• VAP02VK23DIAK Rakenteellinen työ, yhteisöjen ja verkostojen kehittäminen VAP0205Y22S-3001 16.01.2023-24.03.2023  5 op  (Y53sosva) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - analysoida yhteisöjen rakenteellisia muutoksia ja niiden vaikutuksia
    - analysoida voimaantumista ja resilienssiä edistäviä tekijöitä yksilö- ja yhteisötasolla
    - kehittää kansalaislähtöistä ja yhteisöllistä työtä ja verkostoja sosiaali- ja terveysalalla
    - kehittää rakenteellisia ja ehkäiseviä työtapoja sekä yhteiskunnallista vaikuttamista sosiaali- ja terveysalalla

    Opettajan/vastuuopettajan nimi

    Jari Helminen

    Toteutustapa

    Etäopetus

    Suositeltu ja vaadittava kirjallisuus

    Opintojakson keskeinen kirjallisuus Kauppinen, T., Nelimarkka, K., & Ståhl, T. (2009). Sosiaalisten ja terveysvaikutusten ennakkoarvioinnin kehittäminen Suomessa. Yhteiskuntapolitiikka 74(2), 158–166. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/100233/kauppinen.pdf?sequence=1 Liukko, E., Muurinen, H., Kokkonen, T., & Santalahti, V. (toim.). (2022). Vaikuttava rakenteellinen sosiaalityö. (Raportti 1/2022). Terveyden ja hyvinvoinninlaitos. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-790-6 Matthies, A.-L. (2021). Next-generation modelling of community work and structural social work in Finland. Nordic Social Work Research, 12(2), 229–242. https://doi.org/10.1080/2156857x.2021.1968474 Tulene University. (22.11.2021) Policy Evaluation vs. Program Evaluation: Key Differences and Why Both Are Important. Saatavilla https://socialwork.tulane.edu/blog/program-evaluation-vs-policy-evaluation Lisäksi vaihtoehtoista kirjallisuutta ja tutkimuksia, jota opiskelija käyttää ennakko-oppimistehtävässä ja oppimistehtävässä.

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    - Verkkovälitteinen opetus ja ohjaus (Zoom) - Ohjattu itsenäinen työskentely (ennakko-oppimistehtävä ja oppimistehtävä) - Ryhmätyöskentely (oppimistehtävä) - Muu yhteistoiminnallinen työskentely ja osaamisen jakaminen opintojakson opiskelijoiden välillä

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja -kriteerit (opintojakso)

    Opintojakson arviointi perustuu Diakonia-ammattikorkeakoulun YAMK-tutkinto-ohjelmien yhteisiin arviointikriteereihin. Diakonia-ammattikorkeakoulu. (10.1.2020). Diakonia-ammattikorkeakoulu, osaamisen yleiset arviointikriteerit YAMK-tutkinnot. Vaativuustaso IV, YAMK (NQF7). Saatavilla https://www.diak.fi/wp-con-tent/uploads/2021/04/Diak_yleiset_osaamisen_arviointikriteerit_2020_YAMK_ERKO.pdf Opintojakso arvioidaan numeerisesti (1–5) Opintojakson arvosana perustuu opintojakson oppimistehtävän arviointiin.

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    16.01.2023 - 24.03.2023

    Ilmoittautumisaika

    19.09.2022 - 09.10.2022

    Ryhmä(t)
    • Y53sosva
    Paikkoja

    0 - 50

    Vastuuyksikkö

    Koulutus

    Opettaja(t)

    Jari Helminen, Marianne Nylund, Keijo Piirainen

    Lisätietoja opiskelijoille

    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - analysoida yhteisöjen rakenteellisia muutoksia ja niiden vaikutuksia
    - analysoida voimaantumista ja resilienssiä edistäviä tekijöitä yksilö- ja yhteisötasolla
    - kehittää kansalaislähtöistä ja yhteisöllistä työtä ja verkostoja sosiaali- ja terveysalalla
    - kehittää rakenteellisia ja ehkäiseviä työtapoja sekä yhteiskunnallista vaikuttamista sosiaali- ja terveysalalla

    Koulutus

    Vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus sosiaali- ja terveysalalla

    Toimipiste

    Helsinki

    Virtuaaliosuus

    5 op

    Arviointiasteikko

    0-5

    Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

    Opintojakso on mahdollista suorittaa käyttäen työn ja / tai tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (TKI) opinnollistamista. Opiskelija suorittaa opintojakson oppimistehtävän joko omassa työssä, vapaaehtoistoiminnassa ja / tai esimerkiksi Diakonia-ammattikorkeakoulun hankkeessa. Opiskelija tekee lomakkeen "Opinnollistamisen suunnitelma TKI-toiminnassa ja työelämäyhteistyössä": https://www.diak.fi/wp-content/uploads/2021/08/Opinnollistamisen-suunnitelma-TKi-toiminnassa_230821.pdf Lomake toimii vaihtoehtoisen suoritustavan suunnitelmana ja sopimuksena. Oppimistehtävä tehdään kiinteässä yhteydessä työhön ja / TKI-toimintaan; olennaista on myös vahvan yhteyden luominen tutkimukseen ja ammatilliseen tietoon.

    Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

    Opintojakson ennakko-oppimistehtävä ja oppimistehtävä linkittyvät sosiaali- ja terveysalan toimintaan. - Ennakko-oppimistehtävä: Osallisuus –teemainen itsekorjaava testi, joka tehdään opiskelijakohtaisesti - Oppimistehtävä: Oppimistehtävä tehdään opiskelijaryhmässä. Ryhmä valitsee joko oppimistehtävän vaihtoehdon A tai B. 1) Kaavoituksen hyvinvointi- ja terveysvaikutukset asuinalueella 2) Alueen / kaupungin hyvinvointikertomus: a) asiakasryhmän valinta, b) millä rakenteellisen työn keinoilla voi osoittaa tavoitteiden saavuttamisen ja c) miten toteuttaisit sidosryhmän viestinnän tavoitteiden saavuttamisen arvioinnin jälkeen

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Opintojakson laajuus on 5 op (5 x 26,7 tuntia) = 133,5 tuntia. - Aikaan sidottu opetus ja ohjaus sekä niihin liittyvä työskentely (Zoom) 0,5 op - Ennakko-oppimistehtävä ja siihen liittyvä tutkimukseen ja kirjallisuuteen perehtyminen sekä itsenäinen työskentely 1 op - Oppimistehtävä, ryhmätyöskentely ja siihen liittyvät vertaiskeskustelut sekä tutkimukseen ja kirjallisuuteen perehtyminen 3 op - Oman oppimisen arviointi ja reflektio 0,5 op

    Sisällön jaksotus

    - Opetus ja ohjaus - Ennakko-oppimistehtävän palautus - Opetus ja ohjaus - Oppimistehtävän ohjaus (kyselytunti) - Opetus ja ohjaus - Oppimistehtävän palautus