallistuvan opintojakson opetukseen toteutussuunnitelman vaatimusten mukaisesti, kun hän osallistuu aloitusinfoon ja suorittaa ensimmäisen verkkotentin. (Tutkintosääntö 15§) Avainluennot Zoomissa: 4.10. klo 15-16 10.10. klo 15-16 23.10. klo 15-16 24.10. klo 15-16 31.10. klo 15-16 Itsenäinen työskentely 129 tuntia: 1) Kirjallisuuskatsaus 27 tuntia 2) Laadullinen (kvalitatiivinen) tutkimus 27 tuntia 3) Määrällinen (kvantitatiivinen) tutkimus 27 tuntia 4) Tutkimusetiikka 24 tuntia 5) Tutkimuksen luotettavuus 24 tuntia Opintojakson aikana järjestetään Zoomissa QA-tunnit viikoilla 45-48 tiistaisin klo 15-16, johon opiskelija voi osallistua oman tarpeen mukaan.

    Sisällön jaksotus

    Opintojakso alkaa 27.9.2022 aloitusinfolla Zoomissa klo 15-16. Aloitusinfo on pakollinen. Opiskelija suorittaa opintojaksoa Diaklessa itsenäisesti edeten seuraavasti: 1) Kirjallisuuskatsaus (oppimistehtävän palautus 3.12. mennessä) 2) Laadullinen (kvalitatiivinen) tutkimus 3) Määrällinen (kvantitatiivinen) tutkimus 4) Tutkimusetiikka 5) Tutkimuksen luotettavuus

    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    1: verkkotenttien keskiarvo 50-59.9% oikein 2: verkkotenttien keskiarvo 60-69.9% oikein Kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä: hyväksytty

    Hyvä

    3: verkkotenttien keskiarvo 70-79.9% oikein 4: verkkotenttien keskiarvo 80-89.9% oikein Kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä: hyväksytty

    Kiitettävä

    5: verkkotenttien keskiarvo 90-100% oikein Kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä: hyväksytty