• VAP04VS23DIAK Asiakas- ja palveluohjauksen tuloksellisuuden ja vaikutusten arviointi VAP0405Y22S-3001 01.08.2023-31.12.2023  5 op  (Y53sosva) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - analysoida sosiaali- ja terveyspalvelujen arvioinnin lähestymistapoja
    - analysoida näyttöön perustuvia menetelmiä ja niiden soveltamista sosiaali- ja terveyspalveluissa
    - dokumentoida asiakas- ja palveluohjauksen työkäytäntöjä ja -menetelmiä
    - kehittää osallistavia asiakas- ja palveluohjauksen arvioinnin menetelmiä

    Opettajan/vastuuopettajan nimi

    Jari Helminen

    Toteutustapa

    Etäopetus

    Suositeltu ja vaadittava kirjallisuus

    Opintojakson keskeinen kirjallisuus Klemola, K. (2015). Tuottavuuden, vaikuttavuuden, ja kustannusvaikuttavuuden arviointi alueellisesti integroiduissa sosiaali- ja terveyspalveluissa – palvelujen käyttöön perustuva malli ja esimerkkejä [Lappeenrannan tekninen yliopisto, väitöskirja]. (Acta Universitatis Lappeenrantaensis 664). Lappeenrannan teknillinen yliopisto. (väitöskirja). https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-265-859-3 Pitkänen, L., Torkki, P., Tolkki, H., Valtakari, M., & Leskelä, R-L. (2020). (toim.). Reittiopas vaikuttavuuteen. Vaikuttavuusperustainen ohjaus sote- ja työllisyyspalveluissa. (Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2020:1). Valtioneuvoston kanslia. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-287-820-5 Lisäksi vaihtoehtoista kirjallisuutta ja tutkimuksia, jota opiskelija käyttää ennakko-oppimistehtävässä ja oppimistehtävässä.

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    - Verkkovälitteinen opetus ja ohjaus (Zoom) - Ohjattu itsenäinen työskentely (ennakko-oppimistehtävä ja oppimistehtävä) - Ryhmätyöskentely (oppimistehtävä) - Muu yhteistoiminnallinen työskentely ja osaamisen jakaminen opintojakson opiskelijoiden välillä

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja -kriteerit (opintojakso)

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet Opintojakson arviointi perustuu Diakonia-ammattikorkeakoulun YAMK-tutkinto-ohjelmien yhteisiin arviointikriteereihin. Diakonia-ammattikorkeakoulu. (10.1.2020). Diakonia-ammattikorkeakoulu, osaamisen yleiset arviointikriteerit YAMK-tutkinnot. Vaativuustaso IV, YAMK (NQF7). Saatavilla https://www.diak.fi/wp-con-tent/uploads/2021/04/Diak_yleiset_osaamisen_arviointikriteerit_2020_YAMK_ERKO.pdf Opintojakso arvioidaan numeerisesti (1–5) Opintojakson arvosana perustuu opintojakson oppimistehtävän arviointiin.

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    01.08.2023 - 31.12.2023

    Ilmoittautumisaika

    01.03.2023 - 19.03.2023

    Ryhmä(t)
    • Y53sosva
    Paikkoja

    0 - 50

    Vastuuyksikkö

    Koulutus

    Opettaja(t)

    Jari Helminen, Hannu Piiroinen

    Lisätietoja opiskelijoille

    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - analysoida sosiaali- ja terveyspalvelujen arvioinnin lähestymistapoja
    - analysoida näyttöön perustuvia menetelmiä ja niiden soveltamista sosiaali- ja terveyspalveluissa
    - dokumentoida asiakas- ja palveluohjauksen työkäytäntöjä ja -menetelmiä
    - kehittää osallistavia asiakas- ja palveluohjauksen arvioinnin menetelmiä

    Koulutus

    Vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus sosiaali- ja terveysalalla

    Toimipiste

    Diakin yhteinen toteutus

    Virtuaaliosuus

    5 op

    Arviointiasteikko

    0-5

    Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

    Opintojakso on mahdollista suorittaa käyttäen työn ja / tai tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (TKI) opinnollistamista. Opiskelija suorittaa opintojakson ennakko-oppimistehtävän ja oppimistehtävän joko omassa työssä, vapaaehtoistoiminnassa ja / tai esimerkiksi Diakonia-ammattikorkeakoulun hankkeessa. Opiskelija tekee lomakkeen "Opinnollistamisen suunnitelma TKI-toiminnassa ja työelämäyhteistyössä": https://www.diak.fi/wp-content/uploads/2021/08/Opinnollistamisen-suunnitelma-TKi-toiminnassa_230821.pdf Lomake toimii vaihtoehtoisen suoritustavan suunnitelmana ja sopimuksena. Ennakko-oppimistehtävän ja oppimistehtävä tehdään kiinteässä yhteydessä työhön ja / TKI-toimintaan; olennaista on myös vahvan yhteyden luominen tutkimukseen ja ammatilliseen tietoon.

    Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

    Opintojakson ennakko-oppimistehtävä ja oppimistehtävä linkittyvät sosiaali- ja terveysalan työyhteisöihin, esimerkiksi opintojakson osallistujan omaan työhön - Ennakko-oppimistehtävä: Sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisen siirtyminen hyvinvointialueelle asiakkaiden näkökulmasta – vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat (opiskelijakohtaisesti tehtävä ennakko-oppimistehtävä) - Oppimistehtävä (tehdään toinen kahdesta vaihtoehdosta): 1. Sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämistarpeet – PESTEL-analyysi kehittämistoiminnan lähtökohtana (opiskelijaryhmänä tehtävä oppimistehtävä) 2. Valittuun kehittämiskohteeseen vaikutusten arviointisuunnitelman laatiminen, jossa kuvataan, mitä arvioidaan, miksi arvioitaan, miten arvioidaan (arvioinnin käytännöt, menetelmät ja välineet), miten arviointi toteutetaan (mm. kuka ja milloin), miten arviointitieto analysoidaan ja mihin ja miten arviointitietoa käytetään (opiskelijaryhmänä tehtävä oppimistehtävä)

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    - Aikaan sidottu opetus ja ohjaus sekä niihin liittyvä työskentely (Zoom) 0,5 op - Ennakko-oppimistehtävä ja siihen liittyvä tutkimukseen ja kirjallisuuteen perehtyminen sekä itsenäinen työskentely 1 op - Oppimistehtävä, ryhmätyöskentely ja siihen liittyvät vertaiskeskustelut sekä tutkimukseen ja kirjallisuuteen perehtyminen 3 op - Oman oppimisen arviointi ja reflektio 0,5 op

    Sisällön jaksotus

    - Opetus ja ohjaus - Ennakko-oppimistehtävän palautus - Opetus ja ohjaus - Oppimistehtävän ohjaus (kyselytunti) - Opetus ja ohjaus - Oppimistehtävän palautus